Alternativy rafinovaného bílého cukru

Jaké jsou možnosti, pokud chceme sladit s ohledem na naše tělo?

Obecně platí, že sacharidy jsou pro naše tělo nezbytné (zdroj energie pro buňky i mozek), velmi ale záleží na tom, v jaké formě je přijímáme. Nejvíce rozšířený rafinovaný bílý cukr je bohužel jedním z těch nejméně vhodných zdrojů, už jen proto, že jej ve stravě přijímáme příliš mnoho. A nalezneme ho i v potravinách, kde bychom jej nečekali.

Přemíra cukru vede k obezitě, rozvoji diabetu a hyperaktivitě dětí. Pokud používáte cukr a nechcete se ho vzdát, vyberte si raději třtinový. Bílý řepný rafinovaný cukr v sobě neobsahuje vitamíny a minerály, které jsou součástí melasy. A právě melasa je při chemickém procesu rafinace odstraněna.

Naštěstí jsou dnes na trhu dostupné vhodné alternativy cukru. Jsou přírodní, osladí vám čaj nebo dezert a ještě uděláte něco pro své zdraví. Mezi takové zázraky patří xylitol, stevie, lucuma, maca nebo kokosový cukr. A proč jsou lepší než obyčejný cukr? Co je na nich tak zázračného?

Xylitol

Jak už bylo řečeno, jedná se o látku přírodní. Z chemického hlediska se jedná o alkoholický cukr rozpustný ve vodě. V potravinách jej můžete nalézt pod E kódem (E967). Pokud tedy toto éčko uvidíte, radujte se. Výrobce nahradil cukr nebo jeho část xylitolem. Výhoda xylitolu pro výrobce spočívá v tom, že se sladkostí vyrovná sacharóze. Výhoda pro spotřebitele je v tom, že obsahuje oproti sacharóze o třetinu méně kalorií. V průmyslových potravinách dále působí jako stabilizátor a zvlhčovadlo. S oblibou se používá do žvýkaček, protože v ústech působí jemně chladivě. Navíc, na rozdíl od cukru, nezpůsobuje zubní kaz.

Dalším bonusem je to, že se při trávení xylitolu nevyplavuje inzulin, protože pro jeho metabolizaci není inzulin třeba. Je tedy vhodný i pro diabetiky. Získává se z rostlin. Dříve bylo pro výrobu používáno březové dřevo (někdy je proto pro něj požíván název březový nebo dřevný cukr), nyní se využívá kukuřice, různé bobuloviny, maliny, švestky.

Stévie

O Stévii sladké slyšel snad už každý. Je to hned po medu nejznámější přírodní sladidlo, kterým se dá nahradit cukr. Používají se listy rostliny, a to buď v čerstvé nebo sušené formě. Stévie je třikrát sladší než cukr, proto si dávejte pozor na dávkování. Tato rostlina pochází z Brazílie a Paraguaye, tam je dokonce považována za významnou léčivku. V léčitelství se používá ke snížení krevního tlaku, potlačení kožních problémů, pálení žáhy nebo lék proti cukrovce. Domorodé kmeny Jižní Ameriky ji používali dokonce jako ústní vodu.

Do potravin se ve větší míře začala přidávat až v 70. letech 20. století, po tom, co se hledala alternativa umělých sladidel, z nichž některé byly označeny za potenciální karcinogeny. Stejně jako v případě xylitolu se při trávení v těle nevyplavuje inzulin. Některé studie uvádí, že podporuje tvorbu inzulinu v těle a mírní tak projevy diabetu II. typu. Neobsahuje téměř žádné sacharidy a kalorie a lze ji použít všude tam, kde se používá cukr. Klidně i do dezertů nebo buchet, vařením se její sladká chuť neztrácí. Pro takové použití se nejlépe hodí ve formě prášku. Pokud je přidaná do průmyslově vyráběných potravin, ve složení ji můžete nalézt pod E kódem s číslem 960.

Lucuma

Lucuma je ovoce pocházející z oblasti jihoamerických And. Jedná se o plod stromu Pouteria lucuma, plod je oválný, na povrchu zelený a má oranžovou dužinu. Chutí připomíná javorový sirup. Dočtete se také, že se jí říká Zlato Inků, přičemž toto pojmenování rozhodně není nadnesené. Lucuma obsahuje velké množství minerálů a vitamínů (draslík, hořčík, železo, vápník, vitaminy ze skupiny B, dále vlákninu, beta-karoten) a nenasycené mastné kyseliny. Je to přirozený prostředek proti stárnutí, podílí se na buněčné regeneraci. Působí protizánětlivě, má pozitivní vliv na cévy a srdce, příznivě působí na klouby. Podporuje správný vývoj mozkových funkcí, proto jej klidně nabídněte dětem.

Má výrazně sladkou chuť, proto se používá jako sladidlo ve formě prášku. Přidejte jej místo cukru do dezertů, zmrzlin, koktejlů. Její benefit je i ten, že obsahuje vlákninu, proto je prospěšná pro naše střeva. Bez omezení ji mohou používat diabetici, děti i těhotné ženy.

Maca

Maca pochází ze stejné oblasti And jako lucuma. Na rozdíl od lucumy se však nejedná o ovoce, ale o rostlinu, z níž se pro své léčivé schopnosti využívá kořen, který se podobá velké ředkvičce. Jedná se o rostlinku velmi odolnou. Přežije nízké teploty (ne nadarmo je nejvýše pěstovanou rostlinou na světě), přímý sluneční žár i silný vítr.

Má sladkou chuť, hodí se tedy do sladkých nápojů, hlavně koktejlů nebo i kakaa, kam se přidává ve formě sušeného prášku. Zkuste jej do pudinků nebo kaší a vedle nesporných zdraví prospěšných účinků si i pochutnáte.

Ve své domovině je hlíza bohatě využívána. Obsahuje velké množství vitaminů a minerálů. Obsahuje jód, zinek, železo, vitaminy skupiny B a také vápník. Bylo prokázáno, že příznivě ovlivňuje plodnost, reguluje menstruační cyklus a také zvyšuje libido, tedy působí jako přírodní afrodiziakum. Díky tomu, že je bohatá na vápník i další minerály, podporuje růst  a tvorbu kostí.

Kořen lze zavařit nebo usušit a jeho složení se nemění ani po letech skladování. Rovněž je možné z něj připravit marmeládu nebo péct.

V některých studiích se uvádí, že pomáhá lidem s cukrovkou tím, že zlepšuje distribuci inzulinu a zvyšuje vůči němu citlivost buněk. Inzulin tedy může být buňkami navázán a použit k metabolizaci glukózy. Navíc maca obsahuje hodně vlákniny a vláknina napomáhá udržet hladinu cukru v krvi pod kontrolou.

Kokosový cukr

V případě, že chcete plnohodnotnou náhradu cukru, využijte kokosový cukr. Neprochází rafinací a navíc má nízký glykemický index. To znamená, že hladinu cukru v krvi zvedá pomalu, později dochází i k pomalému poklesu a tělo se nedostává do stavu, kdy ve vysoké míře začne ukládat tuk.

Toto exotické sladidlo pochází z Indonésie, kde se ručně sbírá nektar z květů kokosových palem. Následně se uvaří a vzniklý karamel se po zatuhnutí rozdrtí na malé krystalky. Výsledný produkt je bohatý na draslík, hořčík, železo, obsahuje B komplex a aminokyseliny. Je významným antioxidantem, čili vychytává volné radikály v těle a brání tak vzniku rakoviny. Použití je stejné jako u cukru. Dejte si ho do nápoje, oslaďte si cereálie, přidejte při pečení dezertů.

 

Autorka článku: Mgr. Petra Vrabcová, PhD.

Zdroje:

ARNDT T., Bio lucuma dostupné na: https://www.celostnimedicina.cz/bio-lucuma-pouteria-lucuma.htm

FUENTEALBA C. Et al. Characterization of main primary and secondary metabolites and in vitro antioxidant and antihyperglycemic properties in the mesocarp of three biotypes of Pouteria lucuma, Food Chem., 2016, Vol.1, p. 403-11

SKURRAY, G. Decoding food additives: a comprehensive guide to food additive codes and food labelling, Sydney, Lothian Books, 2006, 226 p.

VECERA R. Et al.The influence of maca (Lepidium meyenii) on antioxidant status, lipid and glucose metabolism in rat. Plants food Hum Nut, 2007, Vol. 62, p. 59-63