Co potřebují naše klouby a vazy

Jak předejít problémům s pohybem a bolestí

Když je tělo mladé a zdravé, šlape jako dobře namazaný stroj. Časem se ale součástky stroje mohou opotřebovat. Zejména pokud pravidelně sportujeme, musíme svému pohybovému aparátu dopřát to, co potřebuje. A to je kvalitní kloubní výživa.

Občas pocítíme bolesti kloubů všichni. Stačí, když to přeženeme se sportem, provedeme špatně nějaký cvik nebo uklouzneme a bolest je tu. Je jedno, jestli je nám dvacet nebo šedesát, klouby mohou bolet všechny věkové kategorie. S věkem navíc stoupá i riziko artrózy. Jak bolestem kloubů předejít a co použít v případě problémů z přírodní lékárny, se dozvíte v tomto článku.

Co je to vlastně kloub?

Kloub je spojení dvou kostí. V místě spojení jsou kosti pokryty chrupavkou, což je tkáň s buňkami a jemnými vlákny. Chrupavka chrání proti opotřebení tím, že snižuje tření stýkajících se kostí. Musí být pevná, pružná a dostatečně hydratovaná. Vnitřek kloubu je vystlán membránou, která produkuje synoviální tekutinu, ta působí v kloubu jako lubrikant. Oporu a pohyb kloubu pak zajišťují vazy a šlachy.

Pokud se některá část nadměrně opotřebuje nebo se zraníte, kloub začne bolet. Většinu z nás, zvláště pokud často sportujeme, bolí kolena. Jsou to nejsložitější klouby v našem těle. Potkávají se zde tři kosti a dva menisky. Kolena musí tlumit nárazy vzniklé při chůzi nebo běhu, díky nim si umíme dřepnout nebo kleknout. Také jsou to bohužel klouby, které se nejčastěji zraní a jejich hojení je dlouhodobé.

Důležitost kolagenu

Aby se opotřebené klouby mohly regenerovat, potřebují dostatek stavebních látek – kolagenu. Kolagen je bílkovina, která se vyskytuje v našem těle. Je to dokonce nejvíce obsažená bílkovina, ale s věkem její produkce klesá. Není tedy od věci začít v pravý čas kolagen doplňovat z externích zdrojů. Možností, jak si dopřát štědrou porci kolagenu je několik.

Tou nejvíce chutnou variantou pro většinu z nás je dobrý a silný vývar z kostí. Obsahuje želatinu, v níž nalezneme základní stavební jednotky pro kolagenová vlákna. Můžete si udělat i domácí želatinové „gumové“ medvídky a mlsat s vědomím, že prokážete službu svým kloubům. Děti vás v mlsání určitě nenechají samotné.

Nebo se můžete spolehnout na kvalitní doplňky stravy.

Kurkuma nejen na vaření

Kurkuma je žluté koření, které asi znáte jako přísadu kari. Je to ale také velmi cenná bylinka. Na artritidu a pro svoje protizánětlivé účinky je v Indii používána již celá staletí. Čínští lékaři ji předepisovali i na játra, žlučník a plíce.

V současnosti se tato bylinka dostává stále více do povědomí veřejnosti i lékařů. Má pozitivní vliv na imunitní systém a silné protizánětlivé účinky. Zároveň u ní nebyly zaznamenány vedlejší účinky na zažívací trakt. Hodí se proto k léčbě artritidy nebo revmatu. Zejména starším lidem pak přináší úlevu při obtížích s ranním rozhýbáním pohybového ústrojí.

Účinnou složkou v kurkumě je kurkumin. Ten má typickou žlutou barvu, a proto je používán i jako barvivo do některých potravin nebo kosmetických výrobků.

Tajemná látka jménem glukosamin sulfát

Zní sice jako z učebnice chemie, ale je to v podstatě přirozená sloučenina v našem těle, která vzniká z glukózy. Je součástí polysacharidů a ty potom plní v organismu různé funkce. Mimo jiné jsou součástí chrupavek. Jak již bylo řečeno na začátku, chrupavky se postupně opotřebovávají a klouby ztrácí svoji funkčnost. Glukosamin dokáže opotřebení zmírnit, zabudovává se do struktury chrupavky a pomáhá ji obnovovat. Pokud hodně sportujete nebo si léčíte výron, poohlédněte se po nějakém kvalitním doplňku stravy s touto látkou.

Důležitá informace pro vás je, že by se tato látka měla užívat dlouhodobě. Zejména, pokud ji chcete užívat na artritidní a revmatické bolesti kloubů. Obvykle jsou zaznamenány pozitivní účinky po jednom až dvou měsících užívání.

Exotická rostlinka Boswellia

Boswellia serrata získává na popularitě zejména pro své účinky při chronickém zánětu. Pro sportovce, kteří pravidelně namáhají nohy, je její užívání už téměř nezbytností. Díky obsaženým látkám působí nejen proti symptomům, ale především proti příčině.

Omega mastné kyseliny

Omega mastné kyseliny ve správném poměru patří mezi základní látky pro celé tělo, bez nichž by fungování našeho organismu nebylo vůbec možné. Jejich dostatečné množství je kromě normálníh stavu mozku a kardiovaskulárního systému spojené také s dobrou kondicí pohybového aparátu. Při dlouhodobém užívání dochází také ke zlepšení psychické kondice.

Protahujte se a hýbejte

Správný a pravidelný pohyb udrží vaše klouby pohyblivé. Před sportem nezapomeňte na strečink. Protáhnete vazy a předejdete zraněním při sportu. Klouby také nepřetěžujte, nejděte přes bolest a pohybujte se jen v přirozeném rozsahu. Po sportu se opět protáhněte.

Pokud trpíte artritidou, vyberte si sport, který vás nebude bolet. V tomto případě je ideální plavání, které posílí svaly, protáhne vazy, ale bolestivé klouby nadměrně nezatíží.

Závěrem

Bez pohybu si většina z nás nedovede svůj život představit. Na tom, abychom mohli chodit, sportovat, vařit, hrát si s dětmi, se podílí celá soustava kostí, svalů, vazů a kloubů. O svůj pohybový aparát se musíme starat stejně, jako o ostatní části a orgány našeho těla. Dopřejme mu to, co potřebuje a nadměrně ho nezatěžujme. Jen tak si budeme dopřávat pohyb bez bolesti i ve vyšším věku.

Autorka článku: Mgr. Petra Vrabcová, PhD.