Dopřejte kvalitní vitamín D sobě, ale i dětem

Proč má běžný vitamín D nežádoucí účinky?

Že je, vitamín D důležitý slýcháme v poslední době poměrně často. Nezáleží ovšem jen na množství, které do organismu dostaneme, ale i na formě, v jaké ho přijímáme. Nejčistější formu provitamínu D, ze kterého se v těle vytvoří vitamín D, získáme ze slunečního svitu. V zimě, kdy tolik sluníčka není, je vhodné doplnit tento vitamín v podobě doplňků stravy nebo vhodných potravin.

Proč je vitamín D nezbytný?

V naší populaci mají lidé až alarmující nedostatek tohoto vitamínu. Je to způsobeno hlavně životním stylem - málo chodíme ven. Celý den jsme zavření v práci a pobyt v přírodě necháváme maximálně na víkend. Někdy ani to ne, protože jsme po celém náročném týdnu tak unavení, že se nám na výlet nebo na procházku nechce. A přitom pobytem venku na sluníčku získáme vitamínu D nejvíce.

Vitamín D se významně podílí na imunitě, bez které by se nám špatně žilo. Je to soustava obranných reakcí a strážců našeho těla, které brání „svůj hrad“ před vnějším i vnitřním nepřítelem. Těmi nepřáteli jsou patogeny nebo viry a vitamín D pomáhá T-buňkám rozpoznat tyto nebezpečné vetřelce, aby je mohly odstranit.

Vitamín D se také podává dětem do jednoho roku jako prevence křivice. Vitamín D totiž pomáhá regulovat hladinu vápníku a fosforu v krvi, což jsou základní stavební kameny našich kostí. Díky správnému metabolismu těchto prvků budeme mít silné kosti a děti budou správně růst. Nedostatek vitamínu D vede ke zpomalení růstu, problémům se zuby a časté nemocnosti.

Podávání tohoto vitamínu malým dětem má také pozitivní vliv některá vážná onemocnění v dospělosti. Bylo zaznamenáno snížení rizika vzniku diabetu a roztroušené sklerózy, pokud měly malé děti dostatek vitamínu D. Vitamín D se dětem dostává zejména prostřednictvím mateřského (nebo i umělého) mléka a v omezené míře i slunečním zářením. Novorozence ovšem sluníčku nevystavujeme, proto lékaři vitamín D předepisují. Tady, ovšem narážíme na problém, že většině dětí je vitamín D podáván v nevhodné syntetické formě.

Syntetická forma vitamínu D

Většina přípravků z lékárny obsahuje syntetický vitamín D, který je pro nejen dětské tělo nevhodný kvůli vedlejším účinkům. A jak se  syntetický vitamín D vyrábí? Je získáván z látky zvané lanolin, který najdeme v ovčí vlně. Lanolin vylučují ovce na kůži svými mazovými žlázami. Následně se dostává do vlny, kterou (protože jde o hutný maz chemicky podobný vosku) impregnuje a zesiluje, a ovce je tak chráněna před vnějšími vlivy.

V průmyslových provozech se pak lanolin získává tlakem – těžké kovové válce jej vymačkávají z ostříhané ovčí vlny. V této fázi je získána mazlavá žlutá látka, která však ještě musí projít chemickým procesem. Během něj je vyprodukována látka jiná – 7-dehydrocholesterol, který je zkapalněn a vystaven ultrafialovému záření. To jej promění na vitamin D3 následně přidáváný do produktů běžně prodávaných v lékárnách.

I sám výrobce této dobroty přiznává vedlejší účinky – bolest břicha, nadýmání, nespavost, neklid a podobně. A stejná je i zkušenost mnoha a mnoha maminek, které chemický vitamín D podaly svým dětem. Je tedy namístě poohlédnout se po vitamínu získaném přírodní cestou. Jaké jsou možnosti?

Kde vzít přírodní vitamín D

Starším dětem a nám dospělým bude stačit dostatečný pohyb na sluníčku a popřípadě některé potraviny, které jsou bohaté na vitamín D. Dopřejte si často rybí tuk, mořské ryby, jako je losos nebo tuňák. Můžete jen také najít ve vejcích nebo mořských plodech nebo tresčím oleji.

Obsah vitamínu D v potravinách:

  • losos 624 IU ve 100g
  • sardinky 440 IU ve 100g,
  • tuňák 236 IU ve 100g,
  • vejce 52 IU ve 100g,
  • švýcarský sýr 20 IU ve 100g

Doporučená denní dávka pro dospělé je 2000 -4000 IU denně. To je dávka, kterou vstřebáte, pokud vystavíte celé nahé tělo na pouhou minutu denně na letní slunce. V závislosti na roční době a množství oblečení, které na sobě máte, je nutné tuto dobu přiměřeně upravit. Nic nezkazíte, pokud se na hodinku denně vypravíte na procházku. Posílíte svaly, rozproudíte metabolismus a vstřebáte dostatečné množství vitamínu D.

Pokud zrovna neholdujete uvedeným potravinám nebo máte malé děti, poohlédněte se po kvalitním doplňku stravy. Vždy si vybírejte takový, který nebude plný balastních látek, které by vám mohly způsobit problémy se zažíváním. Sledujte složení a volte vitamín D v přírodní formě. Může být doplněn nějakým nosným olejem. Přírodní formu vitamínu (všech vitamínů a minerálů, nejen „déčka“) vaše tělo snadno vstřebá a beze zbytku využije. Pokud doplněk podáváte dětem, je složení opravdu důležité.

Umělý vitamín D navíc odčerpává z těla hořčík. Pokud tedy již užíváte nějaký potravinový doplněk se syntetickým vitamínem D nebo pijete obohacené mléko, nezapomeňte si hlídat příjem hořčíku!

Závěrem

Jak vy, tak vaše děti vitamín D nezbytně potřebujete. Zvláště u dětí pak dbejte na formu, ve které jim tento vitamín podáváte. Syntetické formy jakýchkoli vitamínů nejsou pro malá tělíčka a nezralé trávicí trakty zrovna dobrou volbou. Pokud se rozhodnete pro dotaci vitamínu D doplňky stravy, vždy volte takové, které mají vitamíny v přírodní formě a nemají balastní chemické látky. Vaše miminko se dobře vyspí, nebude ho trápit bříško a přitom se mu dostane všech pozitivních účinků, kterých má vitamín D víc než dost.

Autorka článku: Mgr. Petra Vrabcová, PhD, redakce Green-market.cz