Dopřejte si odpočinek - pomůžete tělu i mysli

Jak jednoduše ulevit přetíženému organismu

Odpočinek patří mezi základní pilíře zdravého těla. Díky němu načerpáme novou energii, regenerujeme a také vylučujeme odpadní látky. Připraví nás na další aktivity a práci. Proč je tak důležitý a co vše může obnášet si představíme v následujícím článku.

Důležitost odpočinku

Nejen v práci, ale také v osobním životě na sobě máme naloženo mnoho povinností a starostí. Očekává se od nás excelentní bezchybný výkon. Abychom ovšem mohli efektivně fungovat, dobře se na práci soustředit a co nejméně chybovat, potřebujeme být dobře odpočatí. Únava a stres snižuje nejen pracovní výkon, ale také obecně radost ze života.

Dlouhodobý zápřah bez adekvátního odpočinku dlouho nevydrží nikdo. Tělesná i duševní kondice dříve či později začne upadat. Ať už se jedná o fyzické či emocionální vyčerpání, stává se z něj velká překážka nejen pro další práci, ale celkové fungování. Výsledkem pak mohou být problémy se soustředěním, řešením svěřených úkolů, ale také bolesti hlavy a další fyziologické potíže.

Mysleme proto na to, že tělo není nekonečně výkonný stroj a potřebuje dobýt baterky. Možností, jak odpočívat, se nabízí nekonečně mnoho. Někteří odborníci uvádějí, že odpočinková činnost by měla být protikladem té pracovní. Když tedy celé zaměstnání prosedíme v kanceláři, doporučují se pak ve volném čase více hýbat. Pokud pracujeme především fyzicky, odpočinek by měl být spíš méně aktivní.

V konečném důsledku samozřejmě volba volnočasových aktivit padá především na nás samotné. Důležitější, než forma je to, že nás činnost baví, naplňuje a můžeme u ní opravdu zrelaxovat a hodit za hlavu stresy. Nemálo důležitý prostor pro odpočinek a vypuštění páry nabízí setkávání se a podnikání aktivit s přáteli. 

Pasivní odpočinek

Jak jsme již zmínili, pasivní odpočinek někteří odborníci uvádějí jako ideální formu pro fyzicky těžce pracující jedince. Patří zde veškeré aktivity, které od nás vlastně nevyžadují téměř žádnou náročnou činnost. Jedná se o chvíle, kdy si můžeme dovolit zcela vypnout, nic nedělat a třeba jen sedět či ležet a na nic nemyslet. K tomu může pomoci i odpočinkové relaxační křeslo.

Při takovém druhu odpočinku nalezneme opět vnitřní rovnováhu, klid a pohodu. Můžeme se soustředit na svůj dech a meditovat. Prohloubené dýchání napomáhá dostatečnému prokysličení organismu. Do pasivního odpočinku samozřejmě nepatří pouze relaxace, řadíme do něj i spánek a další činnosti, které děláme rádi, ale nestojí nás žádnou fyzickou námahu.

Velký odpočinek pro tělo a malá námaha pro mozek znamená také čtení knihy. Do pasivního odpočinku můžeme zařadit také poslouchání hudby, případně i oblíbený seriál. Mezi výborné formy pasivního odpočinku patří wellness, masáže, saunování a všechny procedury, kdy o sebe necháme pečovat. Už i nejen pro ženy také kosmetika, která zahrnuje relaxační a osvěžující zábaly.

Aktivní odpočinek

Jakákoliv fyzická aktivita, která nás naplňuje, přináší nám radost a umožňuje nám se vybít a načerpat novou energii patří do aktivního odpočinku. Opět i v tomto případě to pro každého znamená něco naprosto odlišného. Nemusí se hned jednat o extrémní cvičení. Jakákoliv forma pohybu, u které se cítíme dobře se počítá. 

Na naše duševní zdraví působí blahodárně například drobné zahradničení. Práce s hlínou, zasazování kytiček a další úpravy zahrady dokáží vykouzlit úsměv na tváři. Jako bonus navíc vypěstujeme něco vlastního. O to větší radost pak budeme mít. Taková malá bylinková zahrádka či pestrobarevný záhonek zahřeje u srdce.

Pokud zrovna tohle nezní jako něco pro nás, nevadí. Najdeme se jinde. Procházka s rodinou či mazlíčkem nabíjí baterky zrovna tak. Příroda a zeleň ať už v parku či trochu divočejší příroda při pěší turistice nám přinese to správné pohlazení po duši. Zdoláme-li kopec, nejenže uděláme něco pro sebe, ale také si užijeme sladké odměny v podobě nádherného výhledu.

Jakékoliv jiné cvičení, ať už pomalejší a klidnější pilates či jóga nebo náročnější posilování, crossfit a další, pomůže vypnout hlavu a soustředit se na něco úplně jiného než v práci. Vytáhnout můžeme klidně i kolo či kolečkové brusle. Zkrátka všechny koníčky, sport nevyjímaje, přispívají k našemu odpočinku a regeneraci.

Závěrem

Věnujme relaxaci a odpočinku dostatek času. Vrátí se nám to nejen prostřednictvím dobré kondice, ale také sebenaplněním a motivací do další práce. Pravidelný odpočinek prokazatelně redukuje stres a zvyšuje vůči němu odolnost. Mezi další benefity řadíme lepší náladu a snížení rizik vzniku civilizačních chorob. Aktivní odpočinek napomáhá i lepšímu spánku či sebevědomí.

Autor článku: redakce Green-market.cz