Energetické nápoje - je jejich konzumace riziková?

Běžně konzumujeme energetické nápoje - škodíme si tím?

Každý z nás zažívá situace, při nichž přijde vhod dodat si trochu energie navíc. Na příklad zkouškové období, když děti v noci špatně spí a ráno je třeba fungovat, nebo když se dlouho do noci věnujete důležitému projektu.

Není pak nic jednoduššího než sáhnout po energetickém nápoji. Dodá kýženou energii a tělo může fungovat zase na maximum. Co ale způsobí ten zázrak? Jaké je složení energy drinků a co se vám při jejich pití děje v těle? Jsou nějaká rizika z hlediska dlouhodobé konzumace? Existuje něco s přírodním složením se stejnými účinky? Zkusme na tyto otázky stručně odpovědět.

Energetické nápoje a zdraví

To, že energetické drinky nejsou nic moc vhodného, asi všichni tušíme. Na obalu si přečteme, že obsahují kofein, který brání spánku. Četli jsme ale dál? Co je to inositol, taurin, glukoronolakton? Víme, že některé nápoje obsahují barviva, konzervanty a kromě cukru i sladidla aspartam a acesulfam K? Na těchto nápojích se dá velmi snadno vypěstovat závislost a potom už to s účinky tak slavné není. Dobrá zpráva ovšem je, že jsou na trhu i přírodní varianty energetických nápojů.

Složení běžných energy drinků a mechanismus účinku

Většina energetických nápojů na trhu si je složením velmi podobná. Liší se pouze aromaty nebo přidanými konzervanty. Základem je vždy voda a cukr. Následuje oxid uhličitý, taurin, kofein, barviva, aromata a regulátor kyselosti, inositol, glukoronolakton, někdy jsou přidané extrakty guarany nebo ženšenu a vitamíny.

Cukr

Cukr je okamžitým zdrojem energie pro vyčerpané tělo, jde o jednoduchý sacharid zvaný sacharóza. Ta se v těle rozloží na glukózu, která je „palivem“ pro mozek, buňky a svaly. Má vysoký glykemický index, což znamená, že po požití cukru se velmi rychle zvedne hladina glukózy v krvi, následně dojde k vyplavení inzulínu slinivkou a ten způsobí prudký pokles krevní glukózy. Tělo si myslí, že hladovíte, je stresováno a žádá si další cukr.

Neustálé výkyvy hladiny krevní glukózy pak mohou vést k tomu, že vaše tělo přestane reagovat na inzulín, který uvolní slinivka a vznikne onemocnění zvané diabetes mellitus (II. typu). Cukr je navíc silná zásada, takže nutí naše tělo k větší produkci kyselin v žaludku a může dojít k překyselení organismu se všemi nepříjemnými důsledky, které to sebou nese. Z glukózy buňky vytváří ATP (adenosintrifosfát), který je důležitý pro nervové vzruchy. Jednoduše řečeno, čím více glukózy, tím více ATP a tím více nervových podráždění. To pak může vést k depresím, agresivitě, výkyvům nálad a podobně.

Kofein

Kofein je alkaloid, který působí stimulačně na centrální nervovou soustavu. Je to způsobeno jeho strukturou, která je velmi podobná adenosinu. Adenosin je látka, kterou vaše tělo produkuje při únavě a před spaním. Kdyby nebylo adenosinu, nemohli byste usnout. To on totiž utlumí nervovou aktivitu, vy ztrácíte soustředěnost, nedaří se udržet myšlenku, malátníte, uvolňujete svaly a přichází sladký spánek. Kofein se díky své struktuře dokáže navázat na vazebná místa adenosinu v mozku a tím je působení adenosinu přerušeno. Žádná ospalost, ani útlum aktivity se nekoná.

Naopak, kofein stáhne mozkové cévy, vyplaví se adrenalin a dopamin a vy opět jedete na plný plyn. Navíc se díky dopaminu cítíte šťastní a spokojení, máte nové nápady a dobře se vám pracuje. Ovšem pozor na čas. Kofein se brzy vyčerpá (nejvíce působí během první hodiny a jeho účinky trvají v průměru 5 hodin), vazebná místa obsadí konečně adenosin a únava a vyčerpanost přichází o to rychleji.

Taurin

Je to derivát aminokyseliny cysteinu a je významnou složkou žluče, pomáhá tedy při štěpení lipidů v těle. Ovlivňuje činnost centrální nervové soustavy, působí jako stimulant. Jeho účinky jsou zesíleny, pokud se spolu s ním do těla dostane kofein, proto se také nachází v energetických nápojích. Pomáhá prokrvovat mozek a zvyšovat výkon, zlepšuje koncentraci. Urychluje přenos nervového vzruchu.

Pro tělo je nezbytný, musíme jej přijímat v potravě, menší množství si dokážeme syntetizovat, ale nejedná se o množství dostatečné. Předávkování je ale také špatné. Při dlouhodobé konzumaci nadměrného množství taurinu se mohou vyskytnout problémy s nervovou soustavou a poruchy chování.

Inositol

Řadí se k vitamínům skupiny B. Přirozeně se vyskytuje v potravinách a součástí buněčných membrán. Je významný i pro výživu mozkových buněk a tím zlepšuje mozkovou činnost. Rovněž se tedy jedná o povzbuzovač, z tohoto důvodu jej také najdeme v energy drincích.

Glukoronolakton

Jedná se o sacharid, který se přirozeně vyskytuje v potravinách, ovšem v mnohem menších koncentracích, než jaké najdeme v energetických nápojích. Působí pozitivně na paměť, koncentraci, snižuje únavu. Při vysokých dávkách ale může působit negativně na ledviny. Běžně ve stravě přijímáme cca 1-2 mg/den, zatímco v energetických nápojích se může dávka vyšplhat až na 1800 mg/den.

Barviva, aromata, konzervanty

Nejčastěji jsou v energetických nápojích obsaženy tyto aditiva: citrát sodný, oxid uhličitý, benzoan sodný, sorban draselný.

Benzoan sodný se požívá jako konzervant do nealkoholických nápojů, kde zamezuje množení kvasinek a plísní. Můžeme se s ním setkat také v kosmetice (zubní pasty, šampony). V kombinaci s kyselinou askorbovou a benzoanem draselným může vznikat benzen, který je karcinogenní. Může poškozovat DNA, u citlivých jedinců způsobovat alergie a kožní projevy.

Sorban draselný je rovněž konzervant získaný z ropných derivátů. Při nadměrné konzumaci se může objevit kopřivka, podráždění očí nebo poruchy chování.

Citrát sodný je emulgátor a regulátor kyselosti. Jedná se o látku bezpečnou, přidává se do sýrů, zmrzlin nebo perlivých nápojů.

Oxid uhličitý je plyn bez zápachu se slabou kyselou chutí a do nápojů se přidává také z důvodu jeho konzervačních vlastností. Působí proti plísním a bakteriím zamezením přístupu kyslíku. Do potravin a nápojů není jeho použití nijak omezeno.

Pokud pijete energetické nápoje denně, neustále nutíte tělo a mozek k výkonům bez odpočinku a zmíněné chemické přísady také nejsou to, co nutně potřebujete konzumovat.

Přírodní energetické nápoje

Pokud si hlídáte, co jíte, nezapomeňte také na nápoje. Jestli vás čeká probdělá noc nad prací a vy víte, že to bez energy drinku nezvládnete, zkuste se poohlédnout po přírodní a tedy vhodnější variantě. Ve složení najdete ořechy koly a bylinky (guarana, andělika, ženšen), které podporují činnost mozku i těla a slazené jsou pouze přírodním cukrem.

Kolovník africký

Kolovník je strom, jehož plody (ořechy) mají povzbuzující účinky díky obsahu kofeinu a dalších alkaloidů. Původně se používal při výrobě kolových nápojů, kde byl později nahrazen levnějším kofeinem.

Andělika lékařská

Andělika je bylinka, která se v přírodní medicíně používá jako antirevmatikum, působí příznivě na nervovou soustavu, zpevňuje cévy a má protizánětlivé účinky. Je také výborná na žaludek a na mírnění zažívacích obtíží.

Ženšen

Ženšen je znám již tisíciletí, první zmínky o něm pochází z Velkého atlasu léčivých rostlin, sepsaném v Číně kolem roku 3000 př.n.l. Používal se hlavně na nemoci spjaté se stářím (artritidu, senilitu, klimakterické potíže a letargii). Brzy se jeho věhlas rozšířil a bezohledný sběr snížil jeho přirozený výskyt. Proto byl vyvažován zlatem. V 18. století se dostal do Evropy.

Ženšen má antioxidační vlastnosti, stimuluje imunitu, a tonizuje a stimuluje nervový systém, příznivě ovlivňuje funkci ledvin. Působí antimikrobiálně a je to opravdu životabudič. Navíc snižuje hladinu krevního cukru a některé kultury mu přisuzují afrodiziakální účinek. Působí proti stresu a potlačuje únavu, podobně jako kofein.

Guarana

Působí jako stimulant, zvyšuje pozornost a podporuje mozkovou činnost, působí proti bolestem hlavy a křečím. Má antibakteriální a antioxidační účinky, likviduje volné radikály. Je původem z Amazonie a její semena obsahují theobromin, theofylin a kofein, kterého obsahuje více než káva. Pochází z Jižní Ameriky a byla součástí tradiční medicíny. Pro Evropu ji objevili misionáři v 17. století.

Když už potřebujete povzbudit tělo nebo mysl, jsou tedy přírodní nápoje rozhodně vhodnější variantou.

Autorka článku: Mgr. Petra Vrabcová

Zdroje:

CASTLEMAN, M. Velká kniha léčivých rostlin, Columbus. 2004, Praha. 634 s.

FONTANA, J., a kol., Funkce buněk a lidského těla (multimediální skripta), Univerzita Karlova, dostupné na: http://fblt.cz/

REAVEN, GM.,Pathophysiology of insulin resistance in human disease. Physiol Rev., 1995, Vol. 75, No 3, p. 473-486

ŠÁCHA, P. Taurin. Filosofie zdraví, 2013. Dostupné na: https://www.celostnimedicina.cz/taurin.htm

VĚDECKÝ VÝBOR PRO POTRAVINY EU, Food Law, 2003, č. 136, s. 17