I mozek potřebuje stravu

Kondice mozku souvisí s kvalitou živin, které přijímáme

 

Věděli jste, že je kvalitní strava nezbytnou podmínkou pro vaše duševní zdraví? A možná vás i překvapí, v jakých ohledech. Po dlouhou dobu byl vliv stravování na psychický stav a zdraví mozku upozaďován, nyní se ale přístup mění. Konečně už víme, jak jsou strava a  některé živiny konkrétně pro duševní zdraví důležité. Zdravý mozek se lépe vyrovnává se stresem, jeho majitel mívá dobrou náladu, dobře se soustředí a pamatuje si.

V tomto článku se podíváme na to, jak mohou hodně napomoci i jednoduché změny v jídelníčku, a také si ukážeme trochu "vědy" v souvislosti s některými superpotravinami a živinami. Tak pojďme na to!

Potrava pro zdravý mozek

Nastalo období věděcké revoluce, které nařizuje výživnější stravování pro zdravý mozek. Pojmy jako "potrava pro mozek", "potrava pro dobrou náladu" už se používají delší dobu, skutečný výzkum však teprve nedávno začal a ukáže, jak moc jsou tyto pojmy aktuální. Mnoho publikovaných studií již ukázalo, že existuje skutečné spojení mezi zdravou stravou a mentálním zdravím. Ukazuje se, že stejný vzorec platí i ve spojení s prostředím, kulturou či zemí, ve které žijete.

Strava bohatá na ovoce a zeleninu, kdy se konzumuje málo zpracovaných potravin, je jednoznačně spojována s lepším duševním zdravím. Je prokázáno, že strava bohatá na tuky, rafinované cukry a chemické přísady, chudá na živiny, může například negativně ovlivnit chování a učení u dětí. Tato strava u dospělých je spojována také se zvýšeným výskytem depresí a úzkostlivých stavů. Lidé, kteří konzumují minimum zpracovaných potravin, mají ve vyšším věku menší pravděpodobnost zhoršení kognitivních funkcí, a také nižší pravděpodobnost výskytu Alzheimerovy demence.

Proč má způsob naší stravy takový dopad na správné fungování mozku? Jednoduše proto, že mnoho procesů ve vašem mozku, včetně výroby energie, neurotransmise, opravu a tvorbu nervových spojů, to vše poptřebuje odpovídající živiny, které jsou základním stavebním kamenem pro správný metabolismus mozku. Jednoduše řečeno, váš mozek a s ním spojená duševní pohoda potřebují tu správnou stravu.

Jednoduchý klíč k lepšímu stravování

Nakročit směrem k lepšímu stravování pro náš mozek je lehčí než by se mohlo zdát. S několika jednoduchými pokyny a trochou motivace to zvládne každý:

1. Dejte si něco zeleného.

Pravidelná konzumace listové zeleniny pokryje vysoký podíl mikronutrientů potřebných pro správnou výživu mozku. Zkuste každý den alespoň jednu porci.

2. Plody, plody, plody

Zářivá barva čerstvého ovoce odhaluje obrovské množství obsažených phytonutrientů. Zkuste sníst alespoň 150 gramů denně.

3. Více ryb, méně červeného masa

Konzumace ryb má jednoznačně blahodárný vliv na naše duševní zdraví, zatímco konzumace červeného masa naopak. Zkuste jíst ryby alespoň dvakrát týdně, zatímco červené maso omezte na max. 3 porce týdně.

4. Dejte si oříšky

Mandle, vlašské ořechy a pistácie (syrové, nesolené), zlepšují srdeční činnost, čímž velmi potitivně ovlivňují i činnost mozkovou. Jsou skvělé jako samostatná svačinka nebo do salátu. Zkuste sníst každý den jednu hrst. 

5. Vyhněte se obilí a cukru

Neurolog Dr. David Perlmutter ve své knize "Grain Brain" odhaluje překvapivé efekty pšenice, sacharidů a cukru na váš mozek. Zkuste se zcela vyhnout rafinovaným obilovinám, které jsou doslazované.