Jak se udržet v kondici a svěží i po menopauze

Přírodní cesta, jak posílit vitalitu ve vyšším věku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Náš nový seriál zaměříme na seniory. Budeme se věnovat potížím, které s vyšším věkem přicházejí a samozřejmě přineseme i návod, jak je zmírnit nebo se jich úplně vyvarovat. Spousta našich starších čtenářů chce sportovat a žít aktivně. Poradíme vám, jaké sporty si vybírat a jak udržet v kondici váš pohybový aparát.

V dnešním článku se budeme věnovat klimakteriu neboli přechodu. Je to období, kdy žena přestává být schopna počít potomka. Jedná se o hormonální změny, které sebou nesou určité obtíže. Podobnými změnami prochází i muži, u nich však nejsou tak patrné a někdy je pánové ani nepostřehnou. Mužskému přechodu se však věnovat budeme také - v následujícím článku.

Přechod a menopauza

Přechod u žen přichází pozvolně. V tomto období se začíná snižovat tvorba estrogenu a progesteronu, dochází k útlumu činnosti vaječníků, a tak se postupně zastavuje menstruační cyklus (menopauza). Tento stav přichází nejčastěji mezi 45 a 50 lety, přičemž se vyskytují často odchylky, jak nahoru, tak i dolů. Pokud přechod vaší matky nastal například až po 55. roce života, pravděpodobnost, že vaše menopauza nastane ve vyšším věku, je velká. Roli totiž hraje dědičnost.

Před tím, než dojde ke ztrátě menstruace úplně, můžete zaznamenat několik slabších nebo nepravidelných cyklů. Je to způsobeno právě sníženou funkcí hormonů.

Potíže

Některé ženy vnímají přechod jako velmi negativní. Mohou se u nich projevit až deprese zapříčiněné ztrátou schopnosti plodit děti. Jako ženy se cítí méněcenné. Navíc se pravděpodobně projeví některé nepříjemné fyzické a zdravotní problémy. Nejčastěji je klimakterium spojené s návaly horka, podrážděností, nepříjemným a nadměrným pocením a nespavostí. To samozřejmě na dobré náladě nepřidá. Nicméně je třeba si uvědomit, že všechny tyto problémy brzo odezní a že je to zkrátka období v našem životě, kterým si musíme projít.

Jsme každá jiná a stejně tak i projevy přechodu mohou být různé s různou intenzitou. To, že již nejsme schopné ve vyšším věku otěhotnět neznamená, že jsme o něco méně ženami. A ano, stále jsme, a ještě hodně dlouho budeme krásné a atraktivní.

Pomoc s problémy

Pokud budete zdravě jíst a pravidelně sportovat, je velká šance, že klimakterium zvládnete snáze. Tělo vycvičené sportem reaguje lépe na hormonální změny. Kromě toho se při sportu odreagujete, vyplaví se vám endorfiny a přestanete tolik myslet na to, co se s vaším tělem děje.

Jestli vás projevy přechodu trápí opravdu intenzivně, mohou vám pomoci některé bylinky, nebo doplňky stravy, které je obsahují.

Na nadměrné pocení je výborný šalvěj. Můžete ho pít ve formě čaje. Pokud vám nezachutná čaj, můžete šalvěj použít i v kuchyni jako koření. Přidejte jej do omáček, nachuťte s ním maso nebo ho dejte do nádivky.

Jako mírné antidepresivum působí srdečník obecný nebo šafrán. Srdečník se používá v lékařství i homeopatii jako posilující prostředek pro srdce (odtud jeho název) a pro mírnění úzkostných stavů či rozčílení. Šafrán je jedinečná bylina, která má svou historii v léčbě duševního zdraví. Zlepšuje náladu, odbourává deprese a zmírňuje premenstruační syndrom.

Hormonální změny ve vašem těle vám pomůže zvládnout ploštičník hroznatý nebo vitex jehněčí (drmek obecný). Obě bylinky pomáhají vyrovnat hormony v těle a obsahují přírodní fytoestrogeny.

Fytoestrogeny obsahuje také červený jetel, který v období, kdy přichází menopauza pomáhá se spánkem, potlačuje návaly a zamezuje řídnutí kostí.

Granátové jablko vám kromě porce fytoestrogenů dodá také látky, které příznivě ovlivní stav vašich cév a kůže. Pokožka vlivem hormonálních změn ztrácí vodu a stává se méně pružnou a vláčnou. Granátové jablíčko vám s touto nepříjemností pomůže.

Jestli se vám v období přechodu nedaří usnout, máte v hlavě tisíc myšlenek a stresujete se, užívejte Rhodiolu nebo Ashwagandu. Obě bylinky zklidňují mysl, mírní stres a úzkost a jsou navíc významnými adaptogeny. Adaptogeny celkově harmonizují tělo a pomáhají vyrovnat se se změnami.

Závěrem

Ať už klimakterium a menopauza přijde dříve nebo později, jedná se o ne zrovna lehké období. Vaše tělo prochází změnami, se kterými je potřeba se vyrovnat. Je to ovšem jen další z řady změn. Zvládla jste jich během života už několik. Ženské tělo se mění s nástupem puberty a příchodem menstruace, mění se v těhotenství, mění se po porodu a mění se také v období přechodu. Přechodu není třeba se bát! Když budete mít ráda sebe a svoje tělo, budete mít optimistickou mysl a pozitivní přístup, jistě se se všemi problémy, které přechod může přinést, hravě vyrovnáte.

Autorka článku: Mgr. Petra Vrabcová, PhD.

Zdroje: Castleman, M. Velká kniha léčivých rostlin. Columbus, Praha, 2004. 637 s.