Jak snížit oxidační stres a činnost volných radikálů?

Jak lze snížit zátěž organismu a posílit kondici a imunitu?

Oxidační stres (nebo oxidativní stres) je věc, o které se začíná hovořit čím dál častěji. Protože přímo souvisí s běžným životním stylem západní civilizace, nejspíš na toto téma narazí dříve nebo později každý z nás. Tento fenomén totiž přímo souvisí s rozvojem mnoha chorob a předčasným stárnutím.

Co je to oxidační stres a volné radikály?

Oxidační stres je obecně řečeno nerovnováha mezi vznikem tzv. volných radikálů a schopností organismu tyto radikály přirozeně odstraňovat. Volné radikály jsou sloučeniny kyslíku (označované jako reaktivní formy kyslíku – ROS), které se v těle přirozeně tvoří jako vedlejší produkt procesu okysličování a přeměny látek na energii.

Na molekulární úrovni mohou vzniknout třemi různými způsoby – štěpením kovalentní vazby, redukcí (přidáním jednoho elektronu) nebo oxidací (ztrátou jednoho elektronu). Platí, že pokud molekula volného radikálu narazí na normální molekulu, změní ji na molekulu radikálu.

Důsledky nadměrného vzniku volných radikálů

Pokud tyto radikály začnou v těle vznikat v nadměrném množství a nejsou odbourávány, může dojít k hromadnému poškození buněk i DNA, a následně k předčasnému stárnutí a vzniku různých chorob – nádorů, aterosklerózy, infarktu, diabetu, Alzheimera, únavového syndromu, syndromu propustného střeva atd. Obecně také platí, že nadměrné působení volných radikálů stojí za vznikem zánětu.

Mírou oxidačního stresu v těle je oxidace. Ten samý proces, který způsobuje hnědnutí jablek a rezavění železa. Čím větší míra tohoto procesu, tím více volných radikálů.

Hlavní příčiny vzniku volných radikálů

  • Běžné tělesné funkce jako dýchání a trávení
  • Nadměrné množství tělesné aktivity (přetrénování)
  • Konzumace nezdravých tuků a obecně průmyslově zpracovaných jídel
  • Znečištěné životní prostředí, pesticidy, herbicidy
  • Nadměrná konzumace cukru a umělých sladidel
  • Konzumace cigaret, alkoholu a drog
  • Nadměrný emoční nebo psychický stres

Prospěšnost volných radikálů

Je však mylné se domnívat, že volné radikály jsou něco primárně škodlivého, co do těla vůbec nepatří. V těle, v němž vše probíhá tak, jak má, využívá organismus volné radikály k odstraňování pozůstatků odumřelých buněk a bakterií (jsou součástí imunitního systému), ke tvorbě žlučových kyselin atd. Negativní vliv začnou tyto látky mít až v momentě, kdy jich vlivem špatné životosprávy, stresu nebo vnějším působením, začne v těle vznikat nadbytek.

Jak tělo udržuje volné radikály v rovnováze

Náš organismus má za normálních okolností dostatek vyvažovacích mechanismů, jakými kompenzuje činnost volných radikálů a zabraňuje vzniku oxidačního stresu. V prvé řadě reguluje množství enzymů, které volné radikály tvoří. Dále inhibuje činnost už vytvořených volných radikálů – to činí prostřednictvím tzv. super-antioxidantů. A jako poslední volbu má tělo opravu samotných poškozených buněk.

Nejdůležitější pro nás je druhý ze tří zmíněných procesů, neboť ten můžeme nejsnáze sami ovlivnit. Zmíněnými super-antioxidanty, které se podílí na zastavení a odstranění volných radikálů, jsou v prvé řadě superoxiddismutáza a glutathion-peroxidáza. Tyto dvě látky jsou nejsilnějšími antioxidanty, jaké existují. Superoxiddismutáza je enzym, který se nachází v každé buňce. Jeho nejdůležitějším úkolem je přerušení činnosti tzv. superoxidového radikálu, nejsilnějšího volného radikálu. Superoxiddismutáza tento radikál rozkládá na peroxid vodíku. A glutathion, druhý zmíněný antioxidant, se zase podílí na ostranění peroxidu. Mimo to jsou samozřejmě tyto dvě látky zapojené do mnoha dalších procesů a působí synergně s celou řadou dalších antioxidantů, vitamínů a minerálů.

Jak můžeme oxidační stres sami snížit

Zmíněné super-antioxidanty nalezneme především v zelenině, vyskytují se ale i v mase a ovoci. Superoxid dismutázu najdeme v:

  • Zelí
  • Růžičkové kapustě
  • Zelené pšenici
  • Zeleném ječmenu
  • Brokolici
  • Rajčatech

Zatímco glutathion se přirozeně vyskytuje v

  • Rukole
  • Brukvi
  • Brokolici
  • Květáku
  • Kapustě

Málo se také ví, že produkci gutathionu v těle podporujeme i konzumací extraktu z ostropestřce mariánského a kvalitního syrovátkového proteinu. Podle nejnovějších studií je dokonce kvalitní syrovátkový protein ideální doplněk pro přirozené zvýšení produkce glutathionu v těle. Syrovátkový protein a látky v něm obsažené totiž podporují produkci cysteinu, který posiluje produkci glutathionu (4,5,6). Je to díky obsahu cystinu – jeho nejvyšší obsah mají syrovátkové proteiny v BIO kvalitě. Cystein (acetylcystein) sám je pak velmi účinným antioxidantem. Mimo to se v nejnovějších doplňcích stravy objevuje i samotná superoxid dismutáza a glutathion, můžeme ji tedy doplňovat přímo.

Závěr

Aby bylo snížení oxidačního stresu co nejefektivnější, je třeba myslet na celkovou zdravou životosprávu. Velký význam má i dostatek pohybu, ideálně na čerstvém vzduchu a co možná nejmenší stres a psychické vypětí.

Autor článku: redakce Green.market.cz

Zdroje:

0.https://www.efia.cz/2019/11/15/oxidacni-stres-a-volne-radikaly-proc-bychom-se-o-ne-meli-zajimat/

1.https://draxe.com/nutrition/superoxide-dismutase/

2.https://draxe.com/health/fighting-free-radical-damage/

3.https://draxe.com/nutrition/glutathione/

4.Effect of premeal consumption of whey protein and its hydrolysate on food intake and postmeal glycemia and insulin responses in young adults., Akhavan T1, Luhovyy BL, Brown PH, Cho CE, Anderson GH, 2010, dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20164320

5.Whey protein concentrate (WPC) and glutathione modulation in cancer treatment. Bounous G, 2000, dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11205219

6.Oral supplementation with whey proteins increases plasma glutathione levels of HIV-infected patients.Micke P1, Beeh KM, Schlaak JF, Buhl R., 2001, dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11168457