Jaro je nejlepší čas na detoxikaci

Tělo je v tomto čase nejlépe připraveno na nový start

Jaro ťuká na dveře a proto přichází pravý čas dopřát tělu pořádnou očistnou kůru nebo alespoň podpořit detoxikaci. Náš organismus je s příchodem jara na jakýsi očistný proces nastaven automaticky. Je to podobné jako s denními rytmy – jistě každý z nás zaregistroval, že naše těla následují jakýsi rytmus každý den. Ráno se probouzíme, večer usínáme, jsme hladoví, nebo jíme, nadechujeme se a vydechujeme a tak dále.  A uvnitř našeho těla probíhá takový rytmus taktéž.  Od přijímání potravy, jejího natrávení, zpracování až po získávání energie pro veškeré pochody v těle. (pro funkci všech orgánů, pro tlukot srdce, pro menstruační cyklus,…), pro regenerační procesy i pro nárůst nových buněk. Naše těla tedy neustále pracují – každou minutu, hodinu, každý den, týden, měsíc, roky…

Jaro je velice příhodná doba, kdy si pomoci a celý detoxikační proces trošku podpořit. Osvěžíme se a získáme novou energii. Obrovskou roli v detoxikaci hrají játra, ledviny a lymfatický systém. Ale naše tělo není stroj, ve kterém by jsme mohli vyměnit zanešenou součástku. Je potřeba pomoct a to tou nejšetrnější, ale přitom ráznou silou. Proto je nejlepší využít extrakty z bylin. Bylinky měly vždycky obrovskou sílu, ale musíme je umět používat, popřípadě vhodně kombinovat a přizpůsobit očistnému procesu i naše tělo.

Jak na jarní detox?

1) Začněme u toho nejsnažšího a současně i nejdůležitějšího: u jídla – vyhněte se fast foodům, hotovým jídlům a co nejvíce eliminujte polotovary! V takovýchto potravinách je vždy velké množství aditiv, skrytých a nevhodně zpracovaných sacharidů, velice často jsou také plné jednoduchých a rafinovaných  cukrů, které přinejmenším ničí vaši inzulinovou senzitivitu, poškozují zažívací trakt a nutí vás kupovat tyhle rádoby pochoutky čím dál častěji. Vyhněte se i velkým kvantům sacharidů (mísy plné těstovin, rádoby zdravé müsli tyčinky, sladkosti aj). Také v rozumné míře omezte bílkoviny.

Zkuste jíst více čerstvé zeleniny, ovoce, dopřejte si v malém množství čerstvě vylisované zeleninové a občas i ovocné šťávy (pozor, velice důležité je tyto vitamínové bomby, byť velice zdravé, popíjet velice pomalu a spíše v menším množství – je to rychlý zdroj sacharidů a navíc, pokud nejste na pití takovýchto šťáv zvyklí, mohou vás nemile prohnat), přidejte kvalitní tuky z přírodních ořechů, avokáda, kokosového či rybího oleje. Připravujte si vaše jídlo doma, tak budete vědět, co skutečně obsahuje. Doma si můžete přece také vytvořit úžasně chutnající zdravé sušenky.

2) Přidejte fermentované potraviny – ty jsou nesmírně důležité. Dodávají vašemu tělu potřebné bakterie pro dobré trávení, poskytují minerály a vitamíny. Zde je důležitý především vitamín K2, který je pouze ve fermentovaných produktech, jako jsou například fermentované sojové boby. Dopřejte si také kvašenou bio zeleninu, občas zařaďte bílý, kvalitní bio kefír, nebo si obstarejte v obchodech se zdravou výživou speciální kefíry vyrobené např. z kokosové vody za přidání probiotických kultur.

3) Vyhněte se klasickým mléčným výrobkům (pasterizované, homogenizované mléčné výrobky). Neobsahují takové množství prospěšných bakterií, které slibují, ani nejlépe vstřebatelnou formu vápníku. Mléko si můžete připravit i doma a dle své chuti (oříškové, čokoládové, makové aj). Možná se budete divit, jak se vám přinejmenším pročistí pleť.

4) Pijte čistou vodu – čistá voda je to nejlepší, co svému tělu můžete dát. Vyhněte se všem slazeným nápojům, stejně tak i oblíbeným bublinkovým nápojům (často plné cukru a chemických látek, které poškozují zuby aj.), omezte kávu a upřednostněte raději kvalitní zelený čaj nebo extrakty ze zelené kávy. Snažte se pít skutečně čistou vodu, neplatí totiž, že všechny domácí kohoutky vám poskytnou skutečně čistou vodu. Bývá totiž chlorovaná nebo fluoridovaná. Kupte si proto kvalitní kojeneckou nebo si pořiďte domů filtr. Rozhodně tím pouze získáte – nevěřili byste, co skutečně čistá voda dokáže. Velice vhodné je přidat i čerstvě vylisovanou šťávu z citronu, a to nejlépe ráno ještě před snídaní. O pití alkoholu snad ani není třeba mluvit.

5) Eliminujte stres – můžete jíst sebezdravější a čistší jídlo, ale pokud budete pod neustálým stresem a napětím, nikdy vaše tělo nepřijme to, co mu nabízíte a i z drahé, zdravé potraviny se najednou stane něco, co vám vlastně ani neprospěje.

6) Vyjděte na sluníčko a dopřejte si vitamín D, který vašemu tělu přes zimu jistě chyběl.

7) Zařaďte více přirozeného pohybu.

8) Navštivte saunu i masáže – i fyzické očištění a relaxování těla hraje významnou roli. Zajděte si tedy do sauny, prohřejte se a otevřete kožní póry. Saunováním i masážemi rozproudíte tolik důležitou lymfu. Navíc saunováním a masážemi podpoříte i eliminaci stresu.

9) Samozřejmě není rozhodně naškodu zařadit občasný půst, ba naopak – je ale nutné se o to více soustředit na dodržování pitného režimu (opět čistá voda, čistící čaje, naředěné čerstvě vylisované zeleninové šťávy, aj.)

10) Využijte přírodních produktů – na trhu je dnes nepřeberné množství přírodních produktů, které vám významně pomohou. Většinou se jedná o extrakty z bylin, které usnadní pročistění, uleví práci detoxikačním orgánům, jako jsou především játra a ledviny, zalkalizují vnitřní prostředí (to bývá právě často překyselené nevhodným životním stylem, popřípadě doplní chybějící vitamíny a minerály.  Je ale důležité brát v potaz, jak jinak, než kvalitu takových přípravků. Není dobré koupit si, byť s dobrým úmyslem, vitamínové tablety, které dle svého popisu obsahují přehršel všeho možného, ale ve výsledku obsahují daných složek naprosto minimální potřebné množství, a navíc se jedná mnohdy o nekvalitní tablety plné pojiv a lepidel. A to k našemu detoxikačnímu programu přeci nepatří.

Jaké bylinky použít?

Ostropestřec mariánský – bylinka, která je silným pomocníkem pro detoxikaci, znají ji všichni, kteří chtějí podpořit funkci jater a žlučníku.

Svízel přítula – bylinka, která je vynikající na odstranění toxických a odpadních látek. Je spojována s lymfatickým systémem a přebytečnou vodou v podkoží.

Pampeliška – tato bylinka je hojně využívaná v souvilosti s játry, slinivkou a nadledvinkami. Dokáže také doplnit chybějící vitamíny a minerály jako vitamíny C, A, D, B a betakaroten, z minerálů např. křemík, draslík a vápník. Má dokonce dvakrát více železa než špenát. Pampeliška pomáhá tělo zbavovat „jedů“ a pomáhá i při hubnoucích kůrách.

Lopuch – účinky lopuchu nejsou příliš známé, což je veliká škoda. Jde o zajímavou bylinku pro všechny, kteří jsou orientováni na podporu trávícího systému, fungování inzulinového systému, čistotu krve a také řešení kožních problémů. A samozřejmě - vypuzuje jedy a nežádoucí toxiny.

Pochopitelně je ale zapotřebí přizpůsobit plánované detoxikaci těla i jídelníček. Tím mám namysli zaměřit se na stravu v co nejpřirozenějším stavu, dostatečně pít – především čistou vodu – občas si dopřát čerstvé zeleninové šťávy a samozřejmě se vyhnout jakýmkoliv fastfoodovým pokrmům a nejlépe i jakýmkoliv zpracovaným potravinám (müsli si můžete nachystat i sami bez použití cukrů, nesmyslně sladkých cornflaků, ztužených tuků… nebo chutné pesto si také během pár sekund připravíte sami,…).

Autorka článku: Mgr. Monika Musilová