Jóga - cesta k harmonii těla i duše

Objevte blaho, které jóga přináší

Není na světe snad nikdo, kdo by o ní neslyšel. Jóga. Ucelený systém fyzických i duševních cvičení, který praktikují miliony lidí na celém světě. V současné době zkrátka patří mezi extrémně populární cvičení, které velmi snadno zvládne každý, a to klidně i doma. Na následujících řádcích si o ní povíme více. Tak se račte začíst.

Jóga dnes – cvičení pro každého

Dnešní svět miluje jógu. Její vědění a nauka se stále vyvíjí, vzniká nová literatura a cvičení jógy zažilo svůj boom a lehce si svou pozici na výsluní drží. Možná proto, že v uspěchané době plné stresu a honbě za dokonalostí ve všech rovinách naší existence zkrátka hledáme něco, co náš život vyváží a poskytne nám klid, harmonii a oddech.

Nádhera cvičení jógy spočívá v mnoha aspektech. Učí nás sebedisciplinu, sebeuvědomění a rozvíjí všechny tři složky lidské bytosti – tělo, mysl i duši. Pro docílení rovnováhy bychom měli podle učení jógy souznít s přírodou i vesmírem, a pro spokojený život naplňovat potřeby zdraví, poznání i vnitřního klidu.

Při cvičení jógy zapojujeme celou sovu bytost – koordinujeme dech a svalstvo, vědomí fyzického stavu a řízení pohybu. Uvědomujeme si své tělo. Jednotlivé asány neboli jógové polohy cvičíme v pomalém tempu, plynule, vědomě a v souladu s dechem. V pozici setrváváme delší dobu, prodýcháváme ji. Měla by být pohodlná a plně uvědomělá. Mezi důležité součástí jógy patří i relaxace a meditace.

Nekonečné benefity jógy

Krásu jógy si můžeme vychutnat opravdu všichni. Nezáleží na věku ani zdravotním stavu. Pravidelným cvičením odbouráváme mnoho dysbalancí a bolestí jako například krční páteře, nohou, a dalších neduhů, které se naprosto běžně vyskytují téměř u každého. Získáme pružné a pevné tělo, naučíme se pracovat s dechem a zmírnit napětí, kterému býváme vystaveni téměř denně.

Díky cvičení jógy může dojít i úpravě našeho jídelníčku. Není nutné, abychom se nutně stali vegetariány či vegany. O tom jóga není. Ovšem pravidelným cvičením masírujeme orgány, zpevňujeme pánevní dno a břišní svaly. Cvičení s plným a těžkým žaludkem není příjemné. Pokud tedy jógu vezmeme aspoň trochu vážně, začneme hledat lehčí, vyvážená jídla, která snadno strávíme a budeme se po nich cítit dobře.

V neposlední řadě přichází se cvičením jógy velmi důležitá psychická očista. Toto cvičení nám pomůže nastolit rovnováhu v naší mysli. Není nic krásnějšího než po náročném dni věnovat svůj čas pouze sobě při cvičení jógy. Všechny starosti zůstanou za dveřmi. Cvičíme tady a teď, veškerou svou pozornost věnujeme dechu, asánám a svým pocitům a radosti z pohybu. S pravidelným cvičením na sobě pocítíme změny, budeme více v pohodě a uvolnění, celý náš pohled na svět se může díky józe posunout. 

Začněte s jógou ještě dnes

Jóga je opravdu pro každého. Nezáleží, zda cvičíme doma nebo chodíme na lekce. Samozřejmě pro začátek nám jedině prospěje, máme-li někoho, kdo nás vede a říká co a jak správně dělat. Díky vedení se naučíme správně dýchat a provádět jednotlivé asány. Díky lekcím také potkáme nové přátele a lidi, kteří smýšlejí stejně.

Můžeme cvičit také podle videí na internetu. Těch v dnešní době najdeme opravdu mnoho. Stačí si vybrat. Výsledky jógy na sebe nenechají dlouho čekat. Je jedno, jak často cvičíme. Vždy na sobě pocítíme příznivé účinky. Platí ovšem, jako všude, že čím častěji a pravidelněji cvičíme, tím naše snažení přináší citelnější a výraznější ovoce.

Na cvičení jógy nepotřebujeme žádnou speciální drahou výstroj. Stačí pohodlné oblečení, které neškrtí a případně když materiál dobře saje pot. Zpravidla se cvičí naboso, pokud trpíme na studené nohy, k dostání jsou protiskluzové ponožky. Doporučuje se sundat všechny šperky, abychom se soustředili opravdu pouze na sebe. Nezapomeňte ovšem na pohodlnou podložku.

Moje cesta k józe

Jóga není pouze příjemné protažení celého těla, dokáže být i poměrně náročná a dokáže i velmi pomoci. Své o tom ví Ivana (56), která pracuje jako zdravotní sestra. V rámci své práce běžně polohuje pacienty, kteří často váží podstatně více než ona. Cvičila celý život, dělala aerobik, když byly děti menší. Ovšem díky práci i s přibývajícími roky se začínaly projevovat různé neduhy, bolesti a bloky v těle.

„Aerobik už byl na mě příliš moc hopsání a do cesty se mi připletla jóga. Té se věnuji více jak 5 let.  Pravidelně chodím na lekce Hatha jógy ke skvělé lektorce Zdeňce, která se jógu dělá mnoho let a byla dokonce v rámci jógového seberozvoje i v Indii.

Jóga se stala mojí vášní. Cvičím běžně i doma. Od Ježíška jsem už dávno dostala skvělou jogínskou podložku. Cviky mi moc pomáhají. Občas se mnou cvičí i kočka. 😊 Občas si vezmu do parády i dceru, která díky svým bolístkám a sedavému zaměstnání jógínské cviky také ocení.

Svůj život už si bez jógy nedokážu představit. Není to jen o cvičení, ale také o vyčištění mysli, zbavení se stresu. Jóga mi pomohla naučit se více odpouštět, lepší toleranci mladším generacím a vážit si sama sebe a umět myslet i na sebe, což jsem neuměla.“

Připomenutí závěrem

Jógu cvičíme, abychom si ji užili. Nesoutěžíme, nesrovnáváme se a s nikým se nepředháníme. Cvičíme pro sebe. Veškeré cviky provádíme plynule a pomalu. Nikam nespěcháme. Máme vlastní tempo. Vnímáme svůj dech. Pokud nám něco nejde a je to pro nás těžké, tak tomu dáme chvíli a cvičíme lehčí variantu. Časem k tomu dojdeme. Jsme tady a teď!

Namasté.

Autorka článku: redakce Green-market.cz