Kdo dlouho sedí, sám sobě škodí, díl 2.

Obezita, neplodnost a alergie - pohybem jim předejdeme

V první části našeho článku jste se dozvěděli o některých problémech, které provázejí sedavá zaměstnání. Už víte, jak ulevit bolavým zádům a že klimatizace není pro naše zdraví zrovna optimální. Dnes se podíváme na další zdravotní rizika, které vám hrozí, pokud většinu dne prosedíte (ať už v práci nebo doma).

Proč má dnes tolik párů problémy s početím?

Sedavé zaměstnání určitě není jedinou příčinou snížené plodnosti dnešní populace, každopádně k ní ale přispívá. A to jak u mužů, tak i u žen. Vlivem dlouhodobého sezení se mění držení těla. Zároveň ochabují svaly pánevního dna hrající v zachování plodnosti velký vliv.

Při dlouhém sezení, které je pro naše tělo nefyziologické, se naopak zapojují svaly, které se normálně aktivují jen výjimečně. Jde o jakési nouzové řešení těla, aby vůbec bylo schopno vydržet tak dlouhou dobu v nepříjemné pozici (přestože nám se nepohodlná nezdá). Utlačují se vnitřní orgány, včetně těch reprodukčních. Ženám se zužují vejcovody, a to může vést až k jejich neprůchodnosti.

Existují speciální cviky, kterými lze uvolnit pánev a mnoha párům tato metoda pomohla dočkat se vysněného potomka. Jsou založeny právě na obnovení správné funkce reprodukčních orgánů.

U mužů vlivem dlouhého sezení hrozí poruchy erekce. Přiškrcením cév dochází k nedostatečnému prokrvení, které je pro kvalitní erekci potřebné. Navíc jsou přehřívána varlata, a to má negativní vliv na tvorbu a fyziologii spermií. A pánové, přiznejte se, kolik z vás si dává doma notebook na klín, zatímco sedí na gauči? K čemu to vede, je vám teď už jasné.

Obezita není jen problém estetický, ale především zdravotní

Jak jsme již zmínili v minulém článku, člověk není naprogramovaný na sezení. Je stavěný na to, aby byl schopen ujít denně dlouhé trasy. Chůze je pro nás ten nejpřirozenější pohyb. Pro to, abychom zmírnili negativa sedavého zaměstnání, stačí jen začít víc chodit. Nemusíte trávit hodiny v posilovně, ani se fyzicky vyčerpávat při HIIT (nic proti těmto aktivitám!). Chození je zadarmo, zvládne ho každý a pro chůzi není třeba žádného zvláštního talentu. 

Pro to, abyste podpořili váš kardiovaskulární systém, nastartovali metabolismus a vyhnuli se obezitě, stačí začít s pravidelnými procházkami. Pokud denně ujdete alespoň 3 kilometry a nebudete si dopřávat přemíru sladkostí, obezity se bát nemusíte.

Samozřejmostí je také věnovat se tomu, co jíme. Jezte lehčí jídla s dostatkem zeleniny, dopřejte si pomalé sacharidy a jezte s pocitem, že máte na jídlo čas. Přemýšlejte o jídle, nesáhněte po první hotovce s nadbytkem kalorií. Nezapomínejte také na pravidelnost. Dejte si menší svačiny jak dopoledne, tak odpoledne. Také odstraňte z dosahu všechny laskominky, které uzobáváte u počítače a mnohdy ani nevnímáte, co jíte.

Pitný režim je pro kontrolu hmotnosti také důležitý. V práci je snadné zapomenout pít, proto mějte pořád na očích lahev s vodou.

Proč se zvyšuje výskyt alergií?

Pravdou je, že to nikdo s určitostí neví. Nicméně alergie v současnosti postihují přes 30 % populace. A číslo pořád stoupá. Jedním z možných příčin je to, že žijeme v bublině. Naše imunita nemusí bojovat s patogeny, vyhýbáme se alergenům. Desinfikujeme vše kolem nás včetně dětí a psa. Do práce jezdíme autem, v práci se zavřeme do další bubliny s klimatizací. Nechodíme do přírody, nežijeme se zvířaty, špatně jíme. To vše má samozřejmě vliv na to, že naše imunita leniví. Pokud se následně potká s alergenem, zareaguje neadekvátně a vzniká alergie. Snažte se tedy vystoupit z bublin, rozběhněte se po lese a nasávejte z plných plic čerstvý vzduch.

Závěrem

Sedavé zaměstnání je rizikové. Trpí záda, vnitřní orgány i psychika. Jsme z něj vyčerpaní a často se divíme z čeho jsme tak unavení, když jsme celý den jen seděli. A to je ta odpověď. Jsme unavení z dlouhého sezení, na které nejsme stavění. Protiváhou a nápravou je pravidelný pohyb, ideálně venku v přírodě. Jóga v parku, běh po lese, procházky za městem, to všechno jsou vhodné aktivity, které vás zbaví napětí, příjemně unaví, pomůžou udržet ideální hmotnost a zbaví bolestí zad z celodenního sezení.

Autorka článku: Mgr.Petra Vrabcová, PhD.