Kdo dlouho sedí, sám sobě škodí

Rádce pro všechny se sedavým zaměstnáním

Dnešní článek věnujeme všem, kteří mají sedavé zaměstnání. Možná budete překvapeni, kolik vašich zdravotních problémů souvisí s tím, že většinu dne trávíte vsedě v kanceláři. No a jak jste už od nás zvyklí, připojíme i pár rad, jak se těmto problémům vyhnout.

Homo sapiens per sedeo - člověk rozumný, ustavičně sedící?

Mezi dobou, co první předchůdci člověka slezli ze stromů a začali chodit po dvou a současností, uplynuly miliony let. Za tu dobu naše kostra prošla vývojem a změnami. Nicméně již pár tisíc let je stejná a rozhodně není přizpůsobena tomu, aby člověk většinu dne seděl. Pravěký lovec běhal. Musel, jestli nechtěl umřít hlady. Později člověk pracoval na poli a chodil skoro všude pěšky.

Dnes sedíme osm a více hodin ve špatně větrané kanceláři a hrbíme se nad počítači. Když přijdeme domů, jsme tak unavení, že se svalíme na gauč a tam pokračujeme v sezení v domnění, že odpočíváme. V horším případě sedneme k počítači nebo telefonu a surfujeme na internetu. Taky v domnění, že relaxujeme. Abychom uspokojili toho malého červíka v hlavě, který hlodá a opakuje něco o zdravém životním stylu, jdeme se jednou týdně zničit do posilovny.

Kdo si dnes nestěžuje na bolest zad, jakoby ani nebyl

Samozřejmě práce nás živí a peníze potřebujeme všichni. Není tedy reálné dát výpověď jen proto, že sezení v kanceláři neprospívá našemu zdraví. Je ale pár drobných úkonů, které můžeme dělat každý den a pomoci tak sám sobě.

To, co zná asi každý z nás, kdož se krčíme v práci před monitorem, je bolest zad. Ta ovšem nemusí být jen z fyzických příčin. Často nás mohou bolet záda proto, že jsme si toho zkrátka „moc naložili“. Pod tíhou termínů, uzavírek, naštvaných pohledů kolegů nebo šéfa se psychicky „hrbíme“ a naše záda trpí.

Pokud je bolest čistě fyzická, může být příčina ve špatné židli. Nepodceňujte proto její výběr (máte-li tu možnost). Zároveň neseďte v jedné poloze příliš dlouho. Nestyďte se protáhnout. A že na vás kolega tak divně kouká? Třeba by se rád protáhl taky, jen mu to před vámi přijde hloupé. V pravidelných časových intervalech tedy vstaňme všichni ze židlí a krátce procvičme všechny svaly.

Uvidíte, že vám tato malá rozcvička pomůže i lépe myslet a vy budete výkonnější. Uvolněním krčních svalů totiž umožníte, aby krev snadno proudila do mozku a ten je pak schopen intenzivněji pracovat.

Pokud většinu dne sedíme, máme ochablý střed těla. Utlačujeme si vnitřní orgány a špatně dýcháme. Na tohle pouhá rozcvička v práci nestačí. Proto je ideální věnovat se sportu, který střed těla posílí. Výborná je jóga, která nejen že protáhne celé tělo, ale zároveň vyladí vaši duši a vy se tak budete cítit uvolnění a daleko od svých problémů.

Při práci v kanceláři se zaměřte na dýchání a kdykoli si vzpomenete, zhluboka se nadechněte do břicha.

Klimatizace – mor všech kanceláří

Ano, je velmi příjemné přijít v horkém létě do místnosti, kde jede klimatizace naplno. Cítíte osvěžení, jako byste skočili do bazénu. Jenomže sedět v této místnosti většinu dne je nejen nepříjemné, ale také zdravotně závadné. Pokud vám studený vzduch fouká za krk, je to další hřebíček do rakve vašim zádům. A jistě je vám jasné, že ani vaše plíce vám moc nepoděkují. Při přechodu ze zimy do horka, a naopak dáváte vašemu tělu pěkné „pecky“. Imunita zažívá šoky a tělo pak snadno podlehne každé rýmě, která jde okolo vás.

Suchý vzduch z klimatizace a neustálé dívání se na monitory škodí i našim očím. Kolikrát jste si za den promnuli oči, protože vás bolely? A večer se díváte do zrcadla a nevěříte, že ta šedivá tvář s vpadlýma červenýma očima je vaše. Abyste problémům s očima předešli, v místnosti, kde pracujete pravidelně větrejte. Dopřejte očím odpočinek a relaxaci stejně jako dopřejete rozcvičku zádům. Na chvilku odvraťte oči od monitoru, stoupněte si k oknu, dívejte se ideálně do zeleně nebo alespoň na zelenou rostlinu. Dbejte na pitný režim a dostatek zeleniny, která obsahuje betakaroten, který je pro zdraví očí důležitý.

A zase to trávení

Se špatným držením těla při sezení v kanceláři také souvisí zažívací potíže. Už jsme se v našich článcích věnovali úpravě trávení i příčinám, které ke špatnému trávení vedou. Dlouhodobé sezení a stres ze zaměstnání k těmto problémům přispívá nemalou měrou.

A jelikož opakování je matkou modrosti, pojďme si shrnout ty nejdůležitější body, aby vaše trávení fungovalo, jak má:

  • No stress – pokud to jde, vyhněte se stresu a pokud tu možnost nemáte, alespoň pravidelně relaxujte a odpočívejte. Nenechte si nic zbytečně dlouho „ležet v žaludku“.
  • Jídlo – i když vás honí termíny, nezapomeňte pravidelně jíst. Jezte v klidu ideálně v jiné místnosti, než pracujete, aby vás to nesvádělo pracovat i při jídle.
  • Pravidelný pohyb – nezapomeňte, že pro správnou funkci peristaltiky, je dobré se věnovat alespoň dvakrát týdně nějakému sportu.
  • Strava – jezte probiotické potraviny, abyste podpořili růst správné mikroflóry ve vašich střevech

Dalším potížím se budeme věnovat v druhém díle. Dozvíte se mimo jiné, jak předejít problémům s početím nebo s vylučovací soustavou. Podíváme se také na možnou příčinu vzniku alergií, která samozřejmě souvisí s prostředím, ve kterém většinu dne jsme.

Závěrem

Sezením v zaměstnání si určitě neprospíváme, ale nemáme moc možností, jak s tím něco udělat. Prostě práci potřebujeme a většinu z nás určitě i baví. Pomocí několika drobných kroků si ale po zdravotní stránce pomůžete a nebude vás to nic stát.

Nezapomínejte ani na vaše děti. Vždyť ty také tráví spoustu hodin ve školních lavicích a nezřídka po škole usedají k počítačům nebo televizím. Vyžeňte je ven a vy běžte s nimi! Prospěje to všem.

 

Autorka článku: Mgr. Petra Vrabcová, PhD.