Konopné nápoje jsou skvělou alternativou kravskému mléku, které v mnohém předčí

Obsah mnoha důležitých látek a jemná lahodící chuť je hlavní výsadou přírodních konopných nápojů

Konopné nápoje se stávají čím dál více oblíbené a dostávají se do špice pyramidy vyvážené stravy. Není divu - jejich chuť je ještě zcela neokoukaná a pro některé dokonce úplně nová. Když se s nimi seznámíme blíže, najdeme pak mnohem víc než nabízí obyčejné kravské mléko.

Konopný nápoj má lahodící, oříškovou chuť a je doslova nabitý důležitými vitamíny, minerály a především zdravými tuky, které váš nápoj nebo jakékoliv jídlo posunou zase o stupínek výš.

Je vyráběn z konopných semínek, a proto je snadné si jej připravit i doma (a třeba si vytvořit směs konopného nápoje s dalšími druhy oříšků nebo máku), protože konopná semínka, loupaná i neloupaná si dnes můžete velice snadno koupit. Pro rychlejší variantu je k dispozici již hotový, samozřejmě i velice chutný, decentně hustý konopný nápoj v bio kvalitě.

Stejně jako i jiné rostlinné nápoje si i ten konopný můžeme dle libosti ochutit či zahustit, a pak použít pro oblíbená smoothie nebo přípravu hřejivých nápojů typu kurkuminové latte. Případně můžeme jen tak přidat do ranní kávy.

Co můžeme z konopného nápoje získat?

Konopný nápoj je skvělou alternativou ke klasickému kravskému mléku pro všechny, kteří bojují s nesnášenlivostí mléčných produktů nebo mléko prostě pít nechtějí. Konopné semínko je nabité bílkovinami, které jsou zastoupeny přibližně v 20 - 25 %. Obsahují mimo jiné množství proteinu edestinu, který pomáhá při trávení, dále všechny esenciální aminokyseliny, a to zejména arginin nebo lysin, který je nedostatkový např. v obilí. Významný je také obsah vitamínu A, E, B12, B6 a velkého množství stopových prvků jako je hořčík, železo, vápník, zinek, jód, chrom, stříbro, síra, fosfor, draslík a další. Jiné látky jako například β-sitosterol jsou zase sílnými antioxidanty se silnými protivirovými, protiplísňovými a protizánětlivými účinky. Podstatné je, že z jedné malé sklenice získáte až 45 % doporučené denní dávky vápníku.

Konopná semínka jsou známá svým skutečně vysokým obsahem důležitých omega mastných kyselin v ideálním poměru (1:3 - omega 3 : omega 6), a to ve větším množství než ryby a většina rybího tuku. Avšak pozor, právě díky vysokému obsahu polynenasycených mastných kyselin je třeba konopný olej či semínka chránit před oxidací - tedy chránit nejen před teplem, ale také před vzduchem a světlem.

Konopná semínka a tedy i konopné nápoje díky obsahu jednotlivých složek přispívají k posílení imunitního systému, pozitivně ovlivňují kosti, zuby, nehty i vlasy, příznivě působí také na naše srdce (díky obsahu mastných kyselin) či nervovou soustavu, na zánětlivé procesy v těle a tak dále. Díky obsahu rostlinné bílkoviny má na tělo navíc i odkyselující efekt.

Jak správně vybírat?

Pokud tedy použijete do vašeho oblíbeného smoothie konopný nápoj, určitě neuděláte špatně, ba naopak. Získáte krémovitější konzistenci, nevtíravou, jemnou, oříškovou chuť a navíc doplníte celou řadu prospěšných látek. Už jen díky značnému obsahu vápníku, který je známý tím, že aktivuje sympatikus  (nervový systém, který nám otevírá ráno oči, zvyšuje tepovou frekvenci, podporuje vazodilataci srdce, svalů, zvyšuje sekreci bílých krvinek, sekreci potu a podobně) a nastartuje tak váš organismus k akci.

Konopný nápoj hned ke snídani je tedy velice dobrá volba a podobně je to i s nápojem mandlovým nebo dalšími rostlinnými drinky. Vždy ale pozorně čtěte etiketu. Na trhu je jich totiž velké množství, navíc v několika příchutích od vanilky po čokoládu nebo kokos, ale vždy se dívejte na jednotlivé složky. Nekvalitní nápoje obsahují více škodlivých ingrediencí než těch užitečných, nemluvě o přidaném cukru.

Konopný nápoj lze užít pro přípravu pudinků, kaší (teplých i studených), chia pudinků, jako náhradu klasického mléka při pečení, pro přípravu domácích zmrzlin či lahodného kakaa.

Autorka článku: Mgr. Monika Musilová

Zdroje:

Ing. Ctibor Perlín, CSc., VUPP  Praha, ÚZPI Praha

The Benefits of Organic Hemp Milk, by Dr. Edward Group DC, NP, DACBN, DCBCN, DABFM 
Published on October 2, 2008, Last Updated on January 8, 2016

http://www.konopa.cz/pestovani/metodika-pestovani.html

http://www.leafscience.com/2014/09/24/5-differences-cbd-thc/