Konopné semínko - malý zázrak pro každého

Proč jej zařadit do jídelníčku

Konopná semínka a výrobky z nich se určitě vyplatí přidat do jídelníčku. Jsou totiž přímo nabitá živinami, nenasycenými mastnými kyselinami, vitamíny a minerály. V následujícím článku se dozvíte, jak s nimi naložit, co obsahují, a jak konkrétně působí na náš organismus.

Kde se vzalo konopí seté?

Historické prameny dokazují, že konopí seté znali lidé již desítky let před začátkem našeho letopočtu. Bylo využíváno pro tkaní látek i pro léčení různých nemocí. Velmi brzy také lidé objevili, že semena jsou nutričně bohatou potravinou, a začali konopí pěstovat ve velkém.

V současnosti se konopí pěstuje ve třech variantách (konopí seté, indické a rumištní). Konopí seté je již vyšlechtěno bez psychotropních látek, proto semínka můžete konzumovat bez obav z jejich účinků.

Složení konopných semínek

Semínka jsou složena z bílkovin (25 %), tuků (31 %) a sacharidů (34 %) -  převážně ve formě vlákniny. Dále zde nalezneme vitamíny A, D, E, vitamíny B komplexu, minerální látky (vápník, železo, hořčík, draslík) a také kyselinu canabidiolovou.

Bílkoviny v semenech jsou velmi lehce stravitelné, komplexní a ze všech rostlinných bílkovin jedny z nejvhodnějších pro člověka. Obsahují 9 esenciálních aminokyselin, které nezbytně potřebujeme a musíme přijímat potravou. Díky složení bílkovin je proto možné používat konopná semínka jako náhradu masa. Ne sice chuťově, ale složením se mu jistě vyrovnají.

Olej v semenech obsahuje nenasycené mastné kyseliny řady n-3 a n-6 v poměru, v jakém se nacházejí v našem těle. Mnohé z těchto mastných kyselin jsou esenciální, tělo si je samo neumí tvořit a je zcela závislé na příjmu potravou. Příjem dostatečného množství nenasycených mastných kyselin v takto ideálním poměru je velmi důležitý. Slouží jako prevence kardiovaskulárních onemocnění a jsou důležité pro imunitu. Rovněž byl zaznamenán vliv v souvislosti s vysokým krevním tlakem, cholesterolem nebo rakovinným bujením. Nasycené mastné kyseliny se zde objevují jen v malých množstvích.

Obsah jednotlivých živin

Jednoduché cukry jsou zde obsaženy přibližně ve 2 %, převážná část sacharidů je tvořena vlákninou nezbytnou pro funkci střev. Je nestravitelná, podporuje růst střevní mikroflóry a rychlejší pohyb tráveného jídla střevem.

Vitamíny a minerály v semenech jsou také velmi důležitou složkou. Vitamín A, vitamín D a vápník jsou notoricky známé, zatímco kyselina canabidiolová (CBDA) je látkou zkoumanou zatím málo. Což je škoda. Působí totiž antibakteriálně a protizánětlivě, snižuje nevolnost, zastavuje zvracení a hovoří se i o možnostech jejího využití při onkologických onemocněních.

Použití konopných semínek

Konopná semínka můžete zobat jen tak, výborná jsou také pražená nebo obalená v karamelu. Můžete je přidat do smoothie, nebo jogurtu. Na živinově bohatou sladkou pomazánku si nechte semínka asi tři dny naklíčit. Poté je rozmixujte s medem, rozinkami a dalším sušeným ovocem dle chuti (švestky, meruňky), zjemněte máslem nebo kokosovým tukem a mazejte si na chleba, toasty nebo croissanty místo marmelády.

Poměrně málo známou potravinou jsou pak konopné mouky. Mají vysoký obsaj bílkovin a můžete je používat při bezlepkové i nízkosacharidové dietě, ale i tehdy, když chcete omezit konzumaci bílé mouky. Pokud bílou mouku nahradíte konopnou byť jen částečně (asi čtvrtinu) a uděláte si buchtu nebo palačinky, chuťově nepoznáte rozdíl a uděláte pro sebe tím mnoho dobrého. Výborná je také na zahušťování omáček nebo polévek. Pokud si z ní upečete chleba, překvapí vás svou jemně oříškovou chutí.

Konopná semínka a historie

Konopná semínka prý při meditaci jako jedinou potravinu konzumoval Buddha. V indických védách je uvedeno konopí jako jedna z pěti posvátných rostlin, a na Středním Východě tvořilo v dávných dobách jednu z hlavních ingrediencí mnoha léčiv. Ve většině starých kultur je původ konopí božský, bohové jej vytvořili a pak seslali lidem. Proto určitě není důvod váhat, zda vyzkoušet nebo ne.

Autorka článku: Mgr.Petra Vrabcová, PhD.

Zdroje:

BENHAIM P. Konopí – zdraví na dosah. Alpress, Frýdek Místek, 2001, 454 s.

DEFERNE J., PATE D.W. Hemp seed oil: A source of valuable essential fatty acids. Journal of the International Hemp Association, 1996, Vol. 3, No. 1, p. 4-7.

LEISER, C., RIBNICKY, D., POULEV, A., DUSHENKOV, S., RASKIN, I. The Composition of Hemp Seed Oil and Its Potential as an Important Source of Nutrition. Journal of Nutraceuticals, Functional & Medical Foods, 2000, vol. 2, no.4, p. 35-53

ŠTERZL, I. Vliv vitaminu D na imunitní mechanismy, Interní Med. 2014, Vol. 16, No.3, p. 110–112