Které vitamíny a minerály nám nejčastěji chybí

A jak je nejsnáze doplnit

Hned na úvod můžeme říct, že mezi základní stavební kameny dobré kondice patří správná a kvalitní výživa plná živin. Dnes si proto představíme ty nejdůležitěji vitamíny a minerály, které naše tělo nutně potřebuje ke správnému fungování. Pojďme na to.

Odkud vzít všechny ty vitamíny a minerály

Lidské tělo je velmi komplexní a složitý systém, který potřebuje dostatek paliva pro efektivní a výkonné fungování. Abychom se cítili dobře, musíme správně jíst, dobře spát, dostatečně se hýbat a ideálně se málo stresovat. Zkrátka vyvážený životní styl. Strava bohatá na živiny, vitamíny a minerály by měla tělu dopřát vše, co potřebuje.

Ovšem v dnešní době velkovýrob, ozařování potravin a nedostatku živin v půdě přichází naše strava o velké množství důležitých látek. Proto můžou pomoci i doplňky stravy. V nejlepším případě máme na výběr z těch, které neobsahují chemické příměsi a jsou šetrné k přírodě díky ekologické výrobě.

Jak poznat nedostatek vitamínů a minerálů

Vitamíny a minerály nezbytně potřebujeme, abychom mohli fungovat, ale také pro dobrou obranyschopnost organismu. Pokud přijímáme těchto látek málo, naše tělo velmi rychle vyhlásí stávku. Pocity vyčerpání, nekonečné únavy, klesání fyzické i psychické odolnosti a nemoci značí právě možný nedostatek těchto látek.

Ovšem v případě některých látek poznáme jejich nedostatek hůře. Může se stát, že na jejich deficit přijdeme pozdě a poškození v těle už se nezbavíme. Například málo vápníku a hořčíku ve stravě zjistíme, až se začne projevovat vyšší lámavost kostí, řídnutí kostí či kazivost zubů. Doplňování vitamínů a minerálů tedy ideálně máme na denním pořádku. Ovšem vždy dodržujeme doporučené dávkování od výrobce.

Představujeme životně důležité vitamíny a jejich zdroje

O existenci vitamínů víme přibližně od roku 1912. Dostatečné množství potřebujeme pro správnou funkci organismu, zvýšenou dávku pak při vysoké zátěži nebo v průběhu nemoci. Rozlišujeme vitamíny rozpustné ve vodě – C, vitamíny skupiny B a rozpustné v tucích – A, D, E, K. Ty si navíc tělo nedokáže samo vyrobit v dostatečném množství. 

Nejčastěji se potýkáme s nedostatkem vitamínu C (doporučená denní dávka – DDD 80 mg). Při nachlazení či infekcích navyšujeme DDD až na 2 000 mg. Mezi přirozené zdroje patří citrusové plody, šípky, papriky, jahody, brokolice, brambory, zelí, petržel a rakytník.  Často nám chybí i B9 (kyselina listová, DDD 0,2 mg), kterou najdeme v tmavě zelené listové zelenině, oříšcích, obilovinách, fazolích a játrech. V zimě pak bojujeme s nedostatkem vitamínu D (DDD 600 IU). Ten můžeme přijímat v mořských rybách, vejcích, máslu a játrech.

Minerály potřebujeme zrovna tak

Rozeznáváme 3 skupiny minerálů. Sodík, draslík, chlor, hořčík a vápník patří mezi tzv. makrominerály. Jod, železo, selen, zinek, chrom, měď a mangan nazýváme mikrominerály. Kobalt, molybden, síra, vanad, bor, nikl, křemík a fluor pak stopové prvky.

Nejčastěji nás trápí nedostatek vápníku (DDD 1 000 mg), který najdeme v sardinkách, máku, oříšcích, sýru a mléčných výrobcích a hořčíku (DDD 280–350 mg). Ten můžeme doplňovat v lahůdkách jako je kakao, hořká čokoláda, banány či sója. Potýkáme se také často s nedostatkem jódu (DDD 100–200 mg), který přijímáme v mořských rybách a řasách, višních i třešních. V neposlední řadě míváme nedostatek železa (DDD 10–30 mg). Na jeho doplnění se velmi dobře hodí ořechy, semínka, játra, žloutky, meruňky, švestky, červená řepa, brokolice, ořechy a rozinky.

Závěrem

Pravidelná kvalitní pestrá strava tělu velmi prospívá. Lokální a čerstvé sezónní potraviny, popřípadě i z vlastní zahrádky nám zpravidla dodají to, co potřebujeme. Ovšem nebojme se naši imunitu a vitalitu podpořit doplňky.  Především v obdobích viróz, nemocí, zvýšeného stresu či námahy. 

Autor článku: redakce Green-market.cz