Moringa - jak využít tuto exotickou rostlinku

Zázrak z Himaláje u vás doma

 

Moringa je v našich končinách zatím nepřiliš známá. Tato snadno rostoucí tropická rostlina, která pochází z himálajských hor a částí Indie a Afriky, je obdařena  více než 90 ochrannými látkami, včetně isothiokyanátů, flavonoidů a fenolových kyselin. Je také vynikajícím zdrojem bílkovin, vitaminu A, draslíku, vápníku a vitamínu C.

Uvádí se, že moringa obsahuje dvakrát více bílkovin než jogurt, čtyřnásobně více vitamínu A než mrkev, trojnásobek  draslíku obsaženého v banánech, čtyřnásobně více vápníku než kravské mléko a sedminásobně více vitaminu C než pomeranče.

Po celém světě se moringa užívá při zanětlivých onemocněních, zadržování tekutin, bakteriálních, plísňových, virových a parazitárních infekcích, artritidě a další bolesti kloubů, alergii a astmatu, zácpě, bolestech žaludku a průjmu, žaludečních a střevních vředech.

Jaké jsou její hlavní benefity?

1. Obsahuje antioxidanty a účinné sloučeniny

Moringa obsahuje směs esenciálních aminokyselin, karotenoidních fytonutrientů (stejné druhy byly nalezeny v rostlinách, jako jsou mrkev a rajčata), antioxidanty, jako je quercetin, a přírodní  sloučeniny (obsažené v listech, které lze doporučit při zánětu a jako prevenci oxidačního stresu). 

2. Hormonální rovnováha

Studie z roku 2014, publikovaná v časopise Journal of Food Science and Technology, zkoumala účinky moringy u žen v menopauze, tedy v období, kdy se hladiny důležitých antioxidačních enzymů a hormonů výrazně snižují. Výsledky ukázaly, že doplňky s moringou způsobily významnou změnu. Byla také zjištěna změněná hladina glukózy v krvi a krevního barviva hemoglobinu. 

3. Trávící ústrojí

Moringa se užívá jako podpora při žaludečních vředech a kvasinkových infekcí jako je kandida. Olej z moringy detoxikuje tělo od škodlivých látek, jako jsou toxiny těžkých kovů.

4. Nálada a mozek

Jako potravina s vysokým obsahem bílkovin a bohatým zdrojem aminokyselin tryptofanu má moringa vliv na neurotransmitery (přenašeče nervových vzruchů). Ty souvisí s produkcí hormonu serotoninu neboli hormonu štěstí.  Moringa je také bohatá na sloučeniny související s činností štítné žlázy. Ta ovlivňuje hladinu energie v organismu a tedy i to, jak se celkově cítíme.

Jak užívat moringu?

Nejvhodnější jsou sušené listy nebo prášek. Listy jsou považovány za „nejsilnější“ části rostliny obsahující nejvíce antioxidantů a dostupných makroživin. Pokud jde o koncentraci fenolových sloučenin, aminokyselin a olejů, mají např. části kořenů rostliny v porovnání s listy méně bioaktivních živin.  Existují sušené listy v kapslích, ve formě prášku nebo čaje.  Užití je vhodnější s jídlem než nalačno.

Autor článku: Ing. Petr Novotný

http://science.naturalnews.com/search.asp

https://draxe.com/moringa-benefits/

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/08/24/moringa-tree-uses.aspx

http://idealbite.com/do-not-try-moringa-oleifera-until-you-read-the-facts-about-it/

https://www.celostnimedicina.cz/moringa-olejodarna-moringa-olefeira.htm