Nespavost, nabuzování a tišení organismu jako fenomén dneška?

Koloběh, ze kterého je lépe vystoupit

Naším prvním nápojem hned po ránu je velmi často namísto kvalitní neperlivé vody různě silná káva, v horším případě jiný stimulant. V průběhu pracovního či sportovního dne pak padnou další kávy, před či po tréninkové stimulanty, energy drinky a v kolotoči různých způsobů neustálého nabuzování organismu, dospějeme k večeru, kdy nemůžeme usnout a tišíme organismus všemi dostupnými prostředky (ládujeme se meduňkou, kozlíkem lékařským, v horším případě chemickými léky na spaní).

Jsme chyceni v pasti, ze které se většina populace, orientovaná na maximální pracovní, ale i sportovní výkon, jen těžko dostává. Poznáváte se? Spirála nekonečného nabuzování a tišení organismu se točí a postupně nás ničí. Je to opravdu tak vážné?

Káva a další stimulanty

Káva nemá žádné kalorie a nedodává organismu energii (něco jiného je, pokud do ní dodáme mléko a cukr – takový nápoj již můžeme nazvat dezertem, který má samozřejmě energie více než dost!) Složení stimulantů, spalovačů, energy drinků a jiných výrobků, je většinou kombinací kofeinu a dalších stimulujících látek, kdy principem a podstatou jejich působení je zvyšování aktivity centrální nervové soustavy a srdečně cévního systému.

Subjektivně můžeme po jejich konzumaci pocítit příliv energie, zvýšení tepové frekvence, ale to je celkem vše. Káva ani energy drinky a jim podobné stimulanty energii nedodávají, ale naopak odčerpávají, chcete-li pumpují z těla ven. Cítíme sice chvíli příliv "energie“, ale to je jen prvotní subjektivní pocit. V těle se děje něco naprosto opačného a my si za chvíli musíme dát kávu další a další.

Pod tlakem dne a všudypřítomného stresu takto obelstíme nadledvinky (dva malé orgány uložené nad ledvinami, které mají na starost produkci hormonů, které nám mj. pomáhají se vypořádat se stresem). V dnešní době není výjimkou, kdy tímto způsobem prodělá mnoho lidí vyčerpání nadledvinek a je na nejrychlejší cestě jak úplně vyhořet.

Účinky stimulantů

Jak jsme již zmínili, spousta stimulantů rozšiřuje cévy a podporuje tak aktivitu nervové soustavy. Při vyšších dávkách v odpoledních až večerních hodinách jsou pak často příčinou vybuzení nervů a s tím spojených potíží s usínáním, zvýšeným krevním tlakem či bolestmi hlavy. Pokud tedy chceme mít klidnou noc i spánek, užívat takové látky před spaním není vhodné.

Příčiny a projevy nespavosti

Příčiny takového typu nespavosti jsou velmi rozličné a je jich celá škála: vedlejší účinky léků, alkohol, vybrané nemoci, stravovací návyky a skladba stravy (přejídání se, chybné a nevhodné diety), střídání denních a nočních směn. Často ale i tak jednoduchá věc jako špatná postel, polštář či příliš světla při spaní.

Projevy jsou pak různé. Nejběžnější je podrážděnost, únava během celého dne, bolest hlavy apod. Bohužel léčba klasickým způsobem se soustřeďuje (omezuje) na užívání léků na spaní. Tady je však často problém se vznikem závislosti a nebezpečí vedlejších účinků.

Tipy při nespavosti

- Snažme se o pravidelný životní rytmus a přesný čas spánku

- Pokud patříme mezi jedince, kteří jsou stresové zátěži vystaveni každý den, je potřeba omezit konzumaci nealko nápojů s obsahem kofeinu, které mohou zvýšit úzkost a nespavost.

- Máme široké spektrum doplňků na přírodní bázi. Dobře prozkoumanou rostlinkou s velmi dobrými účinky je kozlík (nejčastěji v kombinaci s heřmánkem a mučenkou) – účinkují na principu zmírnění stresu a usnadňují usínání.

- Poměrně oblíbenou látkou je 5-HTP (5-hydroxytryptofan) – aminokyselina, která zvyšuje tvorbu serotoninu v těle, který navozuje spánek.  Serotonin („hormon štěstí a radosti“) se účastní chemické reakce tvorby melatoninu (hormonu), který z něj v lidském organismu vzniká za určitých podmínek dominantně ovlivněných absencí světla.

- Úpravou stravy s vyšším podílem tryptofanu pak můžeme navodit stav klidu a pohody, kdy ke spánku máme velmi blízko.

Závěrem

V případě nespavosti je také vhodné se v obecné rovině zaměřit na vyváženou stravu, ve které nebude deficit všech důležitých vitamínů skupiny B, jejichž nedostatek snižuje intelektuální schopnosti, zvyšuje poruchy krátkodobé paměti, způsobuje dezorientaci a zmatenost, podporuje nespavost, zvyšuje celkovou únavu a emocionální labilitu.

Už mírný nedostatek vitamínu B3 (niacin) se totiž může projevit nespavostí. Nesmíme také zapomínat na potraviny, v nichž je významně zastoupen hořčík nebo vápník. Že je třeba upravit celkový jídelníček a hýbat se, asi netřeba připomínat. Po nastavení pomyslné rovnováhy organismu pak lze zažít stav, kdy nebude zapotřebí naše tělo nabuzovat a následně pracně tišit, a co je důležité, vyhne se nám tolik nepříjemná nespavost.

Autor článku: Ing. Petr Novotný

Zdroje:

www.researchgate.net/search?context=publicSearchHeader&q=5-htp

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?term=caffeine

www.researchgate.net/search?q=Insomnia