Odvodnění - jak se zbavit přebytečné vody v těle

Životadárná voda může být v nadměrném množství problém

Voda je životodárná, může se ale stát problémem, pokud ji zadržujeme v těle. Je nezbytná pro všechny životní pochody v organismu a lidské tělo je ze 70 % tvořeno právě vodou. U malých dětí je toto procento ještě vyšší. Pokud poklesne obsah vody v organismu o pouhé 2 %, hrozí dehydratace a velké zdravotní problémy. Pokud ale tělo vodu zadržuje, nepřináší to také nic dobrého.

V dnešním článku se budeme věnovat příčinám i důsledkům zadržované vody v těle a poradíme, jak s touto nepříjemností zatočit.

Jak poznáte, že se vás tento problém týká?

Budíte se ráno s oteklými víčky, otékají vám často nohy nebo se zkrátka cítíte opuchlí a číslo na váze ne a ne klesnout, i když si nejste vědomi žádných dietních prohřešků? Pak pravděpodobně vaše tělo zadržuje vodu. A proč se toto děje? Důvodů může být několik.

Například v důsledku hormonálního kolísání v průběhu menstruačního cyklu u žen (jde v podstatě o přirozenou reakci). Tělo se připravuje na krevní ztrátu a dělá si rezervu tekutin.

Zásoby si tělo dělá i v případě, že málo pijete. Je to jakási obranná reakce těla. Stejně jako v případě přílišného omezení kalorií. Pokud tělo hladoví, hned jak má možnost, udělá si zásobu na horší časy.

Další příčinou zavodněného organismu může být špatná skladba jídelníčku a nedostatečný pohyb. Pokud používáte nadměrně sůl, vaše ledviny nezvládají vysoké pracovní nasazení a sůl se uloží ve tkáních. Tam pak poutá vodu. Stejně působí i cukr, který se mění na zásobní glykogen, který rovněž váže vodu (1 g glykogenu váže až 3 g vody). Opět ale hovoříme o nadměrném používání cukru.

V poslední řadě pak nadměrné zadržování vody v organismu mohou způsobit některá léčiva nebo onemocnění jako jsou srdeční onemocnění, vysoký tlak, onemocnění ledvin nebo plic a jiné. Pokud některým z těchto onemocnění trpíte, obraťte se na svého lékaře. Pokud jste ale zdraví, a přesto se občas cítíte nateklí, zkuste některou z našich rad.

Úprava jídelníčku na prvním místě

Ještě, než začneme zpytovat svědomí a vytáhneme z našich spižíren kostlivce v podobě slaných chipsů nebo čokolády, zkusme se pořádně napít. Mnohdy pomůže i tato jediná, jednoduchá, a přitom účinná rada. Může to působit zvláštně, dodat do organismu další vodu, když jí přece máme nadbytek, ale jak už jsme psali výše, naše tělo si může hromadit zásoby. Dejte tomu dva, tři dny. Hlídejte si, kolik tekutin vypijete, postavte si do vašeho zorného pole lahev s vodou nebo bylinkovým čajem a pijte. Stačí pít, když pocítíte žízeň, ale vždy bude snazší se napít, když budete mít tekutiny v dosahu, než když pro ně budete muset jít třeba do kuchyně.

Pokud dostatečné pití nezabere, nezbývá než se podívat na jídelníček. Možná postačí i drobná změna a uvidíte velké výsledky. V téměř všech průmyslově zpracovaných potravinách je nadbytek soli a cukru. O jejich kvalitě nebudeme polemizovat, ale tohle je zkrátka fakt. Díky nim byly přepsány i limity pro příjem soli, protože se lidé na slané chuti stali závislí. Tak, jak intenzivně a rychle žijeme, chceme i intenzivně prožívat chutě. Máme rádi přesolená, kořeněná, výrazná jídla. Možná už ani nevíme, jak chutnají suroviny, ze kterých se jídla připravují. Vše dostane předpřipravené a nachucené. Tento instantní život má ale svoje důsledky a jedním z nich je právě nadměrné zadržování vody.

Vynechte průmyslově zpracované, instantní a předchucené potraviny. Kupujte si čerstvé suroviny a se solí a cukrem to nepřehánějte.

Také vsaďte na zásadotvorné potraviny, protože překyselení organismu rovněž k dobrému hospodaření s vodou nepřispívá. A může způsobit i další problémy. Pokud máte překyselený organismus, tělo se snaží vyrovnat kyselé prostředí zásaditými látkami. A jelikož zásadité látky neumí vytvořit samo, bere si je pouze z potravy, nebo ze sebe sama (vápník ze zubů a kostí, hořčík, který by měl být využitý pro nervovou soustavu atd.). Kyselé prostředí v těle oslabuje orgány a může být příčinou i dalších problémů. Abyste se jim vyhnuli, jezte dostatek zeleniny jako je brokolice, květák, mrkev, rajčata, rukola, chřest nebo špenát. Z ovoce si pak dopřejte meruňky, citrusové plody nebo mango. Zobejte slunečnicová semínka a mandle a pijte kvalitní zelené čaje.

Pohyb jako odpověď na problémy s lymfatickým systémem

Zadržování vody může způsobit i špatná funkce lymfatického systému. Pokud nemůže lymfa dostatečně proudit a odvádět z těla škodliviny, má podíl na hromadění vody v organismu. Pokud zrovna neholdujete lymfatickým masážím (i když velmi pomáhají!), zaskákejte si třeba na trampolíně. Skákání na trampolíně stimuluje lymfatický systém a vám se uleví. Navíc se vyplaví endorfiny a co si budeme povídat, zařádit si na trampolíně jako malé děti vám rozhodně vykouzlí úsměv na rtech.

Ideální je věnovat se sportu pravidelně. A nemusí jít zrovna o vrcholové výkony. Bohatě vám postačí rychlejší procházky, nebo projížďka na kole. Pokud máte rádi klidnější cvičení, které vyladí tělo i duši, zkuste jógu nebo tai chi.

Pomoc z nejlepší lékárny na světě

Řeč teď bude o bylinkách. Můžete je použít jako doplněk změny jídelníčku a pravidelného pohybu nebo je vyzkoušejte jako první variantu.

Výborná na odvodnění je vcelku obyčejná, avšak nedoceněná petržel. Je silně močopudná, a navíc má spoustu vitamínů. Petržel můžete pít ve formě čajového nálevu, nebo si na ní pochutnejte zasyrova. Přidejte ji do salátu, výborně se hodí do salátu z červené čočky nebo cizrny.

Jalovec je také dobrým diuretikem a jeho desinfekční a léčivé účinky jsou známy již od starověku. Neužívejte ho ale, pokud máte problémy s ledvinami!

Královnou mezi bylinkami na odvodnění je kopřiva. Používá se jako prevence zánětů močových cest a tvorby ledvinových kamenů. Jedná se o celkem silné diuretikum, proto snižuje krevní tlak a je vhodná i v období před menstruací, kdy ulevuje od PMS (premenstruační syndrom). Obsahuje také poměrně hodně vitamínu C a ten se hodí vždy. Užívá se ve formě čaje nebo tinktury.

Pozor! Všechna diuretika odvádí z těla velmi potřebný draslík, proto jej při pití bylinných čajů na odvodnění nezapomeňte doplňovat. Dopřejte si banány a dostatek zeleniny.

Závěrem

Ať už se rozhodnete pro úpravu jídelníčku, použití bylinek, lymfatické masáže, nebo kombinaci všech metod, rozhodně se vašemu tělu uleví. Nejde jen o vaši krásu, ale hlavně o vaše zdraví. A hromadění vody v těle je primárně zdravotním problémem. Stačí maličko a tělo se s tímto nepříjemným problémem vyrovná. Pokud změníte životní styl, pocítíte navíc i další zdravotní benefity. Vždyť komu kdy ublížilo dobré, kvalitní jídlo a pravidelný pohyb?

Autorka článku: Mgr. Petra Vrabcová, PhD.