Opravdové kakao vás potěší a zároveň i prospěje

Kakaové boby jsou právem řazené mezi superpotraviny

Čokoláda je jednou z nejoblíbenějších pochoutek snad všech. Je doslova vyžadována ve všech koutech světa. První klasická tabulka čokolády byla vyrobena už v roce 1847, a to v britské čokoládovně. Avšak historie použití kakaa sahá daleko hlouběji do minulosti. Původně byla čokoláda používána v tekutém stavu, kdy kakaové boby byly fermentovány, praženy, zpracovány do hmoty podobné pastě, různě dochucované např. vanilkou či chilli a pak smíchána s vodou. Protože kakaové boby, jako takové, jsou velice hořké a ne každému tento nápoj lahodil chuti, byl přidáván často i med. Čokoláda byla také považována za symbol blahobytu, luxusu a síly. Bylo také známo, jaké účinky kakaové boby (čokoláda) mohou poskytovat, a to nejenom jako afrodiziakum, ale také téměř jako „lék“. Proto byly kakaové boby tolika ceněné a známé především pro vyšší vrstvy.  Aztékové a Mayové (během 14. století) používali kakaové boby dokonce i jako platidlo. Aztékové používali zlato často spíše pro estetické účely a platili prostě „čokoládovým zlatem“ – totiž kakaem.

Není všechno zlato, co se třpytí, aneb není čokoláda jako čokoláda

Základ čokolády je v kakaových bobech. Tyto pocházejí ze stromu Theobroma cacao (což v překladu znamená: „Kakao, božská mana“ nebo „pokrm Bohů“. Nezpracované kakaové boby a potažmo kvalitní raw čokoláda s vysokým zastoupením tepelně neupraveného kakaa jsou skutečně a právem považovány za tzv. superfood.

Čím je kakao tolik prospěšné?

Kakaové boby obsahují více jak 300 různých, významných složek jako jsou především antioxidanty,  např. resveratrol (antioxidanty v kakaových bobech jsou dokonce několikanásobně silnějšími antioxidanty než ty obsažené v borůvkách, víně, zeleném čaji či granátovém jablku), dále karotenoidy, thiamin (vitamín B1), riboflavin (vitamín B2), ale také značné množství minerálů, jako hořčíku, vápníku, draslíku, železa, dále také aminokyseliny jako arginin či tryptofan  a neopomenutelné mastné kyseliny.

Právě kombinace všech těchto a dalších složek vyskytujících se v kakaových bobech dávají vzniku skutečně nutričně mocnému a přitom neskutečně chutnému pokrmu, který přináší tolika blahodárných účinků pro naše tělo (počínaje snižováním hladiny stresu, špatného cholesterolu, přes podporování zdravého kardiovaskulárního systému až po snižování rizika rakoviny).

Na trhu je k dispozici naprosto nepřeberné množství variant této lákavé čokoládové pochoutky, a to v různých příchutích, s obsahem kakaa menším nebo vyšším aj. Bohužel většina nabízených čokolád je nejenom tepelně zpracována, ale navíc je i kombinací vysoce zpracovaných ingrediencí, rafinovaného cukru, nekvalitního přidaného tuku, dalších dochucovadel, aditiv, stabilizátorů, mléka aj. (je tak zničen veškerý obsah antioxidantů a navíc takováto kombinace brání  využití veškerých prospěšných látek tělem). Všechno toto tedy činí z kvalitní hořké čokolády téměř naprosto obyčejnou sladkost, která postrádá veškeré své benefity a pro naše zdraví je spíše škodlivá (bílou čokoládu snad ani za čokoládu považovat nelze, protože jde o obyčejnou kombinaci pasterizovaného mléka, tuku, cukru a aditiv).

 

Mezi průměrnou čokoládou a vysoce kvalitní raw čokoládou je tedy propastný a nezanedbatelný rozdíl, který je nutné vnímat. Vysoce kvalitní čokoláda obsahující vysoké procento kakaové hmoty je samozřejmě chuťově méně přijatelnější pro většinu milovníků klasické mléčné čokolády. Její chuť je podstatně více hořká, což je dáno právě obsahem polyfenolických látek.

Studie z roku 2011 považují tyto polyfenolické látky za velice důležité prvky v předcházení kardiovaskulárních onemocnění, a to především díky eliminování ukládání tzv. aterosklerotických plátů v cévách. Tyto pláty se špatnou stravou stále zvětšují a tím způsobují ztížený průtok krve cévami, tedy i zvýšený krevní tlak a postupně se zvyšuje i riziko ucpání cév. Podobným způsobem mohou katecholaminy pomoci zabránit mozkovým příhodám, a to ze stejného důvodu (ucpávání tepen).

Vedle těchto antioxidantů, které jsou v kakau obsaženy, je důležitá i další látka, a to anandamin, což je neurotransmiter v mozku, který se váže na specifické receptory, a který je schopen tlumit pocity úzkosti a špatné, pokleslé nálady (podobně se váže také známý kanabinoid z rostliny Cannabis sativa). Je to právě tato látka, které vděčíme za to, že pokud čokoládu ihned hltavě nerozkoušeme a necháme si ji pomalu rozpustit na jazyku, okamžitě se nás umocní ten blažený, uspokojující, euforický pocit.

Další zajímavou látkou s podobným působením, kterou kakao obsahuje je neurotransmiter serotonin (jejímž prekurzorem je aminokyselina tryptofan), ovlivňující např. výkyvy nálad. Což je jeden z důvodů, proč čokoláda pomáhá při depresích, špatné náladě, ale také maniodepresivních psychózách.

Kakaové boby obsahují také stimulanty – alkaloid theobromin a kofein (byť kofein je obsažen v poměrně malém množství), které podpoří naši hladinu energie, protože stimulují centrální nervovou soustavu, uvolňují svalstvo, rozšiřují cévy, a tím potažmo pomáhají mimo jiné i snižovat krevní tlak.

Důležitý je i obsah zmíněného vitamínu B1 – thiaminu, který je klíčovým vitamínem skupiny B vitamínů. Jeho nedostatek (což bývá časté díky nevhodné stravě, která dostatečnou přítomnost tohoto vitamínu doslova „vyčerpává“). Nedostatek je spojován s trávicími potížemi, zhoršováním duševních chorob, špatnou koncentrací, citlivostí, nespavostí či depresemi.

Věděli jste také, že kakao je velice přínosné pro naše střeva?

Bylo prokázáno, že bakterie v našem střevě rozkládají a fermentují některé složky obsažené v kakau (vlákninu) za vzniku mastných kyselin s krátkým řetězcem, které jsou snadno ve střevě vstřebatelné a působí posléze jako protizánětlivá složka pro celé tělo. Takže další benefit z kvalitní čokolády: živí naše prospěšné střevní bakterie a tlumí zánětlivé procesy v těle.

Právě díky výše zmíněnému obsahu prospěšných látek nabízí kakaové boby široké spektrum pozitivních účinků jako: protizánětlivé působení, antikarcinogenní, antitrombotické, antidiabetické, upravuje gastrointestinální trakt, redukuje stres, ochraňuje kardiovaskulární systém aj.

Jaký je tedy nejlepší způsob konzumace čokolády?

Nepražené kakaové boby – dají se jíst jen tak, třeba jako oříšky

Nepražený kakaový prášek – použijte do kaší, smoothie, raw dezertů

Kvalitní hořká raw čokoláda – čím více hořká, tím lepší

Dívejte se na etikety, naučte se je číst. Pokud je v čokoládě sladidlo, mělo by být čisté, přírodní, například stévie. V žádném případě klasický cukr, různé nevhodné, zpracované sirupy, nebo dokonce umělá sladidla. Pamatujte na to, že jde právě o tu hořkou chuť. Jakmile se ji naučíte „jíst“ bude vám drogou. Kakaové boby použité k výrobě čokolády by měly být bez použití genetického inženýrství. Čokoláda bude obsahovat přirozené množství vyskytujícího se tuku, maximálně s přídavkem kokosového tuku. Na etiketě by jistě mělo být uvedeno, že jedná o raw produkt, tedy zpracování za nižších teplot.

Autorka článku: Mgr. Monika Musilová

Zdroje:

http://www.naturalnews.com/029156_cacao_chocolate.html#

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14640573?dopt=Citation

https://yourwholenutrition.com/chocolate-more-than-candy/

http://www.naturalnews.com/044569_chocolate_anti-inflammatory_nutrients_prebiotic_fiber.html

http://science.naturalnews.com/pubmed/13767275.html