Péče o tělo v pokročilém věku

Jak si udržet elán a energii po celý život

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V České republice stoupá počet obyvatel v seniorském věku a tento trend lze pozorovat i ve většině vyspělých zemí. Je s tím spojeno i celkové myšlení společnosti. Většina dnešních seniorů žije aktivní život, sportují, cestují, pracují a mají koníčky. Nicméně tělo nemládne a v tomto věku je potřeba mu věnovat zvýšenou péči. Zdravotní problémy, které se postupně objevují, lze však řešit i jinak než léky a mnohdy jim lze dokonce předejít.

Nemoci ve vyšším věku jsou většinou chronické a dlouhodobé. Tělo se již nedokáže tak dobře poprat s problémy, se kterými se jako mladší snadno vyrovnalo. Ať už se jedná o nemoci kardiovaskulární, pohybové, problémy se zažíváním, či onemocnění psychická, do určité míry jsou tyto potíže ovlivněny tím, jak jsme žili celý život.

Trávení

Trávicími obtížemi trpí většinu seniorů. Nadýmání, zácpa nebo průjem, pocit plnosti žaludku a v závažných případech i výskyt žaludečních vředů. Za tyto problémy můžou změny, které ve stáří přirozeně nastávají – ztráta chrupu, nižší produkce slin a pokles trávicích enzymů. Zpomaluje se průchod tráveniny střevem a projevem je právě zácpa nebo průjem. S tím souvisí i snížené vstřebávání živin a podvýživa.

Pokud tělo nemá dostatek živin, nemůže účinně bojovat s projevy stáří. Aby k tomu nedocházelo, je třeba se soustředit na to, co jíme.

Enzymy, které jsou nezbytné pro metabolické procesy a jejichž produkce v těle s vyšším věkem klesá, nám může dodat kvašená zelenina. Vlivem kulinářských úprav totiž většinu enzymů, které se v potravinách přirozeně nacházejí, zničíme. (Je chyba jíst neustále vařené, pečené nebo smažené pokrmy). V kvašené zelenině se jich nachází velké množství, navíc obsahuje spoustu vitamínů a dodá našemu tělu vlákninu.

Fermentováním (kvašením) se celkově zvyšuje dostupnost živin v potravinách. Fermentované potraviny podporují také správné složení střevních bakterií. Jak již z našich článků víte, střevní mikroorganismy jsou velmi důležité. Interagují se sebou navzájem i s celým tělem a ovlivňují délku a kvalitu našeho života.

Zvláště ve vyšším věku si tedy dopřejte kvašené okurky, zelí nebo i jinou zeleninu (květák, papriku, brokolici, mrkev). Vyzkoušejte také kombuchu. Kombuchovou kulturu tvoří kvasinky a octové bakterie. Tyto kultury se nechají několik dní působit v čaji. Kombucha podporuje látkovou výměnu, obsahuje vitamíny, enzymy a důležité aminokyseliny.

Imunita

Imunitní systém úzce souvisí s trávením. Správným složením mikrobiomu podpoříte imunitní systém v boji proti patogenům.

Pro imunitu je také důležitý vitamín D, proto se nevyhýbejte sluníčku. Pokud se vám na slunci dělá špatně nebo nemáte možnost se tolik pohybovat venku, neváhejte doplnit tento vitamín doplňky stravy. Je opravdu důležitý a senioři ho mají téměř vždy nedostatek. Kromě toho, že je nezbytný pro imunitní odpověď organismu, podporuje také vstřebávání vápníku (prevence osteoporózy).

Pohybový aparát

Vlivem stáří dochází postupně k ochabování kosterních svalů, k atrofii meziobratlových plotének a artróze. Snižuje se fyzická síla a objevují se bolesti kloubů. Zejména ženy po přechodu trápí osteoporóza (řídnutí kostí).

Těmto problémům lze čelit cvičením. Zabráníme úbytku svalové hmoty a svaly pak podrží kostru. Přestože najdeme seniory i v posilovnách, pro udržení dobré kondice a dostatku svalové hmoty bohatě postačí procházky. Nezapomeňte se také ráno pořádně protáhnout a rozhýbat. Dejte si na čas a procvičte každý kloub. Usnadníte si tím pohyb po celý den.

Velmi důležitý je také příjem vápníku, abychom zabránili řídnutí kostí. Dopřejte si tedy dostatek mléčných výrobků a zeleniny jako je brokolice nebo kapusta. Vápník můžete doplnit i mákem nebo oříšky.

Srdce a cévy

Onemocnění srdce a cév souvisí do jisté míry s tím, že se ve vyšším věku uplatňují ve větší míře rizikové faktory pro jejich vznik. Příčinami mohou být snížená fyzická aktivita, obezita, ale i velké množství soli nebo cukru v potravě (starší lidé přestávají tolik vnímat chutě, proto solí i sladí více).

Pravidelnou fyzickou aktivitou a správnou skladbou jídelníčku tedy můžeme riziko vzniku postižení srdce a cév snížit.

Mozek

Díky tomu, že se prodlužuje délka života a čím dál víc lidí se dožívá věku devadesáti nebo i více let, přibývá v populaci i seniorů se stařeckou demencí. Příčina demence tkví v Alzheimerově chorobě, která se projevuje poruchami paměti, sníženými kognitivními funkcemi a dalšími problémy.

Dobrá zpráva je, že pohyb je velmi dobrou prevencí Alzheimerovy choroby. Aktivní pohyb (intenzivní sport) ve středním věku, snižuje riziko rozvinutí této choroby. Rovněž pozitivně působí nízká hladina cholesterolu a vysoký příjem omega-3 nenasycených mastných kyselin.

Nečekejte na stáří a už teď se zaměřte na svůj jídelníček. Dostatek ovoce, zeleniny, ryb a čerstvých a kvalitních potravin vás pomůže ochránit před neurodegenerativními změnami mozku.

Psychika

U seniorů se často objevují depresivní stavy nebo úzkosti. Odchod do důchodu, ztráta partnera nebo i zdravotní potíže mohou způsobit rozvinutí deprese. Projevují se apatií, ztrátou vůle i zájmu o sebe nebo okolí.

Dobrou prevencí je udržování kontaktu s rodinou nebo přáteli, pěstování koníčků a účast na dění ve svém okolí.

Závěrem

Stáří se stává nejdelší etapou života. Zdravým a aktivním životním stylem v produktivním věku se můžeme některým problémům stáří vyhnout. Pokud už v seniorském věku jste, nerezignujte na pohyb nebo hlídání skladby jídelníčku. Vaše tělo se vám odmění.

Zdroje

Matějovská Kubešová, H. a kol. Akutní stavy v geriatrii. Praha: Galén, 2009. 233 s.

Chloubová, H. Člověk ve zdraví a nemoci-základní potřeby člověka, osobní rádce zdravotní sestry. Praha: Dashofer, 2003.

https://www.celostnimedicina.cz/kombucha-uplatneni-pri-prirodni-lecbe.htm