Pět látek, které pomohou při únavě

Cítíte chronickou únavu? Tyto složky mohou pomoci

Existuje mnoho různých důvodů, proč se můžeme cítit unaveni. Patří mezi ně špatný spánek, nedostatek cvičení, nadváha, nezdravá výživa a chronický stres. Co se tělesných funkcí týče, nedostatečná produkce energie buňkami může být příčinou těchto problémů.

Výraz "Qi", který se čte jako "chi", znamená cirkulující životní energii, která podle čínské filozofie prostupuje vše. V tradiční čínské medicíně je rovnováha negativních a pozitivních forem Qi v těle považována za zásadní pro udržení dobrého zdraví.

Víme, že produkce energie je závislá na každodenním dodávání živin, které zpracovávají mitochondrie. Mitochondrie jsou označovány za jakési elektrárny těla, protože vyrábí energii, která pohání vaše tělo včetně mozku. Zde totiž dochází k transformaci živin na energii. S nedostatkem správných živin, který je dnes velmi běžný, se pojí i nedostatek energie.

Výzkumy ukázaly, že pokud doplníte specifické živiny jednou nebo dvakrát denně, jakmile ucítíte pokles energie, dojde k obnově energie a celkově se během několika týdnů vaše energetická hladina zvýší. Zlepší se i spánek, nálada, vitalita, současně vás přestanou bolet svaly a budete se cítit dobře. Níže uvádíme seznam nutrientů, které vám pomohou získat více energie.

D-Ribóza

Je to pětiuhlíkatý sacharid, součást adenosintrifosfátu (ATP). ATP je energetická molekula vznikající v mitochondriích. Ribóza pomáhá přestavět naše zásobníky energie a tím zvyšuje kapacitu energie v buňkách. Studie prokázaly, že doplňky stravy s ribózou zvyšují množství vaší energie, upravují spánek a pomáhají cítit se dobře.

Acetyl-l-karnitin

Acetyl-l-karnitin je aminokyselina, která se přirozeně vyskytuj v těle a hraje zásadní roli při transportu mastných kyselin do mitochondrií, které produkují energii. Bez karnitinu se mastné kyseliny do mitochondrií nedostanou a buňky mohou využívat pro tvorbu energie pouze sacharidy. Bylo zjištěno, že doplňky stravy s acetyl-l-karnitinem snižují vyčerpání, ulevují od bolesti a zlepšují kognitivní funkce.

Koenzym Q10

Koenzym Q10 je jako doplněk stravy pro snížení únavu celkem známý, a to zejména díky své roli při tvorbě buněčné energie. Je to kofaktor pro syntézu adenosintrifosfátu (ATP). Dnešní studie se zaměřují na jeho schopnost snížit vyčerpání po cvičení.

Vitamíny skupiny B

Vitamíny B-komplexu nám pomáhají zlepšit náladu, zvýšit produkci energie a jsou i důležité pro náš mozek. Studie a výzkumy prokázaly souvislost doplňků stravy s vitamíny skupiny B se snížením pocitu únavy, stresu, úzkosti a zlepšením nálady a celkové spokojenosti.

Hořčík

Tento minerál je nezbytný pro aktivitu enzymu, který je zodpovědný za tvorbu energie. Dříve byl nedostatek hořčíku doplňován konzumací listové zeleniny, ořechů a semínek. Dnes kvůli průmyslovému zpracování potravin dochází u stále větší části populace k poklesu jeho příjmu.

Hořčík hraje klíčovou roli při cvičení, protože ovlivňuje funkci svalů, transport kyslíku, tvorbu energie i rovnováhu elektrolytů. Jeho nedostatek je spojen s únavou a vyčerpáním.

Autorka článku: Mgr. Petra Vrabcová, PhD.