Proč jsou pro ženy důležité proteiny?

Bílkoviny nedělají z žen namakané chlapy, naopak

Mezi ženami existuje mylná představa, že jim při zvýšeném příjmu bílkovin nežádoucím způsobem naroste svalová hmota a budou vypadat příliš mohutně.

Než tento mýtus vyvrátíme, pojďme se podívat na některé základní informace o proteinech.

Co jsou to proteiny?

Proteiny neboli bílkoviny se řadí mezi makronutrienty. Jsou složeny z aminokyselin spojených peptidovými vazbami. Existuje dvacet aminokyselin, devět z nich potom označujeme jako „esenciální“. Tyto esenciální kyseliny si tělo nedokáže samo syntetizovat a musí být přijímány potravou, protože je nezbytně potřebujeme. Získáváme je z živočišných i rostlinných zdrojů – maso, mléko, ryby, vejce, luštěniny sójá nebo ořechy. V současné době je k dostání mnoho proteinů ve formě i prášku, kdy je bílkovina pomocí speciální výrobní metody získána na příklad z hrachu, rýźe, sóji nebo syrovátky ve velmi čisté podobě a tělo tak získává velmi efektivní zdroj proteinu.

Proč jsou proteiny pro ženy obzvláště důležité?

Většina žen tíhne ke sladším, nízkoproteinovým potravinám. Je to dáno hormony. Zatímco sacharidy a tuky jsou nezbytné jako zdroje energie, bílkoviny se postarají o stabilizaci vydávané a přijímané energie. Jsou rovněž důležité pro růst a regeneraci buněk, a to nejen svalových, ale také třeba nervových. Na rozdíl od sacharidů a tuků si ale tělo bílkoviny na horší časy neukládá. Proto jsou jejich nedostatkem ohroženy zejména svaly, kosti, chrupavky, ale i kůže či krev.

Proč je příjem proteinů důležitý i pro hubnutí

Pokud zjistíte, že máte celý den hlad přestože jíte, bude to nejspíš způsobeno nedostatkem bílkovin v jídle. Tráví se mnohem pomaleji než sacharidy, což znamená, že pokud budete jíst jídla bohatá na bílkoviny, budete déle sytí. Ze všech makronutrientů jsou také nejsložitější na trávení, na jejich rozštěpení vydá tělo hodně energie, přičemž se uvolňuje teplo. Čili už během procesu trávení spalujete kalorie. Když tedy budete jíst stravu s vyšším obsahem bílkovin, výsledky se dostaví rychleji než když bílkoviny omezíte.

Bílkoviny nedělají z žen namakané obryně

Pro ženy je těžší vytvářet velké množství svalové hmoty. A to i v případě, když budou konzumovat stravu bohatou na bílkoviny a k tomu ještě intenzivně cvičit a posilovat. Je to dáno geneticky - ženy nemají nemají dostatek testosteronu potřebného ke stimulaci velkého růstu svalové hmoty.

Tělo je schopné vytvořit jen určité množství svalové hmoty za den, k čemuž potřebuje určité množství proteinů. Zbytek bílkovin, které se nevyužije na stavbu a regeneraci buněk, se přemění na energii nebo se vyloučí. Pokud budete konzumovat stravu bohatou na bílkoviny, budete se cítit silnější, štíhlejší a zdravější, rozhodně ale ne mohutnější.

Mohutnost je obvykle důsledkem konzumace příliš velkého množství kalorií, ne příliš velkého množství bílkovin. Pokud se budete držet zásad zdravého životního stylu a vyvážené stravy s dostatkem bílkovin, pak je strach z toho, že budete vypadat příliš mohutně, zcela zbytečný.

A kdo tedy potřebuje bílkoviny? Jednoduše všichni. Nicméně pro ty, kteří aktivně cvičí, jsou naprosto nezbytné. Při posilování se poškození svalů nevyhnete, bílkoviny tedy potřebujete o to víc. Jak už bylo zmíněno, tato živina je nutná pro opravu a ochranu svalových buněk, a také pro silné kosti a klouby.

Autor: Mgr. Petra Vrabcová, PhD.