Procházejte se - pomůžete tělu i psychice

Proč je pravidelná procházka balzámem pro duši i tělo

Pod pojmem cvičení a fyzické aktivity si chůzi představí jen velmi málo lidí. Tato přirozená součást každodenního života se jaksi skoro nepočítá. To je ovšem velký omyl. Nemusíte hned provádět extrémně náročné kardio či vyčerpávající kondiční nebo silové cvičení. I pravidelná chůze dokáže výrazně pomoci v mnoha ohledech. Zajímá vás, jak? Tak čtete dál.  

Chodí se málo, a přitom je to tak snadné

Patří do běžného života. Není den, kdy by na ni nedošlo. Chůze. Asi nikdo se ale nezamýšlí nad jejím přínosem nejen pro naše tělo, ale i mysl. A že jich má! A že se vlastně jedná o pohybovou aktivitu? To už vůbec ne. Ale kdepak. Nemusíte cvičit do vyčerpání, abyste na sobě pocítili výsledky vašeho snažení. Stačí jen chodit více.

Prospívá všem. Specialisté dokonce tvrdí, že chůze je prospěšnější než běh. Jedná se o nejpřirozenější pohyb. Navíc nepotřebujete žádné speciální drahé pomůcky. Vstát ze židle a protáhnout nohy procházkou můžete taky kdekoliv. I přesto je skutečnost taková, že lidé chodí málo a měli by se hýbat podstatně více. Když navíc není možnost jiných pohybových aktivit, pořádná dávka chůze dokonce stačí pro splnění denní dávky pohybu.

S čím vším může pravidelná procházka pomoci

Pokud vám sport nic moc neříká, ale i přesto cítíte, že byste ocenili trochu pohybu, chůze je to pravé. Pravidelné procházky pomáhají s rehabilitací celého těla, a i přes nenáročnost mají pozitivní vliv na svalstvo, výdrž a výkon. Blahodárně chůze působí i v oblasti psychiky. Hlava těžká od starostí a povinností se na procházce vyčistí a opadne stres. Budete se cítit plní energie, odpočatě, naladíte se na pozitivní vlnu a vše půjde snadněji. Také začnete lépe spát.

Mezi další benefity pravidelného chození patří snižování hladiny cholesterolu či vyrovnání krevního tlaku. Posiluje srdce, cévy i hluboké kosterní svalstvo. Pomáhá na bolavá záda, otékání nohou nebo křečové žíly. Chůze totiž přispívá k rozproudění lymfatického systému. Pokud se pokoušíte shodit nadbytečná kila, pravidelná chůze přinese obdobné výsledky jako běh, přitom je pro váš pohybový aparát zdravější. Takže i chůzí se hubne!

Na nic nečekejte a jděte se projít

Průměrně každý denně nachodí 3 – 5 000 kroků. Ideálně byste měli ujít každý den 10 000 kroků, což je přibližně 7 km. Zdá se vám to hodně? Takže klidně začněte na průměru. Nic se nemá přehánět a ze začátku vůbec ne. Nepřepínejte se, respektujte svoje schopnosti a postupně přidávejte. Tudy totiž vede cesta k úspěchu. Pohyb se vám zalíbí, stane se neoddělitelnou součástí vašeho dne a vytvoříte si na něj návyk.

K měření ušlých kroků a také jako pomocník s motivací slouží speciální aplikace do chytrého telefonu. Nebo si můžete pořídit jednoduchý krokoměr či fitness náramek, který dokáže monitorovat vaše všemožné hodnoty. V případě, že chcete vyzkoušet „něco extra“, doporučujeme Nordic Walking. Díky holím zapojíte více svalů a tělo vlastně vykonává pohyb jako kdybyste plavali. Jedná se o komplexnější a náročnější pohyb, proto spalujete a utužujete kondici intenzivněji.

Tipy závěrem

Ideálně se před i po procházce protáhněte a začínejte na rovině. Až když budete mít natrénováno pusťte se do zdolávání kopců a vydejte se třeba na delší výšlap. Horský vzduch i příroda dělá divy. Nezapomínejte na důležitost pravidelného doplňování tekutin. S motivací může pomoci „chodící deníček“, kde si budete zaznamenávat svou aktivitu, úspěchy a třeba i příjemné zážitky z procházky.

Velmi důležité je nejen chodit, ale především správně chodit. Myslete na držení těla a techniku chůze. Tělo mějte rovně, dívejte se před sebe, ne dolů, zatáhněte břicho a směřujte špičky a mírně přikrčená kolena vpřed. Vždy kráčejte přes patu a využívejte aktivně prsty k odrazu do dalšího kroku. Plosky nohou se dotýkají podložky celé.

Vidíte, není to žádná věda. Chodit můžete opravdu všude a zvládnete to v každém věku. Můžete zkusit zapojit chůzi do svých povinností. Do práce musíte, proč tedy nevystoupit třeba o zastávku nebo dvě dříve a projít se? Možnosti nemají konce. Stačí jen chtít. Dejte chůzi šanci. Jedině vám to prospěje. 

Autor článku: Tomáš Kouřil