Seznamte s mnohými podobami jógy

Power jóga, Hathajóga, Hot jóga a další. Znáte je všechny? Potřebujete se zorientovat? Přečtěte si náš článek a vyberte si pro sebe tu pravou.

Jóga patří mezi jedno z nejstarších učení na světě. Cvičí se po staletí. Utvářela se společně s civilizacemi a vyvíjela ruku v ruce s naší společností. Možná by se staří mistrové velmi divili tomu, co nyní považujeme za jógu. Kdo ví. Ovšem moderní svět jógu miluje a cvičí ji v mnoha podobách. Historii i základní představení jógy máme už za sebou. Představme si tedy některé směry jógy.

Hlavní myšlenka jógy

Jóga se hodí pro každého. Mohou ji cvičit ženy, muži i děti. Pravidelné cvičení jógy uleví všem, především lidem se sedavým zaměstnáním. Pomůže protáhnut celé tělo a přispívá k jeho zesílení a pružnosti.  V současné době je vnímána sice spíše jako aktivita pro ženy, ovšem v minulosti to platilo přesně naopak. Mohli ji cvičit především mistři a patřila především mezi domény mužů.

Jóga s sebou přináší mnoho cílů a požitků. Klade důraz na nenásilnost cvičení. Proto lekce vždy přizpůsobíme věku a možnostem. S nikým nemusíme soutěžit a nemáme kam spěchat. Vychutnávejme si krásu pohybu a sílu přítomného okamžiku. Jen takto si naplno užijeme krásu cvičení a vydáme se tou správnou cestou. Přizpůsobení a respektování možností, dechu a plynulost pohybu také hrají důležitou roli při bezpečnosti cvičení.

Tisíc a jedna jóga

Neděsme se dlouhého seznamu různých druhů jógy. Ani jeden není špatný. Ani jeden není ten nejlepší. Vše závisí na přístupu, naší tělesné konstituci a možnostech, v neposlední řadě také na lektorovi. Jednotlivé styly se liší přístupem. Všechny by měly ale dodržovat čas na dýchání, klidný rytmus ásan a pravidla relaxace. Na nás už je pak vybrat si takovou, která nejvíce vyhovuje právě našim potřebám.

Bez ohledu na pojmenování lekce jógy, pohyb při jejím cvičení nepatří mezi rychlé a prováděné švihem. Správně při józe provádíme přechody plynulé, plujeme pomalu s dechem při hlubokém uvědomění pohybu a sebe sama. Nikam nespěcháme, odvíjíme rychlost pohybu od dechu a dáváme si dostatek času na jednotlivé ásany.

Nejrozšířenější styly

Hathajóga

Západní svět tento styl považuje za základní formu jógy. Blíží se jejímu klasickému podání. Jedná se o klidné, jemné, pomalé a nenáročné cvičení. Skládá se z relaxace, průpravných cviků, ásan a pránajám (práce s dechem). Velký důraz klademe na dech, dobré provedení a delší výdrž v každé pozici a její prodýchání.

Powerjóga

Velmi rozšířený a oblíbený styl. Dynamická forma cvičení, která spojuje ásany do sestav a sekvencí. Patří mezi náročnější fyzická cvičení. Důraz dáváme na sílu a ohebnost těla. Můžeme ji cvičit i při hubnutí či udržení váhy. Každá hodina může být jiná, protože pořadí pozic není jasně dané. Prvky jógy se zde mísí s moderním cvičením například s pilates.

Hormonální jóga

Nejedná se o jógu jako takovou, ale cvičení z ní vychází. Speciální lekce pro ženy, které má za úkol pomáhat s harmonizací ženské energie a srovnání hladiny hormonů. Upravuje cyklus, oddaluje menopauzu a napomáhá hormonální rovnováze.

Hot / Bikram jóga

Hot jóga není konkrétní styl, ale cvičení jógy s výrazným prvkem navíc. Cvičíme v teplotě kolem 40 stupňů s vyšší vlhkostí vzduchu. Obnáší 26 pozic. Podporuje lymfatický systém, imunitu, detoxikaci orgánů, zvyšuje kapacitu plic, výdrž a posiluje srce i pružnost kloubů. Díky nadměrnému pocení pomáhá spálit více kalorií, ovšem není vhodná pro děti, chronicky nemocné, jedince s kardiovaskulárním onemocněním ani těhotné ženy.

Těhotenská jóga (gravid jóga)

Jak již prozrazuje název, tyto lekce mohou cvičit především těhotné ženy nebo ženy po porodu. Procvičování dechu a posilování pánevního dna patří mezi faktory, které mohou nastávajícím maminkám pomoci. Tak stejně jako udržování se v kondici nenáročným cvičením, které neohrožuje miminko.

Aqua jóga

Přítomnost vody při cvičení jógy výrazně mění prožitek, náročnost ásan i působení vnějšího prostředí na naše tělo. Voda drží tělesnou váhu, některé pozice se proto stávají jednoduššími a některé naopak těžšími.

Acro jóga

Cvičení především pro pokročilejší, kteří mají už s jógou něco za sebou. Důležité je také zmínit, že se Acro jóga cvičí v páru či více lidech. Snoubí jógu s prvky akrobacie. Patří proto mezi náročnější lekce a pomůže zvýšit sílu, koordinaci a rovnováhu.

Méně známé, ale velmi zajímavé směry

Detailněji jsme si rozepsali především ty nejrozšířenější a nejoblíbenější styly. Tím ovšem jóga zdaleka nekončí. Pokud preferujeme pomalejší cvičení, můžeme zkusit Restorativní jógu. Ta pomáhá také se zotavením po zraněních a cvičí se pouze několik pozic, ovšem každá přibližně 20 minut. Jógová terapie se zaměřuje na pohyb a dech, ulevuje bolavým zádům a kyčlím, údajně pomáhá se sebe léčebnými procesy v těle. Pozice v Józe pro zdravá záda cvičíme v pomalém sledu. Soustředí se na aktivaci centra těla.

Iyengar jógu charakterizuje dokonalost jednotlivých ásan. K tomu se využívají různé pomůcky.  Mezi pomalejší lekce patří Vinjása flow jóga, kde se pozice cvičí v plynutí s dechem. Mezi další zástupce klidnějšího cvičení patří i Jin jóga. Procvičuje klouby, vazy a pojivové tkáně, ásanám se věnuje více času. Sivanandajógu tvoří 12 pozic a jejich variace, přičemž se hodně pracuje i s duševní naukou. Pokud chceme vyzkoušet propojení jógy s tancem, pak bude to pravé pro nás Dance jóga. Model jednoho učitele a jednoho žáka razí  Viniyoga. Nejedná se tedy o skupinové lekce.

Pro pokročilejší existují náročnější lekce jako třeba Aštanga jóga, která se zaměřuje na cvičení pravidelných a neměnných sekvencí. Fyzicky náročná a zároveň velmi meditativní Dživamukti jóga vznikla v New Yorku a zahrnuje například i zpívání manter. Při Mysore józe si každý cvičí sestavu ve vlastním tempu, proto bychom při tomto cvičení měli mít už s jógou více zkušeností. Pod vedením zkušeného učitele můžeme vyzkoušet také Tantra jógu. Ta společně s Kundalini jógou, která z ní vychází, patří ovšem mezi velmi těžké a náročné praktiky.

Závěrem

Vybrat si tu nejvhodnější lekci pro sebe se může zdát jako oříšek, že? Když je navíc nabídka tak široká! Ovšem jednoduše nám pomohu zúžit výběr naše preference, není na škodu se také poradit s někým blízkým či přímo s lektorem, který nás dokáže navést na tu správnou jógovou cestu. Rovněž se neobávejme vyzkoušet více stylů a zjistit v praxi, co nám vyhovuje a co už ne. Přejeme krásnou cestu při objevování tajů a krás jógy.

Namasté.

Autor článku: redakce Green-market.cz