Špatné prokrvování končetin

Studené ruce a nohy nás potkávají hlavně v zimních měsících. Proč se naše končetiny špatně prokrvují a jak se tomu můžeme bránit?

Když nám začnou chladnout nohy nebo ruce, nemusí to být jen nízkými teplotami a přicházející zimou. Může to signalizovat špatné prokrvování končetin způsobené mírnými a nebo závažnějšími příčinami, které se však vždy dají řešit. Proč ke špatnému prokrvování končetin dochází a co s tím můžeme dělat?

Příčiny špatného prokrvování končetin

Ruce i nohy nás samozřejmě mohou studit i s nastupujícím podzimem. Pokud se ale chlad v končetinách opakuje a neustupuje, značí to špatné prokrvování. To vzniká nedostatečným přívodem kyslíku a živin do svalů a tkání.

Důvodů, proč se nám začnou špatně prokrvovat ruce a nohy, je hned několik. Asi nejčastějšími příčinami jsou:

  • nízký krevní tlak
  • nedostatek pohybu

Tyto dvě příčiny spolu můžou souviset. Od nízkého krevního tlaku, či spíše jeho symptomů, si můžeme pomoci otužováním, pravidelným pitným režimem a také dostatkem pohybu. I obyčejná ranní rozcvička o délce patnácti minut nám rozproudí krev v těle a roztáhne ztuhlé cévy. Budeme se cítit lépe, posílíme imunitu, kondici i náladu. A zároveň tím budeme řešit i druhou příčinu - nedostatek pohybu. Při něm totiž postupně dochází ke stahování cév a tedy i ke špatnému prokrvování končetin. Zvyšuje se také tlak a vzrůstá riziko vzniku onemocnění cév a srdce.

Nedostatkem pohybu a celkově špatným životním stylem si pak můžeme přivodit závažnější problémy, které špatné prokrvování velmi vážně zhoršují. Jsou to:

  • cukrovka
  • zvýšená hladina cholesterolu
  • ateroskleróza

I v těchto případech se vyplatí změna životního stylu a zařazení dostatku pohybu.

Jak se špatné prokrvování končetin projevuje

Problémy se špatně prokrvenými končetin se samozřejmě nejvíce objevují v zimě, kdy začneme mít pravidelně studené nohy. Venku je chladno, nikam se nám moc nechce, tak si raději zalezeme do postele a čteme si. Pravidelný pohyb upadá a končetiny se dostatečně neprokrvují. Když si nedáme pozor, můžeme si projít několika fázemi, které mohou končit i paralýzou, a už pak nezvládneme končetinami ani hýbat.

  1. V 1. fázi se objevují chladné nohy nebo ruce. Mohou modrat, červenat i bolet.
  2. Druhé stadium provází křeče a píchání v lýtkách, a to především při pohybu.
  3. Když bolest přichází i v noci, kdy je tělo v klidu, je třeba jednat a poradit se s lékařem, co dál.

Prevence a náprava

Abychom nemuseli řešit bolavé a studené nohy a ruce, můžeme pro to sami něco udělat.

V první řadě je důležité srovnat si svůj životní styl a vydat se po té správné cestě. To znamená pravidelný pohyb, dobře sestavený jídelníček a hlavně psychická pohoda.

Když cítíte, že vám zima leze pod ponožky, nevypadněte z rytmu. I když je venku nevlídně, můžete si zacvičit doma u televize. Pokud máte sedavé zaměstnání, určitě si pravidelný pohyb hlídejte, prokrví vám končetiny nejlépe. I malá procházka nebo protažení se několikrát během dne udělají velkou službu.

Důležité je také zahřívání. Zima jde zespoda, proto na špatné prokrvování bývají náchylnější hlavně nohy. Udržujte je tedy v suchu a teple. Pomůžou i pravidelné teplé koupele, masáže nohou a teplé ponožky.

Správné prokrvování ovlivníme i stravou. Doplněním jídelníčku o vitamin E nebo ginkgo bilobu krevní oběh podpoříme, a když v zimě přidáme ještě zahřívací potraviny, nebude nás syndrom studených končetin trápit.  Přidejte si do špaget trochu chilli, ochutnejte tabasco nebo si večer dejte teplý čaj. Mezi zahřívacími potravinami pak najdete hřebíček, meduňku nebo zázvor. Prohřejí vás zevnitř i zvenku.

Závěrem

Studené končetiny nás upozorňují na problémy s tlakem, špatnou životosprávu nebo nedostatek pohybu. Nemusí to znamenat nic vážného, vždy se však vyplatí zamyslet se nad svým životním stylem - dopřáváme tělu tolik pohybu a kvalitní stravy, kolik si zaslouží? 

Autor článku: redakce Green-market.cz