Tlusté střevo a zažívací systém

Jak souvisí s imunitou a jak jej posílit

Sliznice tlustého střeva je nejdůležitějším obranným systémem lidského těla. Přibližně 80% imunitního systému se nalézá právě zde. Každý dospělý člověk se zdravým střevním mikrobiomem hostí v tlustém střevě miliony bakterií. Během svého života pomáhají tyto bakterie produkovat spoustu důležitých látek, které mají vliv nejen na zdraví trávicího traktu, ale například na vstřebávání živin, krvetvorbu a v konečném důsledku na celkovou imunitu.

To, co máme v našich střevech, nás tedy zásadně ovlivňuje. Střevo a mozek jsou jako dvě spojené nádoby, někdy slýcháme přirovnání, že střevo a mozek jsou „jeden orgán“. Je dokonce prokázáno, že více signálů je vysíláno ze střeva do mozku (než naopak). 

Co poškozuje mikrobiom ve střevě?

Výčet by mohl být dlouhý, ale jedná se zejména o antibiotika, alkohol, chemická aditiva ve stravě a doplňcích, sladké, ale také stres. Jakýkoli dlouhodobý stres a emoční výkyvy ovlivňují náš sympatický a parasympatický nervový systém, následně pak velmi snadno dojde k dysbióze obyvatel našeho střeva.

Stres si lze představit jako dlouhodobé zažívání pocitů jako jsou: strach, úzkost, hněv, zlost, závist, nakumulovaná agrese, neláska, nakumulované trápení se a podobně. Pokud tyto pocity nezpracujeme a danou situaci nevyřešíme nebo nepřijmeme, začneme mít nejdříve mírné a později vážnější zdravotní problémy. A velmi často začínají právě u žaludku.

Propustné střevo a kondice

Tlusté střevo a jeho sliznice má ochrannou bariéru. Pokud nefunguje, může dojit k jeho zvýšené propustnosti a následně i k plíživě se objevujícím zdravotním komplikacím a třeba i k depresím. Pokud dospějeme do stavu tzv. syndromu střevní propustnosti (leaky gut syndrom), nelze fungovat na plný mentální výkon. Přes 90% neurotransmiterů (přenašečů nervových vzruchů) se tvoří právě ve střevech, včetně hormonu štěstí serotoninu. (Každý má vyzkoušeno, že když se najíme, je nám dobře po těle.)

Při péči o kondici tlustého střeva a celého zažívacího traktu tak je vždy namístě věnovat péči psychice i tělu. Psychice nejlépe pomůže dostatek odpočinku, vyřešení problémů, zatímco tělu může pomoci čerstvá strava bohatá na vlákninu a případně i některé doplňky stravy. Pojďme se podívat na ty nejdůležitější.

Prebiotika a probiotika

Zcela nejdůležitějšími jsou mezi doplňky orientovanými na zdraví zažívání prebiotika a probiotika. Rozdíl obou pojmů většinou běžná populace až tolik nevnímá, je však důležité doplňovat je současně. Většinou do sebe cpeme různé formy probiotik, tedy živé, trávícímu traktu prospěšné kultury, avšak neuvědomujeme si, že se tyto kultury (bakterie) musí něčím živit, aby ve střevu přežily. A jejich potravou jsou právě prebiotika (rozpustná forma vlákniny).

Vláknina je součástí např. ovoce a zeleniny, obilnin, ořechů a luštěnin - je tvořena složkami rostlinných buněk a buněčných stěn, které bobtnají ve vodě. V tom tkví rozdíl oproti nerozpustné vláknině, která naopak nebobtná a trávicím traktem prochází nestrávena, poněvadž nemůže být vstřebána ani rozštěpena enzymy lidského těla. Pokud tedy do těla nedodáme rozpustnou vlákninu neboli prebiotikum, pak suplementované kultury často užíváme téměř zbytečně, jelikož se nemají čím živit.

Vyplácí se opačný postup a to dodávat tělu postupně a systematicky rozpustnou vlákninu, na které se postupně začnou „pást“ a množit živé prospěšné mikroorganismy nebo použít doplňky, které obsahují obojí, tj. probiotika i prebiotika - tzv. synbiotika. Ušetříme tím spoustu peněz a z dlouhodobého hlediska se tento postup určitě vyplatí.

Glutamin

Glutamin je nejrozšířenější aminokyselinou v těle (ve svalstvu až 60 % ze všech aminokyselin) a v posledních letech získává na větším a větším významu i v dalších oblastech našeho zdraví. Je vhodný pro jakýkoli stravovací styl (program) doprovázející syndrom zvýšené propustnosti střev či problémy střev obecně.

Jde o esenciální aminokyselina, jejíž účinky jsou spojené s potlačením zánětu a růstem a obnovou střevní sliznice. V situacích oslabené imunity a zejména při onemocnění střev je glutamin ideální výživou bílých krvinek zajišťujících obranyschopnost. Je také významným pomocníkem také pro udržování spravné hladiny stresového hormonu kortizolu, který může pro naše tělo mít dalekosáhlé negativní vlivy. Studiemi jsou popsány i účinky související s pamětí a celkovou psychickou kondicí.

Digestiva

Tento název pochází z francouzštiny a znamená „trávicí“. Digestiva mají dlouhodobou tradici jako látky, které podporují a stimulují trávení. Napomáhají optimálnímu zpracovávání živin, které začíná už v ústech, kde chuťové buňky stimulují sliny k uvolňování enzymů.
Jsou také charakteristická hořkou chutí. Často se vyrábějí tinktury pomocí louhování hořce chutnajících kořenů, listů, bobulí a ovoce v alkoholu, nebo se míchají směsi používané před nebo po jídle. Jsou vhodná nejen pro zklidnění podrážděného žaludku, pro zmírnění kocoviny, ale i pro podporu jater. Jako příklad digestiv můžeme uvést mátu peprnou, proskurník lékařský (extrakt z kořene), tužebník jilmový, fenykl obecný, anděliku lékařskou nebo hořec žlutý.

Máta peprná

Kdo by ji neznal. Takový mátový čaj nebo olej jsou pro naše trávení přímo blahodárné. Podporují tvorbu žluče a snižují napětí či křeče v trávicím ústrojí a hladkého svalstva obecně. Na trávicí trubici působí mírně protizánětlivě a téměř okamžitě pomohou od nadýmání a plynatosti. Velmi zajímává je kombinace máty se zázvorem či extrakty z kmínu, kdy při snaze o rychlou úlevu při trávicích těžkostech dochází k vzájemnému synergickému účinku a jsou tedy zajímavou přírodní alternativou. Pozitiva či přínosy zázvoru a kmínu pro naše zdraví jsme již v dřívějších příspěvcích popisovali a jsou neodiskutovatelné.

Hořec žlutý

Používaný na podporu trávení a zvyšování vylučování žluči či slin, tvorbu trávicích enzymů a zároveň zvýšení chuti k jídlu. Vhodný je při nechutenství a stavech nadýmání.

Andělika lékařská

Snižuje pocity stavy plynatosti a nadýmání. Opět velmi vhodná pro zlepšení trávení a vstřebávání živin ve střevech. Zvyšuje tvorbu žaludeční kyseliny. Její celkové využití je ale mnohem širší (tlumení menstruačních bolestí, ochrana sliznic průdušek, uklidňující účinky na předrážděnou nervovou soustavu apod.)   

Závěrem

Blíží se vánoční svátky a ty je vždy lepší prožít, než-li tzv. přežít. Platí to pro Naštěstí existuje mnoho možností a pomocníků, jak předcházet případnému diskomfortu trávicího traktu a udržet si i během tohoto, na konzumaci náročného období, naše trávení v kondici. 

Autor článku: Ing. Petr Novotný

Zdroje:

Anatomie, Prof. MUDr. Radomír Čihák. DrSc.,

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3426293/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4290017/

https://draxe.com/leaky-gut-diet-treatment/#

https://www.celostnimedicina.cz/