Výživové směry 21.století - vyberte si ten svůj

Odhalte kouzlo vegetariánství, veganství nebo paleo diety, a objevte svůj nový životní styl

V posledních desetiletích jsme začali čím dál více zjišťovat, že na náš organismus nemá vliv jen pravidelný pohyb nebo vnější okolí, ale i strava. Začaly tak vznikat různé alternativní výživové směry. Některé z nich nejsou založené jen na pozitivním dopadu na naše tělo, ale i na morálních a etických zásadách. V dnešním článku si je stručně vyjmenujeme a v dalších dílech se budeme zabývat podrobnějšími charakteristikami.

Vegetariánství

Jeden z nejznámějších výživových směrů je vegetariánství. Vegetariáni ze svého jídelníčku vyškrtávají všechno maso a jídlo připravované jatečním způsobem. Vegetariány můžeme rozdělit do několika skupin:

  • Lakto-vegetarián – Lakto-vegetariáni vynechávají ve svém jídelníčku potraviny, které mohou obsahovat vajíčka
  • Ovo-vegetarián – Ovo-vegetariáni zase vynechávají ve svém jídelníčku mléko a mléčné výrobky
  • Pesco-vegetarián – Pesco-vegetariáni jsou ve svém jídelníčku ohledně masa tolerantnější, zařazují do něj mléko, vejce, ryby a někdy dokonce i mořské plody. Tento styl je oblíbený hlavně v Japonsku, můžeme o něm slyšet také jako o Okinawi stravě.

Veganství

Veganství není jen výživový směr, ale často také životní styl. Vegetariáni obecně nejí maso, ale vegani jdou ještě více do hloubky. Odmítají jakoukoliv formu využívání zvířat, ať už jde o jídlo, oblečení nebo kosmetiku. Důvody, proč se člověk stane veganem, mohou být různé - zdravotní, etické, ekologické, ekonomické, náboženské nebo filozofické.

Většinou jde o celkové životní přesvědčení a kombinaci několika důvodů. Ať už jsou to zdravotní problémy nebo soucit se zvířaty.

Veganská strava nám může bez ohledu na etiku také pomoci, důležité je však správné sestavení jídelníčku. Základ tvoří obilniny, ideálně ve formě celozrnného pečiva. Každý den bychom pak neměli zapomínat také na luštěniny, které by měly být součástí hlavního jídla místo masa, mléka a vajec. Vynechat bychom neměli ani pravidelnou dávku ovoce a zeleniny a každý den pak zařazovat také tuky – zdroj omega-3 mastných kyselin (většinou v podobě ořechů, avokáda a olivového nebo řepkového oleje).

Správný jídelníček je tedy základ veganské stravy. Na druhou stranu, pokud budou některé důležité živiny chybět, může nám v těle nadělat větší škody než nezdravé jídlo z fast foodu.

Frutariánství

Mysleli jste si, že přísnější výživový směr než veganství, neexistuje? Frutariáni zachází ještě dál. Jejich stravu tvoří pouze syrové plody rostlin (ořechy, semena a ovoce), které nezabíjí celou rostlinu. Dbají tak nejen na plnohodnotný život zvířat, ale i rostlin.

Pokud se chceme dát na frutariánskou stravu, měli bychom si pořádně rozvrhnout a sestavit jídelníček tak, abychom měli jistotu, že nám nebudou chybět žádné důležité látky. Bude to sice boj, ale pro některé to za to přesvědčení stojí. Takto zvolený stravovací směr už je však samozřejmě velice extrémní.

Vitariánství

Vitariáni zastávají tepelně neupravovanou rostlinnou stravu. Drží se myšlenky, že tepelně upravená strava výrazně ztrácí výživové hodnoty, proto si jídlo nikdy neupravují při teplotě vyšší než 42 °C.

V souvislosti s vitariánstvím můžeme často slyšet pojem RAW food – pod tímto označením najdeme stravu, která při úpravě nepřekročila právě těchto 42 °C. Toto stravování lze doporučit jako přirozenou součást stravy normální.

Paleo strava

Pokud bychom měli jít ještě dál, musíme zmínit i paleo stravu. Její jídelníček je složený z potravin, kterými se naši předci živili ještě před vznikem zemědělství. Bylo to v období paleolitu, z toho tedy název „Paleo strava“.

Ta se soustředí čistě na konzumaci masa, vajec, semínek, ořechů a ovoce nebo zeleniny, stejně jako se stravovali naši předci. Lidé se většinou k paleo stravě obrací, když chtějí zhubnout nebo zlepšit svůj životní styl. Opět ale platí, že pokud není jídelníček správně sestavený, může nám spíše ublížit.

Keto dieta

Keto dieta je boom dnešní doby. Hlásí se k ní spoustu známých osobností a některé je dokonce i propagují. Pracuje na principu přijímání velkého množství tuků a omezování sacharidů tak, aby se naše tělo dostalo do tzv. ketózy – tedy spalování tuků na energii. Ket odieta je ovšem velice diskutabilní. Při nesprávném nastavení nám může velice uškodit a i když je nastavená "dobře",  tělo v podstatě naprosto zbytečně vysiluje. Pokud chceme zhubnout, jde to lépe a zdravěji jinými způsoby.

Důraz na kvalitu a střídmost

Ať už se stravujeme jakkoli, měli bychom vždy dbát na kvalitu konzumovaných potravin. Proč nakupovat zeleninu a ovoce ze supermarketu, která je plná pesticidů a chemie, když existují lokální pěstitelé. Proč kupovat maso a vajíčka z obřích velkochovů, které pumpují zvířata růstovými hormony a antibiotiky, když existují lokální chovatelé. Vedle kvality by pak měla být své místo i střídmost

Závěrem

Ať už zastáváte jakoukoliv alternativní výživu, raději se vždy poraďte s odborníkem, který vám pomůže jídelníček sestavit. I kdyby byla vaše myšlenka nebo důvody sebevíc přesvědčivé, nejdůležitější je přeci jen být v pohodě jak psychicky, tak i fyzicky.

Autor článku: redakce Green-market.cz