Zadržování vody v těle, díl 1. - Co jej způsobuje

Jaké jsou příčiny nadměrné retence vody v organismu

Voda je nezbytnou součástí lidského organismu. Tvoří 55 až 75 % našeho těla. Přesto se běžně stává, že jí zadržujeme příliš. To může způsobovat nadměrné pocení, bolesti a nadváhu. U zvýšené hmotnosti se jedná o cca 2,5 až 4,5 kg, které s sebou nosíme navíc.

Příčiny nadměrného zadržování vody v těle mohou být různé, od lehčích po závažnější. Naštěstí si lze osvojit několik ne až tak obtížných návyků, které mohou výrazně pomoci. Pomoci mohou i doplňky s přírodními extrakty. Pojďme si však nejdříve říct, co tento stav vůbec způsobuje.

Nedostatek pohybu

Nejběžnější příčinou je nerovnováha mezi příjmem a výdejem energie způsobená přejídáním nebo nedostatek pohybu. Pokud konzumujeme sacharidy (pečivo,těstoviny,…), je velká část přeměněna na glukózu (cukr) poskytující energii pro buňky. Bez této energie by naše tělo vůbec nebylo schopné fungovat. Glukózové přebytky, které nejsou využity, jsou poté přeměneny na tzv glykogen. Ten je uložený v játrech a svalech, kde slouží jako zásobárna. Pokud je později potřeba energie a není žádný zdroj glukózy, glykogenové zásoby mohou být rychle přeměněny zpět na glukózy a využity jako palivo.

Glykogen však má tu vlastnost, že na sebe přirozeně váže vodu. Jeden gram glykogenu k sobě v těle poutá tři gramy vody. Pokud jste někdy začali se zdravějším jídelníčkem nebo cvičením a zjistili, že váhový úbytek je nejrychlejší během prvních dní, načež se později zpomalí, je to právě proto. V prvních dnech ztrácíte hmotnost nejrychleji, protože odbouráváte nadbytečnou vodu.

Příčinou retence vody v těle však samozřejmě není glykogen samotný (je nesmyslné a může být i zdraví škodlivé začínat diety s dramatickým omezením sacharidů), ale nedostatek pohybu a následná nerovnováha mezi příjmem a výdejem energie. Pokud se od rána cpeme sacharidovými jídly a jen sedíme u počítače, nemůžeme se divit, že po nějaké době začneme být opuchlí a bude nám zle.

Nadměrná konzumace soli

Že na sebe sůl přirozeně váže vodu, víme nejspíše všichni. Že se však vyskytuje v mnoha průmyslově upravených potravinách, které konzumujeme dnes a denně, už nám může zůstat skryto. Zkuste se při nákupu vašich oblíbených jídel podívat na výživové hodnoty a možná budete překvapeni. Obzvláště opatrní by měli být jedince s výším krevním tlakem, kteří jsou na negativní efekt nadměrného množství soli mimořádně citliví. Je také nutné veškerá jídla neustále dosolovat? Sami zvažte, zda jste se na slané chuti nestali závislí.

Nedostatečný pitný režim

Zní to možná paradoxně, ale velmi častou příčinou zadržování vody v těle je její nedostatečný příjem. Tělo zkrátka nemá dost vody, tak ji začne ukládat do zásoby. Pokud budeme mít pitný režim dostatečný, nadbytek vody se srovná - tělo ji přirozeně vyloučí. Jak správně dodržovat pitný režim a jaké tekutiny zvolit, si povíme v dalších dílech tohoto článku.

Nedostatek bílkovin ve stravě

Pokud konzumujete převážně sacharidová nebo tučná jídla, můžou vám chybět bílkoviny. To následně vede k zadržování vody v těle. Bílkoviny totiž hrají hlavní roli v udržování správné hladiny tekutin v těle. Udržují totiž sůl a vodu uvnitř cév a zabraňují jim vstupovat do tkání.

Hormonální změny

Obzvláště u žen může být příčinou změna v hladině určitých hormonů – zejména estradiolu a progesteronu. Zadržování vody je například běžné v týdnu před menstruací. Toto je však zcela přirozený jev – drobná nadváha opět přirozeně opadne. Jiná situace už může nastat při hormonální změně způsobené například velkým stresovým vypětím, nemocí či nevhodnou stravou.

Onemocnění ledvin

Ledviny jsou filtračním orgánem a pokud nefungují efektivně kvůli onemocnění, začne se v těle hromadit voda. Při onemocnění ledvin se obvykle doporučuje omezit příjem nadměrný příjem tekutin právě kvůli retenci vody.

Onemocnění srdce

Hromadění tekutiny je projevem i selhávajícího srdce. Pokud srdce nepumpuje krev dostatečně, krev se v cévách pohybuje sem a tam, což vede k retenci vody. Slabá funkce srdce vede také k dalším symptomům jako je únava, nedostatek dechu a dalším.

Medikamenty

Vodu v těle zadržují také některé léky. Typicky analagetika, která jsou současnou populací nadužívána, a také antikoncepce.

Dlouhodobý stres

Stres uvádíme na posledním místě, ve skutečnosti by se však mohl dělit o místo první. Při stresu se v těle aktivuje tzv. sympatický nervový systém, který mění způsob, jakým se v organismu odehrávají biochemické procesy. Nastavuje je na mód "bojuj a uteč". A pokud je tento stres dlouhodobý, může být jeho projevem (mimo mnohé další) i zadržování vody v těle.

Závěrem

V příštím díle našeho miniseriálů se podíváme na to, jak se co nejefektivněji vody v těle zbavit. Vyjmenujeme si nejúčinnější návyky a také bylinky, které mohou pomoci.

Autor článku: redakce Green-market.cz

zdroje:

https://draxe.com/health/weight-loss/how-to-lose-water-weight/

https://draxe.com/health/detox/dangers-of-nsaids/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2908954/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29372579

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1615908