Zázrak jménem kokosový olej

Mnohostranně prospěšný poklad, který si zamiluje každý

Kokosový olej se těší velké oblibě především díky své univerzálnosti. Je sice tvořen nasycenými mastnými kyselinami (cca 90 %), tyto tuky však mají středně dlouhý řetězec (říkáme jim tzv. MCT – medium chain triglyceride), a chovají se v organismu jinak než trygliceridy s řetězcem dlouhým. MCT tuky totiž velmi dobře metabolizují. Co to znamená? Tělo je poměrně dobře přemění v energii, aniž by si je uložilo do tukových zásob.

Výrazně navyšovat nasycené tuky ve stravě (byť v podobě kvalitního kokosového oleje) není optimální, ale při rozumném zastoupení a užívání se není čeho obávat.

Kokos v kuchyni

Obecně při používání tuků v kuchyni platí pravidlo vyváženosti. Smysluplné je střídat různé druhy olejů už jen proto, že tělo dostane "široké " spektrum všech omega mastných kyselin - omega 3, omega 9 i omega 6. A proč je kokosový olej v kuchyni takovou stálicí? Má neutrální chuť i vůni, lze jej tedy bez problémů použít v téměř jakémkoli pokrmu. Výhodou je také dlouhá expirace, odolnost proti žluknutí a vysoký kouřový bod (teplota, kdy se olej přepaluje). Proto se kokosový olej hodí například jako alternativa másla.

Pro studenou kuchyni je vhodné používat oleje nerafinované a za studena lisované. Rafinované oleje jsou lisované za tepla a vydrží proto vyšší teploty, ale s jejich vlivem na organismus je to velice problematické.

Kokos a MCT tuky ve sportu

MCT tuky slouží zvláště u sportů vytrvalostního typu jako dobrá alternativa k běžně známým a používaným sacharidům - přináší 2 x více energie než sacharidy, vyhodou je okamžitě využitelná energie pro svalové buňky. Velkou výhodou MCT tuků pro sportovce je, že se z nich (narozdíl od sacharidů) při fyzické zátěži nevytváří kyselina mléčná (tj. laktát), která je příčinou nejen překyselení organismu, ale i rychlejší únavy.

Kokos jako přírodní pomoc

Kokosový olej obsahuje kyselinu laurovou, kaprinovou a kaprylovou a mnoho dalších. Ty mají antivirové, antifungiální a antibakteriální vlastnosti, a proto jsou vítanou pomocí pro imunitní systém. Panenský a za studena lisovaný kokosový olej rovněž obsahuje látky působící velmi dobře při chronickém zánětu - zejména u střevních zánětů typu Ulcerózní kolitida, Crohnova Choroba. Některé studie popisují výborný efekt také při infekci způsobené kvasinkou Candida Albicans.

Stejně jako jiné rostlinné zdroje neobsahuje kokosový olej tolik přetřásaný cholesterol, naopak je popsáno snižování LDL cholesterolu a optimalizace hladiny HDL. Je také velice vhodným lubrikantem, neboť je 100% přírodní a dobře zabraňuje vzniku mikrotrhlin při pohlavním styku. Pozor ale na kombinaci kokosového oleje s kondomem - olej narušuje povrch latexového kondomu a ten pak nemusí dostatečně fungovat.

Kokosový olej má neuvěřitelné spektrum využití také v kosmetice, kde se dobře uplatňují jeho hydratační a hojivé účinky na pokožku i vlasy - to už dnes zná a vyzkoušel téměř každý.

Benefity kokosového oleje jsou poměrně dobře prozkoumány, není tedy důvod váhat s tím, zařadit jej do domácnosti jako každodenního pomocníka pro vše. Důležité je zvolit pouze kvalitní zdroj, který se ve výsledku dokáže všemi výše zmíněnými benefity honosit. Zdravý selský rozum velí kupovat olej organický panenský. Naopak vyhnout bychom se měli olejům rafinovaným, které byly vyrobeny při vyšších teplotách a pomocí různých chemických úprav.

Autor článku: Ing. Petr Novotný

Zdroje:

http://www.healthline.com/nutrition/coconut-oil-and-skin#section8

http://science.naturalnews.com/coconut_oil.html

https://www.researchgate.net/search?q=Coconut%20Oil

https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/listing?q=coconut+oil&searchWithinIds=D6F69FEC7A749C38806D291D4ADA568B

http://articles.mercola.com/health-benefits-coconut-oil.aspx?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_content=facebookmercola_ranart-ths&utm_campaign=20170513_health-benefits-coconut-oil