Zelený ječmen - zelený pomocník z našich končin

Chuťově jemnější alternativa chlorelly a spiruliny

 

Pro optimální přijem důležitých živin je vhodné jíst čerstvé ovoce a zeleninu každý den. Nicméně pro mnohé z nás to není tak snadné, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Jedním z řešení, které se nabízí, jsou takzvané zelené potraviny. Nejsou sice přímo popisovány jako multivitamíny nebo multiminerály, složení mají ale prakticky identické.

Jakýmsi nepsaným králem této kategorie je zelený nebo také mladý ječmen. Je mimoŕádně bohatý na důležité živiny a představuje zajímavou alternativu pro ty, kterým vadí výrazná chuť chlorelly a spiruliny. Pojďme se blíže podívat na látky, které v něm nalezneme, a na jeho přínos.

Složení zeleného ječmene

Jednou z nejpozoruhodnějších živin v zeleném ječmenu je bezesporu chlorofyl, která mu dodává jasně zelenou barvu. Chlorofyl je využíván v lidském organismu pro řadu důležitých procesů -  zbavuje nežádoucích látek, působí jako antioxidant a díky podobnému složení jako hemoglobin má účinek také na krev.

Ječmen také funguje jako zdroj energie. Kromě chlorofylu obsahuje široké spektrum aminokyselin (stavebních kamenů bílkovin), enzymů, které jsou potřebné k trávení a tedy i k nastartování účinku prakticky všech dalších účinných složek, a velkou řadu důležitých vitaminů a minerálů.

Nejvýznamnější přínosy

Zelený ječmen patří do kategorie potravin, které mají díky svému složení vliv prakticky úplně na vše. Studie u jednotlivých složek prokázaly obrovský přínos pro imunitu, prevenci mnoha chorob (především těch civilizačních - diabetu, kardiovaskulárním onemocněním,...) a boj proti oxidativnímu stresu, který přispívá k buněčným mutacím. Ječmen se také chlubí vysokým obsahem vlákniny a snadnou stravitelností. Obsahuje i kvalitní plnohodnotné bílkoviny.

Použití v každodenní stravě

Zelený ječmen můžeme zařadit jako součást každodenní stravy. Obecně paltí, že zelené potraviny jsou vhodné pro všechny věkové kategorie obvykle od 12 měsíců věku. Pouze v případě užívání léků na ředění krve je vhodnější konzultace s lékařem a po dohodě s ním držet nižší dávkování z důvodu obsahu vitamínu K, který může snížit jejich účinek. Vhodné je konzumovat na lačný žaludek, nejlépe ráno před snídaní. Každodenně lze přidat malé množství do nápojů, smoothies, čisté vody nebo do jídel.

Jedná se o jednu z mnoha tzv."superpotravin“, které v kvalitním provedení mají svůj neodiskutovatelný význam. Klíčové je ovšem dbát na jejich kvalitu a tedy pečlivě vybírat.

Autor článku: Ing. Petr Novotný

Zdroje:

https://www.naturalnews.com/044707_barley_grass_superfoods_healthy_grains.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3250035/