Dale Pinnock, anglický "lékař v kuchyni" hovoří o tom, jak souvisí stres a deprese s kvalitou jídla

"Strava nás ovlivňuje v mnoha směrech, berme ji proto vážně"

Dale Pinnock je anglický, nejen televizní fenomén, kterému se přezdívá "medicinal chef". Vystupuje v pořadech zaměřených na vaření, avšak na rozdíl od těch běžných se snaží vést diváky k přípravě výhradně zdravých jídel a celkově zlepšit jejich stravovací i životní návyky. Mimo svého kuchařského umění také vystudoval obor výživový poradce. Poznatky z něj uplatnil v řadě receptů, pro které si jej oblíbili všichni Angličané orientovaní na kvalitní kuchyni, ale také v knihách zabývajících se spojením mezi kvalitou stravy a fyzickým a psychickým stavem.

 

Ve vaší knize "Anxiety and depression" popisujete vztah mezi stravou a úzkostmi či depresí. Tyto nepříjemné psychické stavy jsou dnes velmi běžné. Je podle vás jednou z hlavních příčin kvalita jídla?

Ve vztahu k úzkosti a depresi patří je strava součástí problému, ale podle mého není správné říxt, že jídlo je jedinou příčinou. Největší podíl mají pravděpodobně současné životní podmínky. Moderní způsob života vytvořil šílený svět, kde narůstá společenská izolace, finanční tlaky a další ztřeštěnosti, které jsme jako lidé sami sobě vytvořili. A to vše vytváří obrovský tlak na lidskou psychiku.

Když pak přidáme nízkou kvalitu stravy, tedy paliva pro organismus, tak tím celou věc ještě zhoršíme. Mozek a nervová soustava jsou fyziologickým systémem s vlastními, velmi specifickými výživovými požadavky. A pokud tyto požadavky nejsou splněný, je pochopitelně ovlivněna funkčnost. Proto je jídlo součástí problému, avšak v žádném případě nejde o izolovanou příčinu.

Můžeme však tuto minci otočit a uvidíme, že jídlo může být velmi silný terapeutický nástroj. Přesto, že vůbec nemusí jít o univerzální příčínu problému, může tvořit podstatnou část pomoci při zvládání negativních psychických stavů.

Jak přesně je strava s naší psychickou kondicí spojená?

Na tohle je téměř nemožné odpovědět jednoduše, protože existují tisíce způsobů, jak nás může strava ovlivnit. Platí však, že něco tak jednoduchého jako mikronutrienty, na příklad vitamíny a minerály, jsou biochemickými činiteli. V těle obstarávají mnoho různých procesů, přímo anebo zprostředkovaně. Mastné kyseliny jsou zase zapojené do udržování stavebních látek a regulace zánětlivých procesů, aminokyseliny jsou klíčovými komponenty neurotransmiterů nebo stavebními bloky bílkovin.

Způsobů, jakým strava ovlivňuje naše tělo, je skutečně mnoho, proto je třeba brát ji vážně.

Jaké jsou nejčastější chyby, které ve stravování děláme?

Na to není jen jedna odpověď, ale nejhorší věci jsou spojené s přílišnými lidskými zásahy. Chybou je průmyslově zpracované jídlo ze supermarketů, které lidé nejčastěji nakupují, ačkoli by měli chodit do obchodů se zdravou výživou. Obecně platí, že pokud jdete do obchodu, měli byste kupovat ovoce, zeleninu, maso a ryby. Všechno ostatní není jídlo, ale hloupost.

Které nutrienty nám nejčastěji chybí?

Záleží na tom, odkuď jsme. Ve Spojeném králoství je spousta problémů s chybějícím hořčíkem a vitamínem D. V USA jde zase o selen. Obecně je také nedostatek zinku, ale platí, že vždy záleží na místě, kde daná populace žije - je to velmi různé.

Existuje problém s živinami v plodinách - ztrácejí mikronutrienty kvůli času, znečištění a dalším problémům. Co s tím?

Některé živiny se po sklizení plodu ztrácí. Na příklad vitamín C - když utrhnete pomeranč ze stromu, obsah vitamínu C začne okamžitě klesat. Taktéž je problém s některými úpravami v kuchyni.

Vždycky naleznete problém, avšak pokud se snažíte, aby vaše strava byla dostečně pestrá a čerstvá, to znamená minimum průmyslově upravených potravin, tak poskytnete tělu úžasný koktejl živin a prospěšných fytochemikálií.

Co můžu, jako člověk žijící ve velkém městě, udělat, abych zlepšil svoje stravovací návyky?

Ve většině velkých měst k tomu máte dobré podmínky. Na příklad v Londýně najdete i na nejrušnějším rohu ulice krám s čerstvou zeleninou a ovocem. Existuje také spousta malých pěstitelů a lidí, kteří s vášní vyrábí kvalitní pokrmy. V tomto směru může být tedy město tím nejlehčím místem, kde začít.

Spousta lidí řeší své psychické problémy antidepresivy a vůbec se ani nepokusí o žádnou alternativu. Nemyslíte, že se antidepresiva užívají příliš často?

Na to je těžké odpovědět. Jsem proti konceptu alternativní medicíny, což sice zní od výživového poradce a bylinkáře zvláštně, ale platí, že na každou věc se lze dívat různě. Já razím postoj, že věci, které nám pomohou, jsou správné. Některým lidem mohou antidepresiva zachránit jejich životy, a já viděl přátele, kterým prospěla. Což samozřejmě neznamená, že nejsou věci, které pro sebe můžete udělat, aniž byste si vzali antidepresiva. Pokud potřebujete léky, vemte si je, neznamená to, že nemůžete nejdřív zkusit extra kroky, která vám můžou pomoci.

Autor článku: Tomáš Kouřil

Zdroj: www.dalepinnock.com