I mozek potřebuje stravu II.

I našemu mozku je třeba "vyměnit olej"

Pro fungování mozku jsou zcela nezbytné omega 3 mastné kyseliny obsažené například v rybím tuku. Bez nich bychom ani nebyli lidmi. Přední biologové jsou přesvědčeni, že dostatečná konzumace tohoto tuku byla ve vývoji mozku člověka do dnešní podoby zcela zásadní. Problémem se stává moderní doba, kdy máme omega 3 deficit.

Průměrný denní příjem omega 3 je cca 250 mg denně a jen jeden člověk ze čtyř konzumuje pravidelně ryby. Doporučená denní dávka se ale pohybuje kolem 450 mg denně. Je tedy evidentní, jak široké masy se nedostatek týká - v podstatě každého. Ukázalo se, že nízký příjem omega 3 hraje roli ve spoustě duševních poruch, protože tyto tuky jsou základem mnoha lipidů v lidském mozku a mají tak významnou roli v mnoha neurologických funkcích.

Psychiatrická asociace dokonce nabádá, aby lidé konzumovali až 1000 mg EPA a DHA (zdroj omega 3) buď ve formě tučných ryb, nebo ve formě doplňků stravy s obsahem rybího tuku. 

Jak ale vybrat ten správný doplněk stravy s obsahem rybího tuku?

Vyberte si doplněk vyrobený z ryb z vnitrozemských vod, ne z oceánu, kvůli nižšímu riziku kontaminace nečistotami. Pečlivě zkontrolujte, zda váš olej obsahuje kompletní profil všech mastných kyselin -  omega 3,6,7 a 9, a také vybírejte zásadně v kvalitě BIO. Rybí olej z ekologicky kontrolovaných vnitrozemských vod nepodstupuje žádné průmyslové chemické čištění a přirozeně neobsahuje těžké kovy. Je toho dosaženo i díky šetrnému výrobnímu procesu.

Starodávná tajemství pro omlazení mozku

Jednou z nejvíce ceněných rostlin pro omlazení a posílení těla i mysli je Ashwagandha (Withania somnifera), která je po tisíce let používána jako nutriční tonikum. Ashwagandha je stále rozsáhle používána v Ajurvédě (indická filosofie) pro její široké zdravotní účinky, na posílení organismu u dětí, na zlepšení vitality a zdraví nejen ve středním věku, ale i u starších osob. Ashwagandha zklidňuje nervovou soustavu, redukuje stres a zapomínání.

V několika posledních letech se objevily studie, které potvrzují významné neuroprotektivní vlastnosti Ashwagandhy, včetně zlepšení kognitivních funkcí. 5 klinických studií potvrdilo protiúzkostlivé efekty Ashwagandhy se snížením stresu. V jedné ze studií bylo prokázáno signifikantní snížení stresového hormonu kortizolu po dvouměsíčním denním užívání 600 mg Ashwandhy, rozděleno do dvou denních dávek. 

Předpokládá se, že Ashwagandha může, díky snížení stresu, působit preventivně proti snížení kognitivních funkcí ve vyšším věku. Zdravé tělo prostě znamená zdravou mysl.

Výživa pro rozvoj mozku

Snížená kognitivní výkonnost a zvyšený výskyt duševních poruch jsou alarmující zejména u dětí. I když existuje celá řada důvodů, ketré mohou vést k poruše duševní rovnováhy, zdá se, že špatná strava může hrát velmi důležitou roli. je známo, že živiny jsou životně důležité pro správnou funkci mozku, zatímco příjem rafinovaných tuků a cukrů může mít efekt zcela opačný. Existuje stále více důkazů, že správná strava ovlivňuje vývoj kognitivních funkcí a chování u dětí, zejména přílišná konzumace rafinovaných a zpracovaných potravin, nízký příjem omega 3 mastných kyselin, vitamínů a minerálů. Současná velmi zajímavá studie ukázala, že zdravá strava s vyšším obsahem omega 3 mastných kyselin, vlákniny, kyseliny listové, a nižším obsahem celkového tuku, nasycených tuků a rafinovaného cukru, je spojena s významně nižším výskytem ADHD u dětí (porucha chování s hyperaktivitou).

Omega 3 mastné kyseliny, zejména ty obsažené v rybím tuku, jsou zřejmě nejdůležitější ve správném vývoji mozku, protože jsou nezbytné pro správný vývoj struktury a funkce mozku a nervového systému.

Mnohé studie s doplňky stravy s obsahem rybího tuku jednoznačně prokázaly, že děti a dospívající s poruchami chování a učení profitují z užívání rybího tuku. 

Proč tak milujeme kokos?

Většina z nás miluje kokos, nejedná se ovšem jen o nějaký módní výstřelek. Panenský, raw kokosový olej, má spustu zajímavých vlastností, které jsou přínosem pro naše zdraví. Nejznámější je zejména výrazný antioxidační a protizánětlivý efekt. Co je důležité říci- kokosový olej obsahuje speciální typ tuku- nazvaný triglyceridy se středně dlouhým řetězcem (MCTs). 

Lidský mozek je extrémně "hladový po energii". Znamená to, že ve srovnání s ostatními částmi lidského těla, je energeticky nejnáročnější. Přestože důležitým palivem pro mozek je cukr, vědci věří, že tuky jsou úplně stejně důležité.

Ukazuje se, že MCT mohou poskytovat lepší palivo pro váš mozek než cukr. Jsou studie, které prokázaly při konzumaci MCT zlepšení kognitivních funkcí, a to u osob s již zhoršenou pamětí.

Ve studii, kde pacienti konzumovali denně 20 gramů panenského kokosového oleje (cca 1,5 polévkové lžíce) po dobu čtyř týdnů, se ukázalo, že došlo k významnému zlepšení jak kognitivních funkcí, tak i ke zlepšení bdělosti a celkové aktivity.

A co je důležité zmínit- kokosový olej je druh tuku velmi zdravý pro srdeční fuknci -  nemá negativní vliv na výši cholesterolu.

I mozek potřebuje stravu - shrnutí na závěr

Existuje spousta správné potravy pro mozek, zde jsme vypíchli to nejzajímavější:

Ashwagandha - vyberte si high-potency, 300 mg extrakt, užívejte 2 x denně, významně zredukujete svůj stres a očistíte mysl.

Vitamín B - více než kterýkoli jiný vitamín, jsou právě vitamíny skupiny B životně důležité pro správnou funkci mozku a duševní zdraví. Vyzkoušejte kvalitní B-komplex nebo multivitamínový přípravek s minerály, konzumujte denně.

Kokosový olej - jedinečný v obsahu speciálního typu tuku zvaného triglyceridy se středně dlouhým řetězcem (MCT),  které zlepšují kognitivních funkce, a to u osob s již zhoršenou pamětí.

Omega 3 - Psychiatrická asociace doporučuje jako prevenci duševního zdraví denně konzumovat 1000 mg EPA a DHA, které jsou obsaženy v rybím tuku.

Kyselina lipoová - s tímto přírodním antioxidantem momentálně probíhá řada studií, které se soustředí právě na zpomalení stárnutí mozku.

NAC - N-acetylcystein. Probíhající vědecké studie ukazují dobré výsledky u drogově závislých a jiném návykovém a nutkavém chování. Jedna studie ukázala, že NAC suplementace (1200-1500 mg za den) vedla k výraznému snížení hraní hazardních her u sledovaných osob.

Fosfatidylserin - Typ mastné kyseliny, která hraje klíčovou roli v aktivitě neurotransmiterů, jako je acetylcholin, serotonin a dopamin a vypadá to, že podporuje regeneraci a růst mozkové hmoty.

Pycnogenol - je vyčištěný extrakt z jehlic mořské borovice. Tento výrazný antioxidant prokázal, že zvyšuje duševní výkonnost u jinak zdravých osob ve věku 35-55 let.

Theanin - Tato aminokyselina obsažená v zeleném čaji posiluje kognitivní funkce, a zároveň působí relaxačně.