Jak se posílit uprostřed zimy

Pomožte imunitě přírodní cestou

Jaký vliv mají nízké teploty na naše zdraví? A jak ho můžeme během zimy posílit? Odpovědi na tyto otázky najdeme jako vždy u matky přírody.

Už na podzim bychom se měli zaměřit na ovoce a zeleninu bohatou na vitamín C, zinek a vitamín D - pro zimní období nejdůležitější nutrienty, které jsou léty prověřené jako ty nejlepší pro posílení imunity.

Přirozeně najdeme hodně těchto látek ve fermentovaných plodinách z podzimní sklizně. Podzimní zelenina a mléčné produkty uchované tímto způsobem nejen že nám poskytnou cenné vitamíny, ale také prospěšné biokultury a vlákninu, které jsou pro imunitu naprosto nezbytné. Nejmoudřejší byly tedy naše babičky, které tyto hodnotné potraviny během podzimu připravily na celou zimu. Co však dělat dnes, zvlášť, pokud bydlíme ve městě a času nám uplně nezbývá? Můžeme se těmito zkušenostmi inspirovat a zaměřit se na ty látky, které nejvíce pomáhají. Podívejme se na ty nejdůležitější:

Vitamín D

Nedostatek slunečního svitu způsobuje menší hladinu vitamínu D v organismu. Více se to samozřejmě týká zemí dále od rovníku. Výsledkem může být takzvaná sezónní deprese. Nejčastějsi postihuje seniory a všechny, kteří tráví hodně času doma. Může případně postihnout i vegany, kteří nemají dostatečný alternativní přísun vitamínu D. Doplňkové užívání vitamínu D je však vhodné pro všechny. Jde o vitamín rozpustný v tucích, který najdeme v rybách, mléku, vajíčkách. Jeho nedostatek se kromě deprese projevuje i na špatném stavu kostí.

Doplňky s vitamínem D jsou široce dostupné, většina z nich je vyrobena z ovčí vlny. Získat se dá také z hub a nedávno byla objevena forma D3 získaná z lišejníku, a tedy vhodná i pro vegany.

Zinek

Zinek je jedním z pilířů imunitního systému - jeho preventivní účinek byl prokázan v mnoha a mnoha studiích. Mimo jiné se ukázalo, že podání zinku do 24ti hodin po vypuknutí příznaku nachlazení může zkrátit dobu jeho trvání na polovinu. Jako nejvhodnější množství pro prevenci během zimy se uvádí 15 mg pro dospělé.

Vitamín C

Mezi pilíře patří samozřejmě i vitamín C. Díky němu fungují naše imunitní buňky. Studie prokázaly, že efektivně pomáhá zkrátit pocět dní, kdy se projevují symptomy onemocnění typických pro zimní období.

Beta glukany

Beta glukany jsou polysacahridy vyskytující se v houbách a vločkách. Pozitivní vliv na imunitu mají formy 1-3 a 1-6 zejména, co se týká zanětů. Byl prokázan účinek při zánětlivých onemocněních u lidí žijících ve stresu.

Probiotika

Prospěšné biokultury neboli probiotika jsou pro imunitní systém naprostý základ. Tato skutečnost však není příliš známá, proto se doplňkům s probiotiky někdy nedostává takové pozornosti. Jejich užívání má však prokazatelně preventivní efekt.

Šafrán

Šafrán není pouze vzácné koření. Má také vliv na psychiku. Jak už bylo zmíněno, v zimě dochází někdy k takzvané zimní depresi. Nemusíme si od ní pomáhat sladkostmi, kofeinem nebo dokonce léky. Postačí vyzkoušet, jak mohou pomoci přírodní složky. U šafránu bylo prokázáno, že standardizovaný obsah 0,2 % safranalu (účinná látka) má pozitivní vliv na psychický stav.

Závěr

Na konec můžeme přidat ještě obecná doporučení - pro posílení imunity pomůže konzumace všech druhů sezónních plodin, volba vhodných doplňků a také dopřání si pohody a odpočinku. Namísto sezení u televize nebo počítače vyražme na procházku a zkusme trávit co nejvíce času s lidmi, které máme rádi. Vrátí se nám to několikanásobně.

Autor: redakce Green-market.cz

Zdroj:

http://www.viridian-nutrition.com/blog/nutrition-news-and-views/how-to-strengthen-your-winter-immunity