Jak vyřešit zažívací problémy, díl.5

Cviky pro podporu peristaltiky

Dnes vám přinášíme poslední díl našeho seriálu o problémech s trávením. Už jste se dozvěděli, jaké problémy vás mohou potkat, co je to mikrobiom, jak komunikuje s vaším mozkem a doporučili jsme i konkrétní pravidla pro dobré trávení.

V tomto článku se budeme věnovat radám a cvikům, které vám mohou pomoci v případě, že potřebujete fyzicky rozhýbat střeva.

Zácpa

Zácpa je nepříjemný problém, který vás sice přímo neohrožuje na životě, ale pokud vás trápí opakovaně, může způsobit další problémy. Trávenina, která se pravidelně ze střev nevylučuje, v nich hnije a dochází tak k pomnožení patogenních mikroorganismů. To v krajních případech může vést i k zánětu střev. A pokud jste četli naše předchozí články, víte, že zdravá mikroflóra je pro správné trávení naprosto klíčová.

Prevencí zácpy je dostatek tekutin (ideálně vody) během dne, potraviny bohaté na vlákninu a pravidelný pohyb. Vlákninu můžete doplnit například psylliem (semena jitrocele indického).

Velký vliv na trávení má také psychická pohoda a samozřejmě strava. Pokud zácpou trpíte pravidelně, jistě jste už vypozorovali potraviny, které vám ji způsobují. Naopak některé potraviny vám mohou pomoci a jsou šetrnější než projímadla. Pro úlevu od zácpy vyzkoušejte sušené švestky, švestkový kompot nebo fíky (nejlépe čerstvé, ale postačí i sušené). Pochutnáte si a urychlíte vylučování.

Příčinou zácpy však samozřejmě nejsou jen potraviny. Velmi běžnou příčinou bývá stres, typicky u pracovně vytížených lidí.

Cviky pro úlevu

Pokud vám ani potraviny s projímavým účinkem nepomáhají a peristaltika stále nefunguje, máte i jiné možnosti. Spíše než šahat po projímadle z lékárny se vyplatí vyzkoušet tyto speciální cviky. Provádějte je ráno, ideálně na lačno.

Masáž břicha

S masírováním začněte ve vrchní části břicha-pod žebry na levé straně. Jemným, ale citelným tlakem kopírujte tvar střeva a sjíždějte pomalu dolů. Pro snadnější masáž použijte krém nebo olivový olej s příměsí éterických olejů (heřmánek a fenykl).

Masáž krouživá

Masírujte břicho krouživým pohybem kolem pupíku po směru hodinových ručiček. Provádějte 10 minut, opět můžete použít krém nebo olej.

Kolena k hrudníku

Lehněte si na záda, pokrčte nohy a přitáhněte kolena k hrudníku. Pokud nezvládnete obě najednou, přitahujte střídavě jedno a pak druhé. Každý pohyb pořádně prodýchejte. Opakujte desetkrát.

Otáčení trupu vsedě

Sedněte si na rovnou podložku, pokrčte levé koleno a otočte se k němu trupem. Pravou rukou koleno obejměte, levá ruka je opřena dlaní za bedry. Totéž udělejte na pravou stranu. Tím rozhýbete střed těla.

Vtahování konečníku

Lehněte si na záda, pokrčte nohy a mezi kolena dejte nějaký předmět, který budete svírat (malý míček nebo polštářek). S výdechem a následným krátkým zadržením dechu vtahujte konečník a současně silně tiskněte předmět mezi koleny.

Úklon

Stoupněte si rovně a mírně rozkročte nohy. Pak vydechněte a s výdechem se předkloňte a obejměte kolena. Rychle a rytmicky vtahujte břicho dovnitř. Promasírujete tak střed těla a bránici. Opakujte desetkrát.

Kobylka

Tato pozice pochází z jógy a její název je odvozen od podoby, jakým se provádí. Lehněte si na břicho, spojte dlaně na bedrech a s výdechem přitahujte lopatky k sobě a zvedejte trup a zároveň nohy z podložky. Tělo budete mít prohnuté ve tvaru houpačky nebo kobylky. Hlubokým dýcháním v této pozici dochází k masáži vnitřních orgánů.

Masáž svalu

Sval, který se nachází na vnější straně stehna, od kolene směrem vzhůru je dle kineziologie spojen se střevem. Pokud ho budete silným tlakem masírovat, může to být lehce nepříjemné, ale je to také způsob, jak bojovat proti zácpě.

Závěr

Cviky a rady pro prevenci nebo léčbu zácpy nejsou náročné a zvládne je téměř každý. Nejlépe je ale se těmto problémům vyhnout. Vždy tedy dbejte v první řadě na svou psychiku, stravu a celkovou životosprávu. Pokud budete mít zdravou duši, tělo bude zdravé taky. Když se nebudete trápit neřešitelnými problémy, stresovat se a pracovat 24 hodin denně, budete pravidelně a dobře jíst, relaxovat, sportovat a usmívat se, pak se vám jistě problémy s trávením vyhnou širokým obloukem.

 

Autorka článku: Mgr. Petra Vrabcová, PhD.

Zdroje:

Krejčík, V. Jóga, očista a rituály: Domácí jógové studio, Grada Publishing a.s., 2016, ISBN 8027192013, 192 s.

Iyengar, B. K. S, Výklad jógy, Nakladatelství Lenka Černá, 2013, ISBN 978-80-905665-0-7, 464 s.