Jak začít sportovat

Pravidelným pohybem předejdete mnoha chorobám

Sport a pohyb se staly trendem dnešní doby. Na sociálních sítích vídáme příspěvky přátel s uběhnutými kilometry, spálenými kaloriemi a fotkami z cyklistických výletů nebo běžeckých závodů. Proč se do pohybu nepustit taky. Pravidelný sport (pokud jej nebudeme hnát do extrému), má pouze a jen pozitiva. Pojďme se na ně podívat blíže.

Motivace k pohybu je důležitá

Možná i nejdůležitější. Nechceme to přeci dělat jen pro posty na Facebooku a Instagramu. Děláme to hlavně pro sebe. Co nás tedy může motivovat?

  • Budeme mít dvojí dobrý pocit - vyplaví se endorfiny a dostaví pocit uspokojení, že jsme něco dokázali
  • Zlepšíme naši kondici a zdraví 
  • Vyčistíme si hlavu od každodenních problémů
  • Pokud budeme skutečně pravidelně sportovat, prodloužíme si život
  • Můžeme se seznámit s novými lidmi

V dnešní době, kdy převládá technika a většinu věcí si vyřídíme z domu, máme přirozeného pohybu stále méně. Proto je důležité, aby nám sportování vydrželo a abychom s tím po týdnu nesekli.

Dobrá motivace je například permanentka do fitness centra. Zaplatíme za ni a budeme pravidelně chodit cvičit už jen proto, abychom nevyhodili peníze jen tak z okna. A ještě lepší je někdo, kdo bude sportovat s námi.

Vyberte si ideální sport

Sport si můžeme vybrat podle toho, čeho chceme dosáhnout (např. změna postavy) a nebo podle toho, co nás bude bavit. Druhá možnost je samozřejmě lepší, neboť při činnosti, co nás baví, se všechny benefity dostaví automaticky, aniž bychom nad nimi přemýšleli.

Začínáme sportovat

Čím dřív s pravidelným pohybem začneme, tím lépe. Pokud jsme měli nějaké zdravotní problémy, poraďme se ideálně se nejdříve se svým lékařem, jaký sport nebo druh cvičení by byl pro nás nejlepší. Máte už vybráno? Paráda!

Stanovme si realistický cíl, který zvládneme. Sportovat je třeba rozumem. Neděláme to proto, abychom vyhráli zlatou medaili na olympiádě. Chceme být ve formě. Zkusme si udělat sportovní rozvrh – vyhradit si určité dny na sportování a dodržovat je. Po každém výkonu se odměníme. Udrží to motivaci a vydržíte v pravidelném cvičení.

Sport a tělo

Pohyb a cvičení samozřejmě působí pozitivně i na naše tělo. Důležité je při sportování správně dýchat, a hlavně přizpůsobovat intenzitu našim možnostem. Na co všechno má dobrý vliv?

  • Výdrž, dech, hladinu cholesterolu, BMI a krevní tlak
  • Podporuje imunitu, pohybový aparát
  • Tělesnou hmotnost
  • Ovlivňuje kvalitu života a tělesnou zdatnost

V neposlední řadě působí pozitivně také na naši psychiku. Spousta lidí, kteří jsou zavření celý den v kancelářích, začne sportovat už jen proto, že si při pohybu odpočinou od pracovních záležitostí a vyčistí si pořádně hlavu.

Strava 

Na závěr je určitě důležité si říci, jak je to u sportování s jídlem. Před tím, než začneme cvičit, bychom neměli jíst těžko stravitelné potraviny. Měli bychom se nastartovat svačinkou, která nám dodá dostatek energie na výkon a pokud trpíte na křeče, nezapomeňte na hořčík a další minerály.

Pokud se chystáme na delší výběh nebo nás čeká zápas, můžeme doplňovat energii i během sportování. Ideální je iontový nápoj nebo smoothie.

Regenerace po výkonu je nejdůležitější část tréninku. Vypotili jsme spoustu důležitých minerálních látek, které potřebujeme dostat zase zpátky. Nejdůležitější je prvních 30 minut – to tělo vstřebává látky a regeneruje nejlépe. Ideální je opět iontový nápoj, ve kterém už jsou všechny potřebné minerály obsažené. Pro doplnění energie si zas můžeme zobnout malé svačinky - ideálně složená z bílkoviny i sacharidů (ty jsou pro regeneraci svalů třeba tak).

Závěrem

Sportování prospívá nejen našemu tělu, ale i naší celkové pohodě. Důležité je hlavně se nepřetěžovat, sportovat s rozumem a dávat si reálné cíle, které pak můžeme postupně zvedat. Najděte si tu správnou motivaci a začněte s cvičením třeba hned zítra. Držíme palce!

Autor článku: redakce Green-market.cz