Kyselina listová - antioxidant a pomocník maminek

Objevte mnohé benefity kyseliny listové neboli vitamínu B9

Kyselina listová má zásadní vliv na fungování našeho metabolismu. Kde ji můžeme najít, jaký má význam a proč je důležitá zejména pro nastávající maminky?

Kyselina listová nebo také vitamin B9 je důležitou součástí komplexu vitamínů B. Vlastnosti všech těchto vitamínů souvisí se správným fungováním mnoha dějů v těle - energetického metabolismu, nervového systému, ale u těhotných žen také se správným vývojem plodu a poté narozeného dítěte. A nejvýraznější účinky v této oblasti má právě kyselina listová.

Kyselina listová v potravinách

Tato kyselina objevená v roce 1941 nedostala své jméno náhodou. Najdeme ji především v listové zelenině jako je ledový salát, hlávkový salát, kapusta a v mnoha dalších druzích zeleniny - špenátu, okurkách, fazolích, řepě a rajčatech. Dále v celozrnném pečivu, pomerančích, banánech, avokádu, mangu, jahodách, malinách, višních, třešních, angreštu, ale také např. ve vlašských a pistáciových oříšcích.

V potravinách ale nemusí vitamin B9 dlouho vydržet. Při špatném a dlouhém skladování jeho obsah mizí, a může se i úplně vytratit. Proto může být zejména v období těhotenství i po něm vhodné doplňovat kyselinu listovou i pomocí doplňků stravy.

Význam kyseliny listové

Jak už zaznělo, kyselina listová hraje důležitou roli při fungování našeho metabolismu. Pomáhá i při vzniku řady aminokyselin, které potřebujeme pro správný růst svalů. Svůj význam má také při krvetvorbě a prevenci před kardiovaskulárními chorobami – snižuje riziko civilizačních chorob.

Především je však důležitá pro vše spojené s dětmi. Doporučuje se při neplodnosti (ženské i mužské), v těhotenství i v období po narození dítěte. Při dostatečném příjmu kyseliny listové se velmi snižuje riziko potratu, oddělení placenty a různých vrozených vad.

Velmi se také vyplatí dostatečný příjem u děti. Dle výzkumů její dostatečná hladina předchází dyslexii, ADHD a dalśím poruchám pozornosti a učení.

Kromě toho se doporučuje i při depresi nebo osteoporóze. Odborníci doporučují, abychom do sebe každý den dostali alespoň 200 mikrogramů. Pokud ale plánujeme založit nebo rozšířit rodinu, je ideální zvýšit dávku na 400 µg. Jak už bylo zmíněno, kyselina listová má totiž velmi dobře popsané účinky související s podporou plodnosti.

Kdo by si příjem kyseliny listové měl obzvláště hlídat?

  • Těhotné ženy nebo čerstvé maminky
  • Jedinci s depresemi nebo arteriosklerózou
  • Lidé s nemocnými játry nebo ledvinami
  • Senioři
  • Kuřačky
  • Lidé s poruchami vstřebávání živin

Závěrem

Z potravin se kyselina listová vstřebává do těla zhruba v 50 %, bohužel se však ničí vařením. Je tedy lépe konzumovat zeleninu tepelně neupravenou. Popřípadě si můžeme pomoci doplňky, kde je vstřebatelnost ještě mnohem vyšší.

Doporučený produkt pro suplementaci: Organic Folic Acid - Viridian

Autor článku: redakce Green-market.cz