Naučme se správně dýchat

Správný způsob dýchání nám pomůže k větší pohodě i kondici

Možná se vám to zdá nesmyslné, ale lékaři odhadují, že až 70 % lidí špatně dýchá. A špatně dýchat znamená špatně žít. Jaké zdravotní problémy to přináší a jak dýchání zlepšit, se dozvíte v následujícím článku.

Pokud si nemyslíte, že špatně dýcháte, podívejte se na vaše břicho. Zvedá se a zase klesá? A co hrudník? U mužů převládá takzvané dýchání pouze do břicha (což není ideální). Ženy zase většinou dýchají jen horní polovinou plic.

Obě techniky jsou špatné. Nezapojujeme ty správné dýchací svaly a další svaly jsou proto neúměrně přetěžovány. Pokud dýcháme jen horní půlkou plic, v dolní polovině plic zůstává nevydechnutý vzduch a tak dochází k nedostatečnému okysličení krve. Ze špatného dýchání pak mohou vznikat problémy s vnitřními orgány či páteří, migrény nebo i potíže psychické. Kdo špatné dýchá, snižuje se jeho odolnost vůči stresu a navíc se nedostatečně okysličuje náš mozek, což má vliv na náš výkon v práci nebo ve škole.

Jak je správná technika?

V první řadě je třeba dýchat nosem, hluboce a pomalu. Výdech by měl být delší než nádech. ak, aby došlo k téměř úplnému vyprázdnění plic.

Při správném nádechu a výdechu by měla být zapojena bránice a mezižeberní svaly. Nejlépe se tato technika trénuje vleže.

Pro začátek je dobré rozdělit si nádech a výdech do jednotlivých fází a soustředit se na každou zvlášť. Po malém tréninku budete dýchat správně automaticky.

V první fázi se soustřeďte na pomalý a plynulý nádech, kdy se zvedá břicho zploštěním bránice. Poté zapojte i hrudník a nechte vzduchem roztáhnout žebra. V poslední fázi se zvedne i horní část hrudního koše téměř až pod klíční kost. Poté stejně plynule vydechněte tolik vzduchu, kolik můžete a kolik vám bude příjemné.

V nácviku této techniky vám mohou pomoci i ruce, které si položíte na břicho a hrudník, abyste měli lépe pod kontrolou jednotlivé fáze.

Jak správně dýchat při sportu?

Pokud se vám už daří dýchat správně v běžném životě, další zátěžovou zkouškou bude sport. Zejména u takových sportů jako je běh nebo jízda na kole správné dýchání velmi významně ovlivní výkon. Při józe vás naučí správně dýchat instruktor, ale pokud chcete začít běhat nebo běháte delší čas a stále se vám nedaří dosáhnout lepšího výkonu, soustřeďte se na dýchání.

Při lehkém tréninku a pomalém běhání dýchejte nosem. Zvláště při chladném počasí je to důležité, protože nosem se vzduch, který jde do plic, ohřeje. V létě se zde zase zachytí pyl a prach. Při vyšší sportovní intenzitě si klidně pomáhejte dýcháním ústy, tady už vám jen samotné dýchání nosem stačit nebude.

Pokud vás píchá v boku, dýcháte příliš mělce. Soustřeďte se na plynulé nádechy. Dalším důvodem, proč vás tato bolest trápí je malý odstup mezi sportem a jídlem. Plný žaludek zkrátka tlačí na vnitřní orgány, které se vlivem pohybu otřásají, a to způsobuje ony nepříjemné potíže. Dejte si lehkou svačinku, ideálně porci sacharidů, ať zvýšíte výkon, ale bohatý oběd či večeři si naplánujte na jiný čas.

Závěrem

Malé děti, miminka, ví naprosto přesně, jak se správně dýchá. Umí to přirozeně, jakmile se jim odstřihne pupeční šňůra. Postupně tuto správnou techniku deformuje náš životní styl, špatné sezení, špatné držení těla. Přitom správné dýchání je cesta ke zdravému tělu i psychice, dobré náladě a optimálnímu výkonu při sportu. Jednoduchým nácvikem správné techniky si dokážete pozitivně ovlivnit život.

Autorka článku: Mgr.Petra Vrabcová, PhD.

Zdroje:

Peřinka, F., Jak správně dýchat při běhání, dostupné na: https://www.svetbehu.cz/bezecky-styl/32807-jak-spravne-dychat-pri-behani/