Od stresu a deprese si můžeme pomoci sami, díl 5.

Jak se zbavit závislosti na telefonu a sociálních sítích

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ve středověku se lidé dovídali, co je nového, když do vesnice nebo města přijel postilion s dopisy nebo ústním vzkazem. Přijížděl na příklad jednou za několik týdnů. Mezitím se všichni věnovali práci a rodině, nebo tomu, čemu chtěli. Kdybychom v tomto ohledu znázornili jejich životy pomocí čáry, šlo by o přímku s jen občasnými výkyvy.

Kdybychom však pomocí čáry znázornili život nás, co žijeme ve dvacátém prvním století, šlo by o křivku, která by vypadalo jako záznam EKG, nebo ještě hůře, jako záznam seismografu během zemětřesení. Tolik podnětů, kolik se na nás každodenně valí, nezažil středověký člověk za rok. Skrze technologie se k nám dostává obrovské množství informací. Prostřednictvím telefonů, sociálních sítí a internetu obecně.

Tento stav nám neprospívá, protože nám nedovoluje ani na chvíli vydechnout a především nám ukrajuje z času, který bychom měli věnovat sobě, rodině nebo své práci. Můžeme to však změnit, pokud budeme chtít.

Jak poznat, že máme problém?

S příchodem sociálních sítí přišly nové typy strachu. Zkratka FOMO označuje strach z toho, že propásnete nějakou událost – fear of missing out. Zkratka FOBO pak označuje obecnější a závažnější problém – fear of being offline – strach z toho, že nebudeme připojení.

Zažili jste někdy tyto pocity? Narůstá ve vás dlouhodobě frustrace, když vidíte, jak na Facebooku všichni sdílí fotky z různých akcí, zatímco vy večer unavení z práce jen padnete na pohovku? Pak máte FOMO syndrom.

Jste nesví, pokud někde není wifi, pokud máte téměř (nedejbože úplně) vybitou baterii v telefonu, pokud máte nedostatečný signál nebo pokud se prostě pravidelně nemůžete podívat na telefon? Pak máte FOBO syndrom.

V dlouhodobém měřítku pak můžete dospět do stádia, kdy vy sloužíte vašemu telefonu, na kterém neustále něco kontrolujete, namísto toho, aby on sloužil vám. Jak to změnit, si povíme dále.

Jak se zbavit závislosti na telefonu / sociálních sítích

Je třeba pamatovat, že všechny změny by měly probíhat postupně. Velký skok se dělá snadno a rychle, ale o to rychleji se pak zase padá zpátky. Pokud chceme omezit naši závislost na chytrém telefonu, internetu a sociálních sítích, je třeba to udělat postupně a pomalu.

Telefon

  • Postupně smažte aplikace, které nutně nepotřebujete – např. jízdní řád a elektronické bankovnictví, eventuálně poznámky jsou užitečné, všechno ostatní je k ničemu. Hry, různé trackery aktivit, prohlížeče obrázků, měniče tapet, průvodci, to vše vás jen připoutává k telefonu a okrádá o čas. Uvidíte, že se bez nich obejdete.
  • Když jdete běhat nebo do fitka – skutečně všechno potřebujete zaznamenávat? Sledovat progres v aplikaci má smysl, pokud chcete např. hubnout, jinak vás různé trackery jen ruší při aktivitě, při které byste měli především vypnout hlavu
  • Jakmile se dostanete do fáze, kdy na telefonu nemáte žádnou zbytečnou aplikaci, tak vypněte všechny notifikace, co jen můžete – určitě jste zatím nesmazali Facebook a Instagram, tak začněte jimi – vypněte veškerá upozornění.
  • Vypněte i upozornění u chatovacích služeb, kde si píšete s kamarády nebo partnerem. Stanovte si pevný čas, kdy telefon budete kontrolovat, popř. se domluvte, že přes den si prostě tolik psát nebudete
  • Vypněte i notifikace mailů, eventuálně sms a stanovte si pevný čas, kdy je budete kontrolovat. Dodržujte jej.
  • Pokud to dovoluje vaše zaměstnání, nebrání nic tomu, abyste se časem dostali do fáze, kdy telefon prostě ztlumíte a vytáhnete jej třeba až po obědě. Nebo večer. Nebo v jakýkoli jiný čas, který si stanovíte jako čas pro vyřízení všech mailů, sms a zmeškaných hovorů.
  • Postupně se dostanete do fáze, kdy si uvědomíte, že nemusíte být stále dostupní. Prostě nemusíte. Telefon vás totiž jen obírá o čas a koncentraci. Místo sobě a své práci se totiž věnujete tomu, co dělají nebo chtějí ostatní.
  • V rámci rodiny nebo vztahu si také stanovte, že telefony nesmí do ložnice, k večeri nebo i jinam, nejlépe si však můžete říct, že je po jednom zkontrolování po příchodu z práce úplně vypnete.

Sociální sítě

S telefony samozřejmě úzce souvisí sociální sítě. Ty nás o čas a o reálnou komunikaci s ostatními okrádají nejvíce. Stalo se vám už, že jste odbyli souseda, co chtěl poklábosit o počasí nebo fotbalu, abyste si mohli být dřív doma, sednout k počítači nebo telefonu a podívat se, kdo měl k obědu jaký salát, a se kterým filtrem ho vyfotil?

Stává se vám, že takhle odbýváte své blízké?

Sociální sítě nám poskytují potěšení v podobě „liků“ nebo komentářů, které někdo věnoval našim příspěvkům. Mimo to kontrolujeme příchozí zprávy nebo jen koukáme, co je nového. Všechno to u nás vyvolává prchavý pocit radosti, na kterém si bohužel nenápadně vypěstováváme závislost. Chceme tuto radost zažívat pořád, a proto znova a znova koukáme na Facebook nebo Instagram.

Vůbec si ale neuvědomujeme, že nic z toho, čemu běžně na sociálních sítích věnujeme čas, pro nás nemá valný přínos. Přínos a hodnotu má naopak reálná komunikace s lidmi. Pět minut „ztracených“ na schodech klábosením o počasí má mnohem větší hodnotu než 23 liků, který dostal náš pečlivě vypiplaný příspěvek o tom, že pijeme kávu a přikusujeme muffin.

Co konkrétně můžete udělat?

  • Odstraňte z přátel všechny lidi, se kterými denně nekomunikujete. Pokud chcete vědět, co je nového, a zajímá vás, co kdo dělá, s dotyčným se setkejte.
  • Zamyslete se nad tím, kolik ze svého soukromí na sítích sdílíte. Skutečně je třeba pořizovat reportáž z každé vaší aktivity? Je skutečně třeba sdílet do světa, že jdete na večeři nebo do divadla? Je třeba na dovolené fotit každý patník? Čím méně času strávíte při těchto aktivitách, tím více si danou věc užijete. Zkuste se naučit, že nemá žádný smysl pořizovat stovky fotek z dovolené, natož z toho, že obědváte, a že největší cenu má to, co si vůbec nevyfotíte. Kroniku vašeho života netvoří zeď na Facebooku, ale vaše skutečné vzpomínky. A ty si s mobilem v ruce neuděláte.
  • Na sociálních sítích sledujte jen takový obsah, co se týká vašich zájmů a koníčků. A i tam nepodléhejte falešnému pocitu, že musíte všechno vědět a všechno přečíst. Nemusíte.
  • Pokud chcete komunikovat s lidmi, nesledujte je na sociálních sítích. Setkávejte se s nimi.

Závěr – k čemu je to všechno dobré?

Všechno toto by vás postupně mělo směřovat k tomu, že budete mít víc času na práci, víc času na rodinu, více skutečného času na přátele a známé, a hlavně více času na sebe.

Může se ale stát, že hned nebudete vědět, čím získaný prostor naplnit. Anebo se vám do ničeho nebude chtít. To vůbec nevadí. Můžete na tom začít pracovat pomalu a postupně. Z jednoho prostého důvodu – máte na to čas.

Autor článku: Tomáš Kouřil