Podpořte krvetvorbu přírodní cestou

Co vám pomůže cítit se lépe a silněji

Krev je pro lidské tělo živou vodou. Proto jakmile nastane problém s krvetvorbou a chudokrevností, následky na sebe nenechají dlouho čekat a projeví se všude. Pocity vyčerpaní, únava až apatie, slabost až omdlévání, snížená celková výkonost a zadýchávání se, bledá kůže a sliznice, bolesti hlavy, hučení v uších, zvýšená srdeční činnost. To vše může značit problém s chudokrevností. Pojďme se podívat na to, jak chudokrevnosti můžeme předejít.

Problém s chudokrevností

Jedna z nejdůležitějších rolí krve v lidském organismu je distribuce kyslíku po celém těle. Dostáva kyslík do všech orgánů, i do té poslední buňky. Za tuto funkci přímo odpovídá hemoglobin, též známý jako červené krevní barvivo. Kyslík se na hemoglobin váže v červených krvinkách. Díky problému s chudokrevností krev nemá dostatek kyslíku a tím pádem má málo kyslíku celé tělo – svaly, mozek i další orgány. Tím pádem se mohou začít projevovat již zmíněné problémy.

Základem špatné krvetvorby může být nevyvážená strava. Díky moderní stravě plné průmyslově předchystaných potravin tělo nedostává vše, co by mělo a svůj nedostatek logicky musí dát najevo. Jedná se o takzvanou nutriční anémii. Tělu chybí želeno. To je základním kamenem hemoglobinu v červených krvinkách. Problém může nastat i v případě neuváženého přístupu k vegetariánství či veganství. V jídelníčku chybí maso, které lidskému tělu slouží jako velký zdroj železa, proto je při těchto dietách třeba dbát na dostatečný přísun železa z jiných potravin či ho tělu dodávat formou doplňků.

Vyvážená strava – dopřejte tělu vše potřebné

Pestrá strava může pomoci předejít chudokrevnosti a s ní spojenými problémy. Jak již bylo zmíněno, základem je železo, dále velmi důležitá kyselina listová, vitamín B12, B2, B6 i E, a v neposlední řadě vitamín C. Ten vstřebávání železa napomáhá.

Potravinám bohatým na železo vévodí maso, ať už hovězí, vepřové, drůbeží či mořské ryby. Naleznete ho i v játře, dalších vnitřnostech anebo ve vejcích. Alternativu pro vegany a vegetariány pak představují luštěniny, listová zelenina či houby, zde se ovšem nachází v menších množství. Mezi další zdroje řadíme sušené ovoce – rozinky, švestky, fíky i meruňky, či ořechy a tolik zdravá semínka. Moderní snídaně ve formě cereálií muesli v sobě také skrývá železo a případně i vitamín B12.

Jako zdroj kyseliny listové slouží především listová zelenina, kvasnice či játra. Problém ovšem nastává při vaření. Díky němu totiž nastává téměř k naprostému znehodnocení dané potraviny na obsah kyseliny listové. Může tedy být doporučeno její přísun v podobě doplňků.

Odpověď naleznete také v přírodě

Léčivá síla rostlin a bylinek potvrzuje svoji moc i při chudokrevnosti. Víno jako takové příliš užitku v tomto směru nenadělá, ovšem vinná réva dodává tělu nejen vitamíny, minerály a aminokyseliny, ale i vitamíny B a C. Obdobně prospěšný je černý bez s obdobným složením jako vinná réva. Dále se doporučují ostružiny, kopřivy, petržel, řeřicha, a dokonce i řasy, především spirulina.

Nicméně mějte na paměti, že příčin chudokrevnosti existuje mnoho. Mohou být spojeny s různými onemocněními či poruchami. Některé jsou závažnější než jiné. Nespoléhejte tedy na úpravu jídelníčku a nasazení vhodných doplňků. Vždy se se svými zdravotními problémy obraťte na lékaře. Ten určí správnou diagnózu a postup léčby.

Autor článku: redakce Green-market.cz