Síla stravy podle ajurvédy

Jak zlepšit stravování podle indické vědy o životě

Pravidelná strava tvoří nezbytnou součást lidského života. Nejenže výživu dodávanou v jídle naše tělo nezbytně potřebuje ke správnému fungování, ale skladba našeho jídelníčku i kvalita potravin má vliv na naši vitalitu, pocit, energii i zdravotní stav. Působení toho, co jíte nepodceňujme. Potraviny mohou významně ovlivnit celý náš život. Společně se podíváme na potraviny z pohledu Ajurvédy.

Představujeme Ajurvédu

Ajurvéda neboli Věda o životě pochází z Indie. Vznikla asi před dvěmi nebo třemi tisíci lety a považuje se za nejstarší systém péče o zdraví. Toto tradiční učení zkoumá vše živé, nejen lidský život, ale také přírodu. Klade si za cíl život v souladu těla a duše, v harmonii s vlastní konstitucí i okolním prostředím a přírodními zákony. Důsledkem této harmonie by pak měl být život bez nemocí.

Indické učení vnímá vesmír jako jeden velký organismus. Říká, že veškerý život tvoří s vesmírem jeden celek a je s ním propojen.  Podstatu vesmíru tvoří pět prvků a to země, voda, oheň, vzduch a éther. Jednotlivé prvky tvoří 3 dóše. Váta se skládá z étheru a vzduchu, pitta reprezentuje oheň a voda a kapha vodu a zemi.

Velký význam se přikládá hygieně, masážím, cvičení nebo i bylinkám. Zabývá se rovněž ideální skladbou jídelníčku tak, aby byl pro člověka co nejvíce prospěšný. Ajurvéda respektuje individualitu osobnosti a chápe, že na základě této jedinečnosti každému vyhovuje něco jiného. Tato jedinečnost vyplívá z dóš, které má v sobě zastoupen každý, ale v jiném, originálním poměru.

Stravou k lepšímu životu

Mezi hlavní zásady ajurvédského stravování patří umírněnost. Tvrdí totiž, že extrémní lpění na pravidlech je stejné špatně jako jejich nedodržování. Prosazuje co nejméně průmyslově upravené potraviny. Doporučuje klid a pohodu při jídle, jedná se o rituál. Za důležité považuje nejen co jíme, ale také jak. U jídla se nemáme soustředit na nic jiného. Mobilní telefony, sledování televize i čtení knihy ruší myšlenky, které se mají věnovat pouze jídlu. Důležitá je ale třeba i společnost při jídle či vizuální úprava pokrmu i prostředí, jelikož jíme všemi smysly.

Zahřívací versus ochlazovací potraviny

V případě Ajurvédy nemá aktuální fyzikální teplota potraviny nic společného s tím, zda se považuje za zahřívací či ochlazovací. Může se to zdát mírně matoucí, ale Ajurvéda zkoumá, která potravina má jaký efekt uvnitř lidského těla, což vyplívá z vnitřní povahy potraviny. Na jednotlivé dóše pak mají potraviny různé účinky a tím i na metabolismus a trávení. 

Nejen Ajurvéda, ale i tradiční východní medicína vnímá potraviny na základě principu jing a jang. Do jedné z kategorií se jídla řadí na základě svých energetických vlastností. Může se také stát, že potravina nepatří ani do jedné, hovoří se pak o neutrální potravině. Vyvážený a pestrý příjem jin i jang potravin vede k rovnováze a dobré prosperitě.

Vyvážený poměr obou druhů potravin se odvíjí nejen na konstituce, ale také od ročního období a dalších okolností. Zahřívací jang potraviny zvyšují horkost, prohřívají tělo, zlepšují krevní oběh a pomáhají spalovat tuky. V zimě navíc dodají potřebnou energii. Patří mezi ně teplé polévky, ostré koření, tuzemské ovoce, vařená a pečená zelenina, rýže, mák, ořechy či vejce.

Jin neboli ochlazující potraviny pomáhají tělo zbavit se toxinů. Doporučují se především na snídani a v letním období nebo obecně v horkém suchém prostředí, kde mohou pomoci obnovit rovnováhu. Řadíme mezi ně mléčné výrobky, syrovou zeleninu jako okurky, rajčata, hlávkové zelí či celer, exotické ovoce například pomeranče, banány a kiwi, brambory, klíčky, bílé víno nebo zelený čaj.

Nevyváženou stravou zbytečně zatěžujeme celý organismus a můžeme si přivodit nejen zažívací potíže, ale celou řadu dalších nepříjemných komplikací. Vyvážená strava a pestrý jídelníček má významnou roli v našem životě a ovlivňuje nejen dobrý pocit, spokojenost a energii, ale také myšlenky i pocity.

Autor článku: redakce Green-market.cz