Únor je nejlepší čas pro posílení vylučovacího ústrojí a ledvin

Co je k tomu nejlepší?

Nejlepší čas, kdy dopřát našemu organismu důkladnou očistu, je bezpochyby jarní období. Tělo je po zimě na tuto akci přirozeně nastavené a proč mu ji tudíž nedopřát. Pro ledviny a močové cesty se pak uvádí jako nejlepší období zima a brzké předjaří. Pojďme se proto blíže zaměřit na funkci těchto orgánů a poté na to, jak jim konkrétně pomoci.

Ledviny a jejich funkce

Funkce ledvin je úzce spjata s cévním systémem - jejich hlavním úkolem je čistit krev od odpadních látek a tvořit moč. A právě při tvorbě moči vzniká v těle řada vedlejších produktů jako jsou soli, toxiny nebo voda, které končí v krvi. Společně s močovými cestami, zahrnujícími močový měchýř, močovou trubici a močovody, pomáhají ledviny tyto odpadní látky filtrovat a z naší krve eliminovat.

Ledviny také monitorují a udržují vodní rovnováhu a zajišťují, aby naše tkáně dostávaly dostatek vody. Udržují homeostázu vnitřního prostředí, ovlivňují pH a tvoří hormony endokrinních žláz. Podstatné je také zmínit, že ledviny ovlivňují i tzv. protiplísňovou imunitu, která je pro správné fungování organismu nepostradatelná. Nadměrné množství plísní podporuje hormonální dysbalanci a ta, v případě tohoto orgánového okruhu, může vést zejména k chronickým gynekologickým potížím, výtokům či zánětům močového měchýře.

Metod, jak správně čistit ledviny a močový systém, je celá řada. Zmiňme proto ty nejdůležitější.

Hydratace

Každého určitě jako první napadne dodržovat pravidelně pitný režim. Což je určitě správně - hydratace je klíčová. Když tělu dodáváte dostatečné množství vody, ledviny mohou správně odvádět již zmíněné přebytečné odpadní látky. Základem je čistá pitná voda, vhodné jsou však i obohacené bylinné čaje, minerální vody či čerstvé zeleninové a ovocné šťávy.

Strava a potravinové doplňky

Náš jídelníček by měl výživově vyvážený a obohacen o antioxidanty a čerstvé bylinky jako je petržel, kořen pampelišky, zázvor, celer, kopřiva dvoudomá, přeslička či medvědice lékařská. Výhodou dnešní doby je, že pokud máme s některými potravinami stravovací problém, můžeme potřebné látky z nich doplnit prostřednictvím doplňků stravy. Uveďme si proto některé látky, které jsou pro ledviny a močové cesty velmi prospěšné.

Brusinky

Patří určitě mezi ty, po kterých sáhneme při potížích s močovými cestami nejdříve. Jde o vynikající ovoce kyselé chuti. Jsou bohatým zdrojem několika vitaminů a minerálů, včetně vitamínu C, E a K1, manganu a mědi. Díky svému složení mohou pomoci vyhnout se komplikacím s močovým měchýřem a také třeba předejít tvorbě ledvinových kamenů.

Manóza

Monosacharid s netypickou konfigurací, nacházející se přirozeně v ovoci jako je hruška či jablko. Jde o přírodní alternativu antibiotik, která na sebe dokáže vázat bakterie jako je Escherichia coli, což je nejčastější původce infekcí močových cest. Brání jejímu přilnutí na vnitřní povrch ledvin, močové trubice, měchýře i prostaty a následně tak negativnímu působení na tento systém. Manóza je velmi často v přírodních přípravcích pro doplnění léčby močových infekcí spojována právě s brusinkami.

Draslík

Velmi známý minerál fungující v těle jako elektrolyt, který pomáhá regulovat hospodaření s tekutinami. Rovnováha tekutin v těle je ovlivňována koncentrací elektrolytů v organizmu, a to hlavně draslíku a sodíku. Konzumace potravin bohatých na draslík pomůže udržet tuto rovnováhu ve zdravých mezích. Nedostatek tekutin může vést k dehydrataci a to má následně negativní vliv na stavnejen srdce, ale i ledvin. Strava bohatá na draslík pomáhá při vysokém krevním tlaku, při zadržování vody v těle a je prevencí ledvinových kamenů.

Probiotika a prebiotika

Konzumace vyváženého množství vede nejen k nastavení správné rovnováhy bakterií ve střevě a následně i ke zlepšení celkového stavu. I přesto, že každá složka je odlišná, společně díky synergickému účinku, fungují dokonale. Velice často jsou právě proto společně přidávány do různých doplňků stravy a v případě infekcí močových cest jsou často v kombinaci s brusinkami.

Probiotika jsou živé kultury příznivě ovlivňující rovnováhu střevní mikroflóry.

Prebiotika jsou specifické druhy sacharidů a např. inulin, které podporují růst střevní mikroflóry.

Pohyb a psychika

Také je nutno zmínit, že ke správně fungujícím ledvinám můžeme přispět i pravidelným pohybem. Nezdá se to, ale při dostatečné pohybové aktivitě můžeme předejít různým potížím nejen s močovými cestami. Vhodným cvičením vedoucím ke správné činnosti orgánů může být například jóga.

A v neposlední řadě také nezapomínejme na psychiku. Úzkost a jakékoliv vnitřní stresy a deprese vedou k velkému oslabení ledvin a celkové zdravotní nepohodě. Uvádí se, že úzkostliví lidé mají nejvyšší pravděpodobnost, že ledviny nebudou pracovat správně a díky těmto stavům pustí do svého těla toxické látky všeho druhu.

Závěrem

Detoxikací ledvin a močového systému prospějeme svému organizmu jako celku. Mysleme tedy na svoje tělo a starejme se o něj, když ne pravidelně, tak alespoň jednou v roce, v předjarním nebo jarním období, kdy mu po zimě dopřejeme zaslouženou regeneraci.

Autorka článku: Mgr. Daniela Viktorínová

Zdroje:

https://kidshealth.org/en/teens/kidneys.html                  

https://www.healthline.com/health/kidney-cleanse

https://www.slimming.cz/ocista-ledvin/

https://www.naturalfoodseries.com/13-benefits-cranberries/

https://cs.medlicker.com/1322-draslik-zdravi