Výživa kojících žen a kojených dětí

Čeho se držet, když chceme sobě i děťátku dopřát to nejlepší

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V minulém článku jsme popsali nejdůležitější látky, které by vám ve stravě neměly chybět, pokud jste těhotná. V tomto článku se zaměříme na čas, který následuje po porodu - období kojení,kdy vaše miminko přijímá mateřské mléko. Je to čas velmi důležitý, protože dítě kromě hmotné získává i jakousi duševní stravu. Kojením tak vzniká krásné pouto mezi matkou a dítětem.

Zázrak jménem mateřské mléko

Mateřské mléko se po porodu začíná tvořit v prsech. V prvních hodinách po porodu se vytváří tzv. mlezivo, hustá žlutá tekutina, která je plná proteinů a protilátek, které dítě chrání, dokud si nevytvoří vlastní imunitu. Protilátky jsou i součástí zralého mléka, které je přizpůsobené na míru každému dítěti. Jeho složení se mění v závislosti na věku dítěte, na jeho zdravotním stavu nebo třeba i denní době, kdy se dítě kojí.

Mateřské mléko obsahuje tuky, sacharidy a bílkoviny, dále peptidy, vitamíny (A, B-komplex, C, D, E), minerály a stopové prvky (železo, vápník, hořčík, selen…), hormony, probiotika a další látky, které dokonce ještě nebyly ani identifikovány.

Mechanismus tvorby mléka

Produkce mateřského mléka v mléčné žláze je řízena hned několika hormony. V období kolem porodu začíná klesat hladina estrogenů a progesteronu, které jsou zodpovědné za přípravu mléčné žlázy na kojení.

Tento pokles vede ke zvýšení hladin prolaktinu, hormonu podporujícího tvorbu mateřského mléka, jehož činnost byla do té doby utlumena.  Když dítě saje bradavku, vyvolá tím reflexní uvolnění oxytocinu, který způsobí kontrakci svalů kolem vývodu mléčné žlázy, a tak dochází k vypuzení mléka.

Zatímco první fáze tvorby mleziva a mléka je řízena hormonálně (začíná už v období těhotenství), tvorba mléka v dalších dnech a týdnech po porodu je založena vždy na poptávce. Pokud se dítě kojí, tvoří se i mléko. Čím více se kojí, tím více mléka vzniká.

Jestli máte mléka v prvních dnech po porodu málo, nebo se miminko nechce přisávat, nezoufejte. Každé mládě je schopno se kojit, věřte miminku, že to dokáže. Buďte mu nablízku, mazlete se. S tvorbou mléka vám mohou pomoci bylinky jako je pískavice, benedikt lékařský či jestřabina lékařská.

Strava novorozenců

Pokud kojíte, uvědomte si, že vše, co sníte, předáváte také svému drobečkovi. Trávící trakt novorozenců není ještě zralý a připravený na všechny potraviny, které se k němu prostřednictvím mateřského mléka dostanou. Proto by mohl během prvních měsíců života trpět na nadýmání, když sníte například čerstvé pečivo nebo nadýmavé potraviny jako je květák, luštěniny nebo cibule.

Možná budete mít pocit, že to vaše miminko má „prdíky“ úplně po všem, co sníte a že pláče a kroutí se nonstop. Ne vždy za to ale může zrovna nadýmání. Miminko je úplně v novém světě, pryč z bezpečí máminy dělohy. Cokoli mu může způsobit diskomfort, proto hned automaticky nesahejte po lécích z lékárny, ale snažte se vylučovací metodou zjistit, jestli ho netrápí něco jiného.

Strava kojících žen

Ve své stravě dbejte hlavně na dostatek bílkovin (z libového masa, ryb a vajec) a tekutin. Připravte se na to, že kojením vydáte opravdu hodně energie a budete mít potřebu vyššího příjmu potravin. Jezte často a dostatečně výživné a čerstvé potraviny.

Dobrým zdrojem energie jsou polysacharidy ve formě celozrnného pečiva, obilnin, brambor. Mějte i dostatek ovoce a zeleniny, pozor si ale dejte na citrusové plody, které mohou být příliš dráždivé a způsobit miminku obtíže.

Velmi důležitou částí vaší stravy by měly být i polynenasycené mastné kyseliny. Jsou důležité pro správný vývoj mozku a zraku vašich dětí. Pokud příliš neholdujete mořským rybám, zařaďte do jídelníčku kvalitní lněný, konopný nebo řepkový olej či nějaký potravinový doplněk s těmito kyselinami.

Kojení také zvyšuje potřebu vápníků, protože mateřským mlékem ho odchází velké množství. Dopřejte si proto dostatek mléčných výrobků, hodně vápníku obsahuje i mák.

Zaměřte se i na potraviny, které jsou bohaté na železo, protože u vás patrně přetrvá jeho nedostatek z období těhotenství. Vhodné jsou i doplňky s organickou formou železa, protože je lépe vstřebatelné než jeho anorganická forma.

Na co si dát pozor

Možná vás překvapí, které látky do mléka přecházejí a jak ovlivňují vaše dítě. Pozor si dejte zejména na:

  • nikotin, který snižuje tvorbu mléka, přechází i do mateřského mléka a u dětí zvyšuje náchylnost k respiračním onemocněním
  • kofein při zvýšené spotřebě způsobí neklid, nespavost, zpomalené vylučování – při konzumaci jedné malé kávy denně nebo jednoho černého či zeleného čaje se ale bát nemusíte
  • alkohol také ve větším množství způsobuje problémy – u dítěte se pak může vyskytnout slabost, ospalost, poruchy růstu
  • umělá sladidla – také přechází do mléka, proto omezte potraviny, které je obsahují - umělá sladidla nejsou pro děti vhodná
  • čokoláda – dejte si pozor i na ni, protože obsahuje teobromin – při větší konzumaci může u kojeného dítěte dojít k podrážděnosti, zvýšené aktivitě střev aj.

Závěrem

Mateřské mléko je ze začátku jediné jídlo i pití, které vaše miminko potřebuje. Vždy má ideální teplotu, složení a je po ruce. Pokud se ale z nějakého důvodu kojení nepodaří a pokud jste udělala maximum pro to, abyste kojila, netrapte se! Láska neteče z prsou!

Autorka článku: Mgr.Petra Vrabcová, PhD.

Zdroje:

Hronek, M.: Výživa ženy v obdobích těhotenství a kojení. Maxdorf, 2004, 309 stran

Pařízek, A., Honzík, T. Kniha o těhotenství, porodu a dítěti, Galen, 2015, 1352 stran

Castleman, M. Velká kniha léčivých rostlin. Columbus, Praha, 2004. 637 s.