Zadržování vody v těle, díl 3. - Jak na pitný režim

Jak správně doplňovat tekutiny

V prvním díle jsme si pověděli, že jednou z hlavních příčin zadržování vody může být paradoxně nedostatečný pitný režim. V situaci, kdy se tělu nedostává dostatek tekutin, je začne ukládat ve tkáních, aby vytvořilo zásobu. Při správném pitném režimu se pak uložené vody tělo přirozeně zbaví prostřednictvím moči. A my splaskneme na normální velikost.

Jak ale správně pít? Různé zdroje se liší, objevují se i tací, kteří tvrdí, že neustále se prolévat vodou je nesmysl a podobně. Jak tedy na to? A jaké nápoje zvolit? Pojďme se na věc podívat podrobněji

Správný pitný režim

Správný pitný režim je individuální. Univerzální poučka, která se objevuje nejčastěji, že máme všichni vypít 2,5 až 3 litry vody denně, je zavádějící. Pro drobnou ženu vážící 50 kilo je 2,5 litru vody nadměrné množství. Když se budeme vodou přelévat, hrozí po delší době odplavení důležitých minerálů z těla.

Univerzální poučka říká, že máme vypít 2,5 až 3 dl na 10 kg hmotnosti.

Jednoduchým výpočtem tedy zjistíme, že 2,5 až 3 l vody je optimální pro 100 kg jedince (2,5 dl = 0,25 l x 10 = 2,5 l). 50 kg ženě tedy postačí poloviční množtví - 1,25 až 1,5 l na den.

Pozor - uvedené množství platí pro normální každodenní režim. Pokud intenzivně sportujete, máte namáhavé fyzické zaměstnání, případě jsou extrémní vedra, bude vaše spotřeba vody samozřejmě mnohem vyšší.

Velmi také záleží na rozložení pitného režimu přes celý den.

Druhá univerzální poučka totiž říká, že bychom měli pít vždy o o trochu více než nám říká žízeň.

A toho docílíme právě tak, že budeme pít průběžně po celý den - trochu více ráno a trochu méně večer.

Jaké nápoje zvolit

Pochopitelně je nejvhodnější čistá stolní voda. Můžeme ji kupovat balenou a nebo pít tu běžnou z vodovodního řádu. Tu je však velmi vhodné přefiltrovat.

Pokud kupujeme vodu balenou, neměli bychom kupovat minerální, ale stolní. Minerální vody nejsou určené k dlouhodobé každodenní spotřebě. Jejich dlouhodobým pitím si můžeme přivodit problémy jako jsou třeba ledvinové kameny a podobně.

Třetí univerzální poučka říká, že u balené vody by celková mineralizace (obsah rozpuštěných látek) neměla přesáhnout 300mg/l.

Jakým nápojům se vyhnout

Pro každodenní konzumaci jsou nevhodné perlivé vody. Perlivost dříve navodí pocit utišení žízně, vypijeme tedy méně než bychom měli. Navíc oxid uhličitý, kterým jsou vody sycené, nemá na lidské tělo pozitivní účinek. V prvé řadě působí diureticky, takže ještě znásobí menší příjem tekutiny, dále zakyseluje a navíc dráždí zažívací trakt. Sycené nápoje jsou tedy jak základ pitného režimu nevhodné.

Že k běžnému pití nejsou vhodné slazené ovocné nápoje nebo kola, ví v dnešní době už snad každý. Vhodné nejsou ani iontové nápoje - ty jsou určené pro doplnění tekutiny a iontů (=minerálů) při sportu, kdy jsou vlivem zátěže a zahřívání z těla nadměrně odplavovány potem. Při běžném užítí bychom tělo těmito ionty pouze zahlcovali.

Nevhodné je také prolévat se celý den silným zeleným nebo černým čajem. Byť je zejména zelený čaj antioxidační zázrak, a jeho široké pozitivní účinky by vydaly na pět samostatných článků, platí to při užití v množství maximálně několika malých šálků denně. Čaj je podpůrný, blahodárný doplněk, nikoli primární zdroj tekutiny.

Závěrem

Na závěr jeden malý tip - pokud nemáte po ruce filtr na vodu, a chcete pít z běžného kohoutku, zkuste jako přírodní čistidlo kámen šungit. Můžete si pár malých kamínků nasypat do přenosné lahve, kde vám vydrží po dlouhou dobu.

Autor článku: Tomáš Kouřil